Mængden af IT og matematik på polit?

Svar på indlæg
Af Andreas Valentin @ 28 sep. 2016 12:21

Hej, allesammen

Jeg er en 3.g'er med tanker omkring min fremtidige uddannelse. Det efterlader mig med en lang række spørgsmål, som jeg håber i vil være mig behjælpelige med at besvare. Jeg har kigget rundt omkring i debatten, men jeg sidder stadig med en række ubesvarede spørgsmål. Gennem hele min gymnasietid har jeg haft en speciel interesse for alt der har haft med økonomi at gøre, hvad end det har været i samfundsfag, historie, spansk eller matematik. Hvordan er undervisningen ift. i gymnasiet- mere teknisk og matematisk? 

Derudover læser min storebror til IT-ingeniør, hvor CAS-programmer og kodning spiller en stor rolle. Er der tilsvarende brug af matematiske programmer og undervisning i programmering på økonomistudiet, da jeg synes denne facet er interessant?

Hvordan fungerer afleveringerne og eksamenerne, er det som matematikafleveringer eller er det mere dybdegående skriftlige afleveringer? 

Nu har jeg kun matematik på b-niveau, men tanken om at studere økonomi kan jeg ikke slippe. Jeg afsluttede det med et snit på omkring 11, men det var ikke et fag, der som sådan faldt mig let og det krævede koncentration og meget selvstændigt arbejde. Er det nødvendigt at finde matematik som det mest naturlige i verden eller er en god potion hårdt arbejde? Dog finder jeg specielt differential- og integralregning og tildels statistik interessant, hvilke emner er de mest brugte på økonomistudiet?

Det var mange spørgsmål, men jeg håber at I vil være behjælpelige med at besvare et enkelt eller to af dem.  

Forsat god dag 

Mvh. 

Andreas 

Svar og citér
Andreas Valentin

Andreas Valentin

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 28. september 2016
Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 28 sep. 2016 13:39

Undervisningen er mere teknisk end gymnasiet. Bortset fra første år er langt det meste af det vi lærer anvendt matematik - særligt differentialregning, optimering og lineær algebra (matriseregning). 

CAS-værktøjer er ikke en del af studiet og bliver det nok heller ikke. Det er papir og blyant det meste af vejen.

Men har du interesse for kodning, så kan du vælge fag inden for økonometri (statistik), hvor du lærer lettere scripting i Stata, SAS, Ox og evt. Matlab og R. Reel programmering (i sprog som Java, Perl, Python, C, C++, etc.) er der ikke noget af. Det må man tilegne sig ved siden af hvis man vil den vej.

Afleveringer og eksamener minder langt mere om dine matematikopgaver i gymnasiet end om dine afleveringer i samfundsfag, dansk, historie, etc. Det er oftest konkrete spørgsmål til en given matematisk formuleret model, hvor man skal udlede nogle specifikke ligninger og tolke på dem.

Stort set alle eksamener er 3-timers skriftlige eksamener uden hjælpemidler.

Hvis du kan lide differential, integralregning og statistik, så er polit et oplagt studium. Her kommer du til at anvende det både abstrakt og mere praktisk. Mit bud er at stort set alle kan komme igennem studiet uden at kunne tale flydende matematik. Det er et sprog vi bruger, så jo bedre man er til det, jo nemmere kan man også forstå og løse opgaverne. Første år får du gennemgået alt der matematik du skal bruge, så hvis man hænger i der, skal det nok gå.

Værd dog opmærksom på at matematik på A-niveau er et adgangskrav til studiet. 

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen
I redaktionen

Antal indlæg: 589
Medlem siden: d. 27. maj 2011
Af Andreas Valentin @ 29 sep. 2016 17:58

Jeg takker mange gange for dit meget kvalificerede svar! Jeg er klar over, at matematik skal læses op i tilfælde af valget bliver økonomistudiet. Jeg har lige bekræftet min studiepraktikplads på økonomi i Odense, så forhåbentlig giver det også nogle svar, men endnu en gang tak for svaret. 

Svar og citér
Andreas Valentin

Andreas Valentin

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 28. september 2016
Af Helene Ø. @ 3 okt. 2016 23:26

Andreas Valentin sagde:

Jeg takker mange gange for dit meget kvalificerede svar! Jeg er klar over, at matematik skal læses op i tilfælde af valget bliver økonomistudiet. Jeg har lige bekræftet min studiepraktikplads på økonomi i Odense, så forhåbentlig giver det også nogle svar, men endnu en gang tak for svaret. 

Hvis du læser matematik A og er komfortabel med det, så har du et bedre udgangspunkt. Du kommer ikke til at bruge CAS i matematik på studiet, og det vil være mere teknisk end det du kender fra B-niveau. Jeg er selv lige startet på studiet, og gik med de samme overvejelser - jeg har især været nevøs ved matematikken, og synes det kan være vildt udfordrende. Det vigtigste er, at du kan lide at nørde med matematik og er flittig - for du kommer til at lægge rigtig mange timer i det. Held og lykke med dit studievalg! :)

Svar og citér
Helene Ø.

Helene Ø.
I redaktionen

Antal indlæg: 21
Medlem siden: d. 25. august 2016