Boganmeldelse: Strategies in Action - A Case Collection

Det første der falder i øjnene er, at bogen er lille og letlæst - et absolut plus på min ranking! Hertil er der online videoer med interviews af nøglepersoner i de forskellige virksomheder, der fortæller lidt mere uddybende om den pågældende virksomhed. Disse er dog mest relavant, hvis man ønsker meget specifik viden omkring den enkelte virksomhed, idet det meste er dækket af bogen.

Casene omhandler otte danske organisationer, der både er private, offentlige og NGO'er:

• Aarstiderne
  • Arla Foods
  • Berlingske Media
  • Bjarke Ingels Group
  • Copenhagen Phil
  • DONG Energy
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Politiet

Bogen er delt op på virksomheder, og til hver organisation får man en kort introduktion og bliver præsenteret for nogle problemstillinger eller muligheder, de har stået overfor, og hvordan de har klaret sig igennem. Selvom jeg følte jeg kendte alle virksomhederne relativt godt, lærte jeg alligevel noget nyt om dem. Selve løsningerne var ikke nødvendigvis banebrydende løsninger, der blev præsenteret. Men det er måske også en pointe at tage med i sig selv.

Desværre virker bogen som en lecture note der er blevet printet i en bog. Ja, den er beregnet som pensum-bog til et strategi-fag, men den virker stadig ikke gennemarbejdet. Fx er der til tider links på to linjer, som ingen jo kommer til at skrive ind i et browser-vindue ever. Herudover bliver nøgletal ikke præsenteret i en tabel, men kommer løbende i brødteksten, som kan få enhver polit op af stolen.

Konklusion

Bogen er meget letlæst (jeg læste den på to aftener). Jeg står ikke tilbage bagefter med en åbenbaring, men ser man bogen, som den er - en samling cases der præsenterer forskellige virksomheder, og hvordan de praktisk har løst problemstillinger, de har stået overfor - er bogen udmærket. Man skal dog ikke forvente at få viden om, hvordan virksomhederne er kommet frem til deres løsninger, eller hvilke andre løsninger de har overvejet.

Bogen vil være god til inspiration, hvis man fx skal deltage i en case competition eller bare gerne vil vide lidt mere om en af de otte virksomheder, men bogen skal ikke stå alene.

Smid gerne en kommentar, hvis du har bøger om strategi ellers cases, som du kan anbefale.

Partnervirksomheder