Note program

Svar på indlæg
Af Rebekka Holmbom Hansen @ 12 aug. 2019 09:58

Hej. 
Jeg starter på polit her til september og jeg ville høre hvilket program der er bedst at tage noter i? 
Jeg har tidligere brugt programmer som evernote eller onenote, men syntes bare ikke de er særligt optimale til især matematik.. 

På forhånd tak! 

Svar og citér
Rebekka Holmbom Hansen

Rebekka Holmbom Hansen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 13. july
Af Sebastian Kaldahl @ 12 aug. 2019 18:14

Hej Rebekka

Det er lidt tid siden, at jeg stod i din situation, men mange forelæsninger foregår med powerpoint - også de mere matematiske af slagsen. Her kan forelæserne dog godt finde på at tage tavlen i brug til tider. 

Den oplagte mulighed er papir og blyant, da det er de færreste, som er ferm nok på fingrene til at bruge equation editor undervejs i en forelæsning.

Et stærkt alternativ - hvis din struktur og håndskrift er elendig på papir - er en ipad eller lignende, hvor du kan skrive matematik og andet tekst forholdvis hurtigt. Det er smart fordi du kan skrive noter på dine egne slides sideløbende med, at forelæseren gennemgår det. Det er en metode, mange på min årgang gjorde brug af. 

Jeg har dog altid kun brugt papir og blyant (selvom min håndskrift er grim), og til de mindre matematiske fag har jeg brug Pages. Programmet er dog forbeholdt Mac. 

Håber det hjælper dig lidt af vejen.

Svar og citér
Sebastian  Kaldahl

Sebastian Kaldahl

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 01. september 2012
Af Holger Harmsen @ 16 aug. 2019 17:28

Hej Rebekka, 

Sebastians råd er gode, og jeg tror mange bruger en del tid på bare at prøve sig frem i starten, det er ikke noget problem. 

Hvis du har leget med LaTeX inden, vil jeg virkelig anbefale at skrive noter/afleveringer i det relativt tidligt; det er en meget effektiv måde at blive god på, og programmet er skabt til matematiktunge dokumenter. Jeg kan anbefale inspiration fra Martin Nørgaard, der også er meget aktiv herinde: http://norgaardpetersen.dk

Svar og citér
Holger Harmsen

Holger Harmsen

Medlem siden: d. 27. november 2018
Af Rebekka Holmbom Hansen @ 16 aug. 2019 18:31

Holger Harmsen sagde:

Hej Rebekka, 

Sebastians råd er gode, og jeg tror mange bruger en del tid på bare at prøve sig frem i starten, det er ikke noget problem. 

Hvis du har leget med LaTeX inden, vil jeg virkelig anbefale at skrive noter/afleveringer i det relativt tidligt; det er en meget effektiv måde at blive god på, og programmet er skabt til matematiktunge dokumenter. Jeg kan anbefale inspiration fra Martin Nørgaard, der også er meget aktiv herinde: http://norgaardpetersen.dk

Tak, jeg har hørt andre snakke om LaTeX. 

Har dog ingen erfaring med det og når jeg lige googler det virker det lidt som en jungle ;) 

Hvor er det bedste sted at downloade det fra? 

Svar og citér
Rebekka Holmbom Hansen

Rebekka Holmbom Hansen

Af Holger Harmsen @ 16 aug. 2019 21:31

Rebekka Holmbom Hansen sagde:

Tak, jeg har hørt andre snakke om LaTeX. 

Har dog ingen erfaring med det og når jeg lige googler det virker det lidt som en jungle ;) 

Hvor er det bedste sted at downloade det fra? 

LaTeX er selve sproget man skriver sine dokumenter i, lidt á la kodning, men noget mere simpelt. Der findes så mange forskellige programmer at skrive det i. Jeg ved, at LyX er rigtigt godt at starte i, fordi det er bygget lidt mere op som fx Evernote og Word, så man kan slippe for at skrive selve koden. Nogle skriver i Overleaf på nettet, som fungerer lidt ligesom Google Docs og samtidig hjælper dig med kommandoer osv. Jeg skriver selv i TeXShop, som er helt clean, fordi jeg bare bedre kan lide det - jeg tror, det er et religionsspørgsmål. Jeg tror, de fleste vil anbefale at starte med at lege i Overleaf. :)

Svar og citér
Holger Harmsen

Holger Harmsen

Medlem siden: d. 27. november 2018
Af Rebekka Holmbom Hansen @ 16 aug. 2019 23:16

Tak :) Jeg må prøve mig lidt frem ;)

Svar og citér
Rebekka Holmbom Hansen

Rebekka Holmbom Hansen