Matematik økonomi

Svar på indlæg
Af Jakob Andersen @ 1 aug. 2017 21:20

Jeg søger ind på matematik økonomi til sommer. Jeg er dog i tvivl om der er for meget matematik og vil derfor gerne høre hvad mulighederne er for at skifte til økonomi studiet undervejs?

Svar og citér
Jakob  Andersen

Jakob Andersen

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 05. september 2014
Af Magnus Orstrand @ 13 aug. 2017 17:19

Jeg startede selv på Matematik-Økonomi på KU sidste September, og valgte at skifte til økonomi da jeg syntes at matematikken fyldte for meget.

Fordelen ved den situation er at økonomi-studiet også har optag om vinteren - så hvis du inden for 1. semester med sikkerhed ved at det alligevel ikke var noget for dig, så kan du starte på Økonomi-studiet allerede med opstart 1. Februar. (Du skal dog søge ind på økonomi studiet inden vinteroptag deadline - 1. December)

Og der er naturligvis også mulighed for at skifte til økonomi med start næste September. 

Derudover kan du få merit for de fag du afslutter på matematik-økonomi, dvs. at du skal tage færre fag på økonomi.

Svar og citér
Magnus Orstrand

Magnus Orstrand

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 29. januar
Af Jakob Andersen @ 13 aug. 2017 23:48

Magnus Orstrand sagde:

Jeg startede selv på Matematik-Økonomi på KU sidste September, og valgte at skifte til økonomi da jeg syntes at matematikken fyldte for meget.

Fordelen ved den situation er at økonomi-studiet også har optag om vinteren - så hvis du inden for 1. semester med sikkerhed ved at det alligevel ikke var noget for dig, så kan du starte på Økonomi-studiet allerede med opstart 1. Februar. (Du skal dog søge ind på økonomi studiet inden vinteroptag deadline - 1. December)

Og der er naturligvis også mulighed for at skifte til økonomi med start næste September. 

Derudover kan du få merit for de fag du afslutter på matematik-økonomi, dvs. at du skal tage færre fag på økonomi.

Mange tak for svar. Hvis jeg søger ind på økonomi til vinter, kan jeg så læse andre fag op, da jeg får merit på nogle af matematik/statistik fagene? 

Svar og citér
Jakob  Andersen

Jakob Andersen

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 05. september 2014
Af Magnus Orstrand @ 14 aug. 2017 00:07

Jakob Andersen sagde:

Mange tak for svar. Hvis jeg søger ind på økonomi til vinter, kan jeg så læse andre fag op, da jeg får merit på nogle af matematik/statistik fagene? 

Det skal lige siges at vinteroptag på økonomi afhænger af hvilket universitet du søger - de har i hvert fald vinteroptag på KU, men det er ikke normen på alle.(Hvis altså ikke KU er de eneste). 

Jeg tror det er bedst at snakke med administrationen såfremt det bliver aktuelt. Jeg kender ikke de specifikke regler omkring merit-overførsel, taler kun ud fra nogle fra mit studies erfaringer. Jeg afsluttede ikke selv nogle fag på mat-øk, da jeg tænkte at fagene ikke tilsvarede hinanden 1:1 og derfor ikke gik til eksamen. 

De fik fx. meritoverført en masse til at dække alle deres valgfag, samt fik de overført et fag som Økintro til Økonomiske Principper A. Dette er både en fordel og en ulempe. Du sparer naturligvis tid, men Økintro bygger langt mere på matematik og Økonomiske Principper langt mere på Intro, så det er ikke nødvendigvis helt lige til at hoppe ind i Økonomiske Principper B fra Økintro fra Mat-øk.

Men det gik for dem, så mon ikke også det ville gå for dig. For som du selv siger kan man jo læse op på tingene, så hvis du befinder dig i situationen er det nok ikke en helt dårlig idé at læse op på Økonomiske Principper A hvis du finder ud af at du før meritoverført økintro :) 

Svar og citér
Magnus Orstrand

Magnus Orstrand

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 29. januar