Politrådet har i løbet af det sidste års tid haft adskillige tiltag på tapetet, hvor fx den nye studieordning og den netop veloverståede studietur har været blandt de større emner. Ét af de projekter, som Politrådet nu beskæftiger sig med, er forslag til oprettelse af nye BA-uddannelser, som skal være en kombination af økonomi og en anden studieretning. Kombinationsuddannelser indeholdende en væsentlig andel økonomifag kendes allerede fra fx England og Wales, men også CBS udbyder økonomistudier, som er kombineret med andre studieretninger. Sådanne uddannelser kan bl.a. være en mulighed for at tiltrække de studerende, som har en vis interesse for økonomi, men som gerne vil beskæftige sig mere med andre fag end de økonomibaserede, og fx derfor vælger politstudiet fra.
Forskellige kombinationsmuligheder
Én af de kombinationer, der i øjeblikket arbejdes videre med, er “Bachelor i økonomi og statskundskab”. Denne uddannelse henvender sig til det betydelige antal studerende, der netop efterspørger denne kombination. Den kan desuden efterkomme behovet for generalister i den offentlige forvaltning og i private virksomheder, hvor der kræves samfundsøkonomisk indsigt, kvantitative evner og et teoriapparat for at forstå og analysere institutionelle strukturer. En anden kombinationsmulighed er “Bachelor i økonomi og public policy”, som tilsigter at skabe økonomer med en dybere forståelse for de institutioner, processer og agenter, som former den offentlige politik. Her vil man bruge meget tid på spørgsmål, der til forveksling ligner dem, som politologerne beskæftiger sig med, men fra et “økonomisk” synspunkt med de metoder og den matematik, som vi kender fra polit.
Endnu et forslag er ”BA i økonomi med finansiering og virksomhedsledelse”, som er målrettet stillinger i det private erhvervsliv og den offentlige forvaltning, hvor der kan bidrages med et perspektiv, der er oplyst af økonomisk teori.
Andre muligheder der er skitseret er en “Bachelor i økonomi med jura” samt “Bachelor i økonomi og datalogi”.
“og” eller “med”
Af ovenstående kombinationer fremgår det, at der skelnes mellem “og”-uddannelser og “med”-uddannelser. Forskellen består bl.a. i, hvordan fordelingen er mellem økonomifag og fag fra den studieretning der kombineres med, samt mulighederne for valg af kandidatuddannelse.
En “og”-uddannelse indeholder fx 12 økonomifag (90 ECTS) samt 11 fag (82,5 ECTS) fra den studieretning, der kombineres med, og den studerende vil afslutte sin bachelorgrad med kernekompetencer i økonomi svarende til en afsluttet 2. årsprøve på politstudiet. Hvad angår den efterfølgende kandidatuddannelse, har man med en “og”-uddannelse både mulighed for blive cand.polit., samt mulighed for at vælge at fortsætte kandidatdelen på den studieretning, der er kombineret med. Med en “og”-uddannelse kan den studerende opnå et højt fagligt niveau i begge fag, på trods af at visse elementer fra politstudiet fravælges. Samtidig opnås en bredere forståelse for institutionelle forhold og et større apparat uden at gå på kompromis med kernefagligheden.
En “med”-uddannelse består fx. af 15 økonomifag (112,5 ECTS) samt 7 fag (52,5 ECTS) fra en anden studieretning, hvormed den studerende kan afslutte bachelordelen med kernekompetencer i økonomi svarende til en delvis afsluttet 3. årsprøve på polit. Herefter er der mulighed for at fortsætte på kandidatdelen på samme vilkår som almindelige politstuderende med afsluttet BA-del. Den studerende kan hermed stadig identificere sig som polit, men vil samtidig opnå kompetencer indenfor et andet felt.
Muligheder
Det er i dag muligt for interesserede og motiverede studerende at få en ret alsidig bacheloruddannelse, da der bl.a. er flere muligheder for at læse ikke-økonomifag på kandidatdelen. Dette kan dog ofte være tidskrævende mht. research og dispensationssøgning, og skemaerne passer ikke altid lige godt sammen, hvormed man hurtigt kan ende med at forlænge studietiden med et semester. En “præfabrikeret” kombinationsuddannelse kan løse mange af disse problemer.
Ud over at tiltrække flere studerende til økonomistudiet, vil en sådan uddannelse også kunne medvirke til et forbedret og mere dynamisk studiemiljø på polit. Et større antal studerende vil samtidig alt andet lige betyde mere indflydelse til økonomi, når de større beslutninger på KU skal foretages. Det er selvfølgelig usandsynligt, at der bliver oprettet mere end én kombinationsuddannelse på Instituttet, hvis det da overhovedet sker indenfor en overskuelig årrække, da det typisk vil kræve et samarbejde med et andet institut eller universitet. Med Politrådets meget forskellige forslag øges muligheden dog for, at blot ét af forslagene med tiden kan realiseres.
Læs hele Politen fra december 2005 herunder:
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2