Hvilke konkrete problemstillinger tages op i faget? Giv gerne et eksempel.
Er det en god ide, at 73 pct. af en ungdomsårgang får studentereksamen?
I hvilke jobsituationer er dette fag relevant?
Fagets metode er teori og empiri om human capital, og som sådan lærer man ting, der er relevant for sundhed, arbejdsmarked, uddannelse, familie, indvandring og kriminalitet – bare for at nævne nogle få eksempler!
Hvilke fag er det en god idé at have fulgt før jeg følger dette fag?
Faget er nyt på to måder. Dels har vi her et økonomi-valgfag, der kan tages direkte efter fagene på 1. år og dels er det nyt, at vi eksplicit lærer om uddannelse.
Giver dette fag kompetencemæssige fordele til at tage andre fag?
Først og fremmest sætter faget deltagerne i gang med at interessere sig for de nævnte områder, men klart, at et valgfag på 2. år ikke giver det sidste ord om sagen.
Hvis jeg kan lide dette fag er der så andre fag der vil passe godt til dette?
Arbejdsmarkedspolitik, familieøkonomi og – forhåbentligt – et vidg. fag om uddannelse /human capital.
Economics of Education kan følges på både bachelor- og kandidatdelen og kursusbeskrivelsen kan findes her.
Hvis man har konstruktive erfaringer med faget må de gerne deles i kommentarsporet.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2