Hvilke pc-programmer bruger man på Polit?

Svar på indlæg
Af Oliver Hedegaard @ 5 feb. 2018 10:23

Som potentielt ny studerende til sommer, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvilke programmer man bruger og i hvilke fag? Jeg synes ikke rigtig det fremgår af kursusbeskrivelserne.

Endvidere vil jeg gerne høre om, man med fordel kan begynde at sætte sig lidt ind i nogle af programmerne inden studiestart.

På forhånd tak for svar.

Svar og citér
Oliver Hedegaard

Oliver Hedegaard

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 05. februar
Af William Gram @ 5 feb. 2018 14:32

Oliver Hedegaard sagde:

Som potentielt ny studerende til sommer, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvilke programmer man bruger og i hvilke fag? Jeg synes ikke rigtig det fremgår af kursusbeskrivelserne.

Endvidere vil jeg gerne høre om, man med fordel kan begynde at sætte sig lidt ind i nogle af programmerne inden studiestart.

På forhånd tak for svar.

Hej Oliver

Det første år er det kun excel, du reelt får brug for. Senere vil du stifte bekendtskab med programmer som Stata, Oxmetrics, Matlab og GAMS, bl.a. afhængigt af dine valgfag. På mat.øk, hvor du også kan tage fag, er R udbredt. Personligt ser jeg dog ikke den store fordel i at bruge tid på programmerne før du faktisk følger fagene, og vil derfor ikke umiddelbart anbefale det.

Hvis du alligevel synes det kunne være sjovt at programmere, kan R og/eller Python være gode sprog, mens VBA kan være godt hvis du er mere til Excel. Du kan evt. kigge på jobannoncer du kunne forestille dig at søge i fremtiden, for at se hvad der lægges vægt på deri.

Mange studerende skriver i øvrigt opgaver i LaTeX i stedet for Word. Hvis du virkelig ønsker at komme i gang, er det et godt sted at starte, da det er relativt let at lære. 

Svar og citér
William Gram

William Gram

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 23. januar 2015
Af Oliver Hedegaard @ 6 feb. 2018 20:06

Hej William

Mange tak for dit svar, det sætter jeg pris på!

Svar og citér
Oliver Hedegaard

Oliver Hedegaard

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 05. februar