Berlingske Business - BackToBusiness

Shopping med overvågning

ERHVERVSREDAKTØR
af Linda Overgaard

Så har vi hørt det med. Mere end en million danskere har gladeligt afleveret en stribe personlige data til de store butikskæder. Her i Berlingske Business i torsdags kunne journalist Ole Hall fortælle, at loyalitetsprogrammer er på hastig fremmarch i Danmark, og at de spås en endnu større fremtid.Danskerne er til fals for lidt rabat eller andre goder i småtingsafdelingen - og tænker tilsyneladende ikke meget over konsekvenserne af at videregive e-mailadresse, mobilnummer og en liste over interesser og indkøbsvaner.Men er det overhovedet et problem? Er der virkelig grund til at problematisere noget så uskyldigt som en medlemsklub for eksempelvis Matas? JA, DET ER DER FAKTISK. I hvert fald hvis forbrugerne ikke kan gennemskue konsekvenserne af at give personlige data fra sig.Tag nu bare alle de mail der havner i spamfilteret på den private mailboks. Her ligger hulter til bulter-tilbud, som kun kan nå frem, fordi e-mail-adressen engang er blevet givet videre fra udbydere, hvor adressens indehaver har registreret sig og opgivet e-mail-adresse. Adskillige år senere dukker målrettede tilbud op om rejser, ferier og billetter, som nøje matcher det, man selv tilkendegav interesse for engang i fortiden.Så vil tilhængerne af loyalitetsprogrammerne sikkert sige, at vi har strenge regler i Danmark om markedsføring, og at de skam aldrig kunne finde på at opføre sig så aggressivt som fæle udbydere fra fjerne lande. Men meldingerne er noget uldne, og globaliseringen slår mere og mere igennem.Og digital markedsføring lader sig ikke sådan stoppe af grænsebomme.DET MOBILE NET bliver mere og mere udbredt og avanceret. E-mail tikker ind på smartphones døgnet rundt ( hvis man da ikke slår funktionen fra), og snart vil de fleste have telefoner, der kan modtage videoer med reklamer for sidste nye parfume eller fristende ferier. Dette er en ekstra grund til at holde fast på e-mail-adressen.Og så gælder det om at sælge de personlige oplysninger så dyrt som muligt, som Forbrugerrådet også gør opmