Fra Ha til Polit

Svar på indlæg
Af Lasse D @ 23 maj 2019 15:23

Hej. 

Jeg afslutter min bachelor i erhvervsøkonomi til sommer, og havde håbet på at blive optaget på Polit til efteråret. Jeg har fået afslag fra KU med den begrundelse, at mine akademiske kvalifikationer ikke opfylder adgangskravet for mikroøkonomi, makroøkonomi og matematik. Jeg havde den opfattelse af at jeg opfyldte alle kravene, da jeg har opfyldt kravene om antal ECTS point indenfor nævnte områder. 

Er der nogen der ved om kurserne indenfor matematik, makro- og mikroøkonomi er forskellig for de bachelorstuderende der læser HA frem for Econ, og det er derfor jeg ikke opfylder de akademiske kvalifikationer? 

Er der andre der har taget springet fra en HA til Polit som kan hjælpe mig med dette? 

Svar og citér
Lasse D

Lasse D

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 23. may
Af Bella Vinzents @ 24 maj 2019 13:49

Hej Lasse 

Ærgerligt at du ikke er kommet ind på KU. 

Jeg har været inde og læse omkring optag på kandidaten i økonomi på KU på dette link: https://studier.ku.dk/kandidat/oekonomi/adgangskrav/
Jeg tænker at du nok også selv har været derinde og læse, inden du søgte ind. 
Som jeg læser det, så skyldes dit afslag at dine kvalifikationer fra CBS i fagene mikro- og makroøkonomi, økonometri/statistik og matematik ikke rækker til at komme ind på KU. Engang kunne man supplere fagene op, for at komme ind på kandidaten, men det kan man desværre ikke mere.

Jeg er ret sikker på, at det ikke længere er muligt for HA'ere at blive optaget på KU desværre :-(
Derfor tror jeg pt. at den eneste mulighed for at komme til at læse en cand.econ/polit, er ved ikke at afslutte din BA på CBS (uddannelsesloftet) og søge ind på ny, som bachelor i økonomi på KU. 
Forhåbentlig kan du få en masse merit, så du kan korte bacheloren ned.

De bedste hilsner
Bella

Svar og citér
Bella Vinzents

Bella Vinzents
I redaktionen

Antal indlæg: 67
Medlem siden: d. 12. october 2016
Af Sarah Schannong @ 24 maj 2019 20:43

Hej Lasse

Sådan helt kort svaret, så ja, der er ret stor forskel på kurserne på polit og HA. Jeg har tidligere hjulpet venner fra CBS med at læse op til eksamen i især makro, og det er noget mere overordnet, det I lærer hos jer. Vi bruger jo stort set hele bacheloren på matematik, statistik, mikro og makro på polit, så på den måde har vi tid til rigtigt at gå i dybden og få en tungere ballast, især matematisk, i de fag, end man har på HA Almen - hvor man så selvfølgelig lærer nogle andre ting.

Jeg kender ikke personligt nogen, der er kommet ind på kandidaten på polit fra HA Almen - og som Bella skriver, kan man ikke længere supplere op mellem BA og kandidat for at komme ind, så det er nok ikke rigtig en mulighed. Men du kan jo give Økonomisk Institut et kald, de kan helt sikkert vejlede dig bedre end os :)

Held og lykke med det hele i hvert fald!

Dbh Sarah

Svar og citér
Sarah Schannong

Sarah Schannong
I redaktionen

Antal indlæg: 171
Medlem siden: d. 22. august 2015