Fag ved siden af praktikophold, samt finansiering

Svar på indlæg
Af Árni Olsen @ 22 feb. 2018 12:00

Hej venner! 

Jeg står og overvejer at taget et praktikophold på en ambassade i efterårssemesteret 2018. Problemet ligger dog i at dette jo ikke er meritgivende på polit, hvorfor jeg gerne vil høre jeres erfaringer med at tage fag ved siden af.

Selv tænker jeg at tage ca. 15 ECTS ved siden af praktikopholdet sådan, at jeg opnår 45 ECTS på årsbasis. Jeg vil helst undgå sommerskole og leder derfor efter valgfag, hvor der ikke er obligatorisk mødepligt, afleveringer eller lignende - kun en eksamen til sidst (helst i form af en skriftlig opgave), hvor man via selvstudie gerne skal have en rimelig god chance for at bestå.

Har I nogle erfaringer med at tage nabofag fra f.eks. statskundskab eller psykologi i forbindelse med praktikophold?

Dernæst tænkte jeg på, hvad I andre har gjort mht. finansiering af opholdet.
Ambassaderne giver et lille tilskud, men dette er lagt fra nok til at bo og leve i en international storby. Da opholdet i sig selv jo ikke er meritgivende, så er der vel nærmest ingen legater at søge eller tager jeg fejl her?

Forhåbentlig er der nogen af jer, som kender lidt til mine spørgsmål! :-)

Árni

Svar og citér
Árni Olsen

Árni Olsen

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 12. august 2014
Af Anne Sophie Schytt Lassen @ 22 feb. 2018 22:30

Hej Árni

Jeg var selv i praktik i foråret 2017 og tog Økonomisk Sociologi - som vist kun udbydes i foråret -  med en tag-hjem-eksamen samt et fag på sommerskole i august (på sociologi), hvilket betød jeg læste 45 ECTS årsbasis. Det synes jeg fungerede fint.

Jeg søgte legater hos Dansk Tennisfond, Knud Højgaard og Oticon.

Jeg var i Kenya, hvilket var overraskende dyrt, men med SU og tilskuddet vil jeg mene det kan løbe nogenlunde rundt. Jeg havde dog også en opsparing som jeg brugte på de knap så studierelevante aktiviteter. 

Svar og citér
Anne Sophie Schytt Lassen

Anne Sophie Schytt Lassen
I redaktionen

Antal indlæg: 148
Medlem siden: d. 24. august 2013
Af Pernille Birch @ 27 feb. 2018 11:36

Árni Olsen sagde:

Hej venner! 

Jeg står og overvejer at taget et praktikophold på en ambassade i efterårssemesteret 2018. Problemet ligger dog i at dette jo ikke er meritgivende på polit, hvorfor jeg gerne vil høre jeres erfaringer med at tage fag ved siden af.

Selv tænker jeg at tage ca. 15 ECTS ved siden af praktikopholdet sådan, at jeg opnår 45 ECTS på årsbasis. Jeg vil helst undgå sommerskole og leder derfor efter valgfag, hvor der ikke er obligatorisk mødepligt, afleveringer eller lignende - kun en eksamen til sidst (helst i form af en skriftlig opgave), hvor man via selvstudie gerne skal have en rimelig god chance for at bestå.

Har I nogle erfaringer med at tage nabofag fra f.eks. statskundskab eller psykologi i forbindelse med praktikophold?

Dernæst tænkte jeg på, hvad I andre har gjort mht. finansiering af opholdet.
Ambassaderne giver et lille tilskud, men dette er lagt fra nok til at bo og leve i en international storby. Da opholdet i sig selv jo ikke er meritgivende, så er der vel nærmest ingen legater at søge eller tager jeg fejl her?

Forhåbentlig er der nogen af jer, som kender lidt til mine spørgsmål! :-)

Árni

Hej Árni. Jeg har været i praktik i Paris efteråret 2018 og har taget 15 etcs - et Seminar - som fungerede fint,  nej det blev ikke en nobelprisvindende opgave men det var overkommeligt. Her kontaktede jeg underviseren inden - jeg mødte dog op til gennemgang af seminarer. Derudover har jeg haft et fag, som jeg lige nu kæmper med at læse op til. Jeg ville anbefale at nøjes med seminaret hvis man også skal have tid til at nyde sit ophold. Men det kommer nok også an på, hvor dygtig og selvkørende man er og hvilket fag man tager. 
Jeg søgte ingen legater (jeg gav op på forhånd) og brugte omkring 20.000 oven i mit tilskud - tror til gengæld du kan være heldig at få et.

Svar og citér
Pernille Birch

Pernille Birch

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 18. november 2013