Ha(Mat) vs. Polit

Svar på indlæg
Af Mathias Poulsen @ 31 maj 2012 18:12

Hej

Jeg søger er en der har dybdegående kendskab til både Polit og HA(Mat) studiet. Jeg går selv på Ha(Mat) og vil gerne prøve at sammenligne det matematiske niveau på de to uddannelser, hvilke forskelle er der? hvilke ligheder er der?

Hvor teknisk er polit? Med hensyn til statistisk og med hensyn til datalogi/programering hvordan adskiller de to studier sig så fra hinanden ud over samfundøkonomi og erhvervsøkonomi? Og sidst hvad er forskellen med hensyn til hvor anvendt/teoretisk matematikken er på de to studier?

På forhånd tak 

Svar og citér
Mathias Poulsen

Mathias Poulsen

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 31. maj 2012
Af Patrick Kofod Mogensen @ 31 maj 2012 20:10

Hej Mathias

Folk har tidligere brugt vores forum til at få information om polit vs andre økonomi/matematik-tunge uddannelser. Så dejligt du bruger os, selvom du ikke er polit.

Kunne du eventuelt bringe lidt information omkring HA (mat)-studiet? Hvilke emner har i gennemgået, er der fokus på beviser/teoretiske opgaver eller reel anvendelse? Så kan en hær af politten eventuelt fortælle om forskellene derefter :)

Patrick
Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. januar 2011
Af Mathias Poulsen @ 31 maj 2012 22:36

Jeg er færdig med 2 semester og har derfor ikke haft statistik og sandsynlighedsregning endnu, men jeg fornemmer at det er på et ganske højt niveau. Vi har haft lineær algebra og funktioner af flere reelle variable og hvad der ellers dertil hører af matrixregning, vektorrum, hessematricer, dobbeltintegraler osv. Fokus er ikke på beviser (hvilket der slet ikke er opgaver i), men istedet mere på metoden man bruger. Vi bruger programmet matematica til stort set alt hvad vi laver. Endelig har vi datalogi hvor vi bliver sat til at programmere hele programmer i c++. Specielt datalogien, programmering og den endeløse matematik syns jeg er tungt og vil derfor gerne undersøge alternativerne.
Svar og citér
Mathias Poulsen

Mathias Poulsen

Af Mathias Poulsen @ 31 maj 2012 22:39

Kunne være fedt hvis der var nogen der havde prøvet krafter med begge studier, der havde nogle erfaringer :)
Svar og citér
Mathias Poulsen

Mathias Poulsen

Af Patrick Kofod Mogensen @ 31 maj 2012 22:44

Mathias Poulsen sagde:
Jeg er færdig med 2 semester og har derfor ikke haft statistik og sandsynlighedsregning endnu, men jeg fornemmer at det er på et ganske højt niveau. Vi har haft lineær algebra og funktioner af flere reelle variable og hvad der ellers dertil hører af matrixregning, vektorrum, hessematricer, dobbeltintegraler osv. Fokus er ikke på beviser (hvilket der slet ikke er opgaver i), men istedet mere på metoden man bruger. Vi bruger programmet matematica til stort set alt hvad vi laver. Endelig har vi datalogi hvor vi bliver sat til at programmere hele programmer i c++. Specielt datalogien, programmering og den endeløse matematik syns jeg er tungt og vil derfor gerne undersøge alternativerne.

Jeg er selv næsten bachelor, så følgende er ikke nødvendigvis dækkende for kandidatfagene.

Jegg gerne give et bud, mit bud, på forskellene. På polit ser det ud til, at der i højere grad er fokus på teoretiske overvejelser og beviser frem for anvendelse (omend det ser ud til emnerne er de samme). Matematica/Maple/Whatever er ikke en del af selve matematikundervisningen som altsammen foregår på god gammel blyant/papir-måde og jeg har aldrig brugt min computer til andet end dedikerede statistikprogrammer (til økonometriske emner).

Programmering og scripting er kun meget lidt en del af den obligatoriske undervisning via noget simpel scripting i SAS. Det er dog muligt at søge mere af dette via valgfag, men jeg har aldrig set reel programmering (det være sig c++ eller andet) som en del af en fagbeskrivelse. 

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Christian Stassen @ 1 jun. 2012 04:53

Jeg tog kandidatfag paa HA MAT, og mener niveauet er ret sammenligneligt. Der er forskel paa hvad der fokuseres paa, og HA MAT har nok mere "tvungen" matematik, men som polit kan man "catche up" via valgfag (og hvis man tager ekstra mat paa matematik instituttet er man som polit staerkere)

Programmering er der ikke meget af paa polit, der er HA bedre, men igen kan man som polit tage valgfag andre steder hvis man vil. Man skal dog huske paa at der paa polit undervises mere i programmering i statistik programmer som jo trods alt ogsaa er en slags programmering
Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 70
Medlem siden: d. 07. juni 2011
Af Michael Brandt Rasmussen @ 4 jun. 2012 23:03

Har du tænkt over hvad du vil med en økonomi uddannelse? Målet for de to uddannelser er jo ret forskelligt, hvilket du formentlig kan læse en masse om på deres hjemmesider.

