Kvindelig konsulentaften hos A.T. Kearney

Deltagerne til aftenens event var nøje udvalgt. A.T. Kearney havde modtaget omkring 70 ansøgninger til aftenens workshop og kun 20 var sluppet gennem nåleøjet. De 20 deltagere var fra en broget forsamling – CBS’ere, ingeniører, dataloger, svenskere, tyskere og selvfølgelig danske politter – men havde alle det til fælles, at de havde gode karaktere, flotte CV’er – og var kvinder! For det var netop workshoppens præmis: hvordan man som kvinde øger sin personlige gennemslagskraft.

Der synes at være flere og flere events planlagt og afholdt af erhvervsliv og konsulenthuse, der er målrettet kvindelige studerende. Konsulenthuse holder i stigende grad events kun for kvinder, og i efteråret afholdte CBS sågar en hel dag med overskriften ”Miss Business Day”, hvor der blev serveret cupcakes og champagne, mens kvinder fra det skandinaviske erhvervsliv holdt oplæg.

Så som kvindelig polit-studerende og udsendt af Altandetlige.dk, følte jeg at der var to muligheder:

1.  Blive småfornærmet over at A.T. Kearney med flere åbenbart ikke mener, at kvinder kan konkurrere på markedsvilkår.

2.  Hilse arrangementet velkommen og blot se det som en mulighed, som de mandlige studerende på mit hold ikke får.

Jeg valgte mulighed nr. 2.

I A.T. Kearneys kontorer blev vi budt velkommen af fire kvindelige konsulenter, der viste os ind i et mødelokale, hvor konsulenterne præsenterede dem selv og virksomheden.

Janina, der har været ansat hos A.T. Kearney siden marts 2014, var en af initiativtagerne til workshoppen. Ideen fik hun efter at have deltaget i intern træning, der også netop var målrettet de kvindelige ansatte.

”At forbedre sin personlige gennemslagskraft, evnen til at sælge sig selv og formidle sine præstationer er som regel ikke noget man lærer i skolen – men det er utrolig vigtigt på arbejdsmarkedet, og ikke mindst når man søger sit første fuldtidsjob. Vi så derfor en mulighed for at hjælpe kvindelige topstuderende til at træne og booste deres evner til dette.”

A.T. Kearney har generelt meget fokus på kvinder – både internt i konsulenthuset og generelt i erhvervslivet. Hvert år arrangerer virksomheden lerdueskydning i Sydsverige for de 100 mest fremtrædende kvinder i det danske erhvervsliv, ligesom de deltager i og er medarrangører af flere events, der netop sætter fokus på kvinder i en branche, der er i mange år har været mandsdomineret. Det øgede fokus på kvindelige studerende skyldes især, at konsulenthuset stadig oplever at kun 30 pct. af ansøgerne er kvinder – et tal der gør sig gældende for det meste af branchen – og netop det ønsker A.T. Kearney at gøre op med.

Aspiring Personal Impact

Workshoppen havde til formål at lære deltagerne værktøjer til at skabe et stærkt personligt indtryk under overskriften ”Aspiring Personal Impact”. Konsulenterne fra A.T. Kearney præsenterede en række modeller og teorier fra eksperter, der kunne bruges til at øge personlig gennemslagskraft.

Med konkrete eksempler fra konsulenternes egen karriere og studietid formåede de at skabe en god stemning, hvor det var tilladt at stille spørgsmål og give teorierne et forsøg. En væsentlig del af workshoppen var nemlig tilegnet øvelser, hvor deltagerne fik rigelig mulighed for at øve værktøjerne. Det inkluderede bl.a. en øvelse i hvordan kropssprog kan være afgørende, en øvelse af præsentation af hvordan man præsenterer kompetencer og tidligere resultater på en overbevisende og effektfuld måde.

For at sikre at alle deltagerne kom hjem med udbytte fra workshoppen, var alle inden fremmøde blevet bedt om at forbedrede et 2-minutters oplæg om dem selv – i stil med det man vil forvente i begyndelsen af en jobsamtale. Præsentationerne blev filmet og der blev givet konstruktiv feedback fra med-deltagere og konsulenter om alt fra stemmeføring til ordvalg og generel fremtoning.  

Der var bestemt brugbare værktøjer og underholdende anekdoter, og langt det meste af tiden lagde man ikke mærke til at der kun var kvinder i rummet, selvom det dog af og til dominerende stemning i lokalet. Til spørgsmål om hvorvidt de kvindelige konsulenter mødte andre udfordringer end de mandlige, fortalte en seniorkonsulent, at hun ofte gav tre gode råd til de nyansatte kvinder – som hun vel at mærke ikke gav til de nyansatte mænd. De tre råd var

1) Hæld aldrig kaffe op til andre

2) Meld dig aldrig frivilligt til at tage referat eller noter

3) Sig altid noget inden for de første 10 minutter af et møde.

Anekdoter og ”råd” som disse efterlod et indtryk af, at der stadig er meget at overvinde som kvindelig konsulent. Selvom historien helt sikkert var fortalt i bedste mening, tegnede det et billede af, at der er forskel på hvordan kvindelige og mandelige ansatte bør agere og hvordan de opfattes fra første færd. Det var ærgerligt for til trods for ellers gode øvelser og sjove historier, kunne man alligevel ikke helt glemme lige præcis de tre råd og det indtryk de efterlod. 

Efter selve workshoppen serverede A.T. Kearney vin og sushi, hvor også de mandlige konsulenter fra huset var inviteret. Her var der mulighed for både at snakke med de øvrige deltagere og få et indblik i hvordan det reelt er at være konsulent hos A.T. Kearney. Her fik man indtryk af et dynamisk arbejdsmiljø, hvor projekterne er korte og intensive, men samtidige fremstod A.T. Kearney som et konsulenthus, hvor det kan lade sig gøre at balancere en spændende karriere med fritid, venner og familie. 

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk