Advanced Economics and Finance CBS

Svar på indlæg
Af Simon Juul Hansen @ 4 okt. 2018 13:23

Hej folkens,

Jeg har kigget lidt på min fremtidige uddannelsesvej, men jeg er lidt i tvivl om nogle detaljer angående kandidat uddannelsen Advanced Economics and Finance ("AEF").

Jeg er bare lidt i tvivl om AEF og hvad den reelt går ud på. Er der nogen af jer, som der kan give nogle nærmere informationer om uddannelsen og om niveauet derpå. Jeg har måske tænkt mig at tage IB som bachelor, men vil det være for svært at gå fra IB til CBS' version af cand.oecon, idet IB måske har et for lavt niveau af matematik og forståelse for econometrics, og vil det derfor være mere oplagt at tage økonomi som bachelor eller noget såsom erhvervsøkonomi og matematik?

På forhånd tak for jeres tid.

Svar og citér
Simon Juul Hansen

Simon Juul Hansen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 04. oktober
Af Rasmus Brock Michelsen @ 25 okt. 2018 00:11

Simon Juul Hansen sagde:

Hej folkens,

Jeg har kigget lidt på min fremtidige uddannelsesvej, men jeg er lidt i tvivl om nogle detaljer angående kandidat uddannelsen Advanced Economics and Finance ("AEF").

Jeg er bare lidt i tvivl om AEF og hvad den reelt går ud på. Er der nogen af jer, som der kan give nogle nærmere informationer om uddannelsen og om niveauet derpå. Jeg har måske tænkt mig at tage IB som bachelor, men vil det være for svært at gå fra IB til CBS' version af cand.oecon, idet IB måske har et for lavt niveau af matematik og forståelse for econometrics, og vil det derfor være mere oplagt at tage økonomi som bachelor eller noget såsom erhvervsøkonomi og matematik?

På forhånd tak for jeres tid.

Hej Simon, 

Jeg læser Advanced Economics and Finance og har min b.sc. fra polit. Uddannelsen er basalt set polit på CBS med et par forskelle,

- Der er ikke særligt mange studerende på en årgang (omkring 35-40) og undervisningen er altid med forelæseren (både opgaver og forelæsningerne).

- 80-90 % er internationale studerende. Mange af disse har dog ikke samme økonomisk faglighed som økonomer fra KU og derfor kæmper de væsentligt mere i starten for at følge med.

- Niveauet af matematik er ganske højt og fagene er mindst lige så teoretiske som på polit. En forskel er dog, at ganske meget af pensum er op til selvstudie idet de fleste fag har en introduktion periode med samme pensum, som hvad polit bruger et helt semester på, frem til mid-term og derefter læses der primært artikler og fokuseres på forskning. Altså pensum per fag er større men fokusset på enkelt elementer er måske ikke så dybt. 

- Fagpakken er markedsorienteret økonomi (dvs. ingen Public Finance eller lign.) og finansiering.

- Alle fag har to eksamener og færre af disse er skriftlige uden hjælpemidler end på polit. 

For selve beskrivelsen af studiet kan jeg anbefale https://www.cbs.dk/en/study/graduate/msc-in-advanced-economics-and-finance-candoecon samt https://studieordninger.cbs.dk/2018/kan/383. 

Du siger, at du har overvejet IB og så lave et skift. Min vudering er klart, at det ville være en suboptimal strategi, idet IB er meget kvalitativ og har et helt andet fokus end Adv., hvilket gør skiftet meget besværligt. Jeg har en kollega, som gjorde det, og hun ville retrospekt have valgt anderledes. Hvis din interesse er økonomi, så vælg scient.oecon, polit eller HA.mat. Hvis du er mere interesseret i forretningsstrategi etc. så vælg IB og tag en cand.merc. kandidat. 

Skriv endeligt, såfremt du har yderligere spørgsmål. 

mvh. Rasmus 

Svar og citér
Rasmus Brock Michelsen

Rasmus Brock Michelsen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 26. november 2015