Svar og citér
Michael Brandt Rasmussen

Michael Brandt Rasmussen

Medlem siden: d. 13. juni 2011
Af Adam Tejs @ 4 jun. 2012 23:36

Hej Mathias

Der er mange tråde i debatten herinde om forskellen mellem Polit, Ha-Mat og Mat-Øk. Så du kan læse en masse herinde til at supplere fagbeskrivelserne fra de forskellige universiteters hjemmesider. Jeg har selv taget fag på alle tre uddannelser, og jeg har oplevet højt fagligt niveau og kvikke studerende alle tre steder.

Det vigtigste er som Michael nævner: Hvad er din egen interesse? Er du fascineret af hvordan virksomheder opererer, hvorfor arbejdsløsheden stiger, hvordan valutamarkederne fungerer, eller noget helt fjerde?  Når du kommer længere hen på studiet vil du blive eksponeret for flere forskellige grene af økonomi, og du vil derfor få en fornemmelse af hvilke emner der interesserer dig og inspirerer dig.

Der er mange studerende der ”shopper” valgfag på de forskellige retninger, netop for at få afprøvet forskellige dele af økonomi/matematik/finansiering. Eksempelvis er der mange politter der tager Finansiering 1, Analyse 0,1,2 og Kontinuert Tids Finansiering 1-2 på Mat-Øk, eller f.eks. Matematisk Finansiering og Kreditrisiko på Ha-mat. Samtidig var der flere Ha-mat’er der eksempelvis fulgte polit-undervisningen i Økonometri C. Så du har stor mulighed for at prøve forskellige ting, og finde det felt der interesserer netop dig. Og så kan du jo også tage til udlandet ;) 

- Adam

Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 11. september 2010
Af Mads Fjeldhoff @ 6 jun. 2012 18:03

Mathias Poulsen sagde:

På polit 1. og 2. semester havde jeg en holdlærer i matematik, som var forelæser i matematik på HA.mat. Han udtalte, at matematikken på HA.mat var "markant" sværere / mere kompliceret end på polit.

Jeg er for resten enig med ovenstående indlæg. Der er en smule programmering i Datamatik - men det er ikke derfor, man skal vælge polit.

Svar og citér
Mads Fjeldhoff

Mads Fjeldhoff

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 21. september 2010
Af Bjørn Meyer @ 6 jun. 2012 20:03

Uden at vide noget om matematikken på HA.mat... Lyder vores så ikke som sværere? da det virker som om vi har de samme emner uden lommeregner og med bevisførelse.

I forhold til spørgsmålet vil man slippe for programmeringen, men det lyder ikke som om matematikken bliver mindre teoretisk, snarere tværtimod.
Svar og citér
Bjørn Meyer

Bjørn Meyer

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 27. juni 2011
Af Mathias Poulsen @ 6 jun. 2012 21:03

Tak for svarene. Hej Mads, hvad er navnet på den øvelseslærer? Det lyder som om han ville være god til at svarer på mine spørgsmål ;)
Svar og citér
Mathias Poulsen

Mathias Poulsen

Af Mads Fjeldhoff @ 6 jun. 2012 22:10

Mathias Poulsen sagde:
Tak for svarene. Hej Mads, hvad er navnet på den øvelseslærer? Det lyder som om han ville være god til at svarer på mine spørgsmål ;)

Ja det var lidt det jeg havde i tankerne :)
Han hedder Jens Corfitzen (så vidt jeg husker!!).
Svar og citér
Mads Fjeldhoff

Mads Fjeldhoff

Af Patrick Kofod Mogensen @ 6 jun. 2012 23:07

Mads Fjeldhoff sagde:

Ja det var lidt det jeg havde i tankerne :)
Han hedder Jens Corfitzen (så vidt jeg husker!!).

Jeg vil anbefale ikke at kontakte Hr. Corfitzen på mail. Han er notorisk dårlig til at åbne sin mailbox. Mød op til en holdundervisning (der er nok ikke flere i år desværre), og spørg ham der. Han er flink og rar, og har undervist i matematik på en del uddannelser ved KU, CBS og DTU.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mads Fjeldhoff @ 6 jun. 2012 23:09

Patrick Kofod Mogensen sagde:

Jeg vil anbefale ikke at kontakte Hr. Corfitzen på mail. Han er notorisk dårlig til at åbne sin mailbox. Mød op til en holdundervisning (der er nok ikke flere i år desværre), og spørg ham der. Han er flink og rar, og har undervist i matematik på en del uddannelser ved KU, CBS og DTU.

Enig! Mød personligt op.
Svar og citér
Mads Fjeldhoff

Mads Fjeldhoff

Af Mathias Poulsen @ 6 jun. 2012 23:21

Men hvad mente han med at niveauet var lavere? han sagde ikke noget uddybende? Har i nogensinde følt at der var for meget matematik på polit? eller at der var for meget matematik bare for matematikens skyld?
Svar og citér
Mathias Poulsen

Mathias Poulsen

Af Mads Fjeldhoff @ 6 jun. 2012 23:35

Mathias Poulsen sagde:
Men hvad mente han med at niveauet var lavere? han sagde ikke noget uddybende? Har i nogensinde følt at der var for meget matematik på polit? eller at der var for meget matematik bare for matematikens skyld?

Jeg tror han mente, at vi ikke skulle brokke os, når vi syntes, matematikken var svær, fordi de har det hårdere rent matematikmæssigt set på HA.mat. 

Nu er jeg kun på 4. sem., og der er en del mat på første år, men i fagene på andet år bruger man en del af denne (mest differentialregning) aktivt i undervisningen, og det er til dels nødvendigt for en masse af konklusionerne i fx mikro, men det giver også en kanon baggrundsviden og en masse at støtte sig op ad, og man kan selv nå nogle løsninger, som man ellers ikke havde været i stand til at arbejde sig frem til.

Så nej, det er ikke bare matematik for matematikkens skyld.

Men ja, nogen gange føler man (jeg), at der er en del mat, og ikke så meget "hverdagsøkonomi", hvis du forstår.. Men det kommer vel. Det er i al fald blevet bedre på andet år, men det er stadig meget teoretisk anlagt.

Svar og citér
Mads Fjeldhoff

Mads Fjeldhoff

Af Rasmus Christensen @ 7 jun. 2012 11:02

Hej Mathias

Jeg er selv cand.merc.(mat.) studerende og vil da gerne knytte et par kommentarer til nogle af de emner der bliver taget op her.

Jeg synes Michael rammer det ret godt, det handler om hvad du vil bruge din uddannelse til og hvad der interessere dig - hvis motivationen ikke er til stede, så bliver de næste mange år virkelig lange.

Hvis du har tanker om at læse nogle af de blødere CBS fag, eller for den sags skyld ville ønske at læse en af de andre cand.merc overbygninger, så er du bedst stille ved at blive på CBS, grundet retskrav om optagelse og de formelle adgangskrav. Derudover er der ofte stor efterspørgsel efter pladserne på valgfag udbudt af andre studier på CBS, og generelt er min opfattelse at CBS studerende bliver prioriteret over meritstuderende (fra eksempelvis Polit eller Mat-Øk).

Mht. matematikken på HA(mat.), så bliver det på 2. år ikke just nemmere. De 2 obligatoriske matematik fag "Matematisk Analyse og Statisk Optimering" (MASO) samt "Differeintialligninger og Optimal Kontrolteori" (DOK) er ikke for sjov.
Hvor det på 1. år netop var Jens Corfitzen og en anden der har undervisningen plejer det på 2. år at være et par ude fra KU, Institut for Matematiske Fag. Her bliver der ikke sparet på beviserne, og faget MASO går for at være et af de hårdeste på hele HA(mat.).

En ting jeg dog synes adskiller Polit og HA(mat.) markant fra hinanden er eksamensformen, du skal bestemt være opmærksom på at der på Polit er mange skriftlige eksaminer uden hjælpemidler, hvilket kræver en anden tilgang end dem på HA(mat.) med hjælpemidler.

Du kan principielt få den samme uddannelse uanset om du vælger Polit, HA(mat.) eller Mat-Øk - alle uddannelser har (specielt på kandidaten) ret meget valgfrihed.

Men som Adam nævner, vil jeg blot anbefale dig at shoppe fag på de forskellige steder - tilpas din uddannelse så den lever op til dine forventninger.

//Rasmus
Svar og citér
Rasmus Christensen

Rasmus Christensen

Medlem siden: d. 07. juni 2012
Af Mathias Poulsen @ 22 jun. 2012 13:47

Har læst mig til at en stor del af undervisningen på Polit bachelordellen foregår på engelsk. Er det sådan at eksamenerne også foregår på engelsk? 

Svar og citér
Mathias Poulsen

Mathias Poulsen

Af Patrick Kofod Mogensen @ 22 jun. 2012 13:53

Mathias Poulsen sagde:

Har læst mig til at en stor del af undervisningen på Polit bachelordellen foregår på engelsk. Er det sådan at eksamenerne også foregår på engelsk? 

Medmindre andet fremgår af fagplanen kan man typisk tilmelde sig til eksamen på både dansk og engelsk - det vil sige du vælger selv hvilket sprog du vil svare på. Eksamensspørgsmålene er dog på engelsk.

Patrick

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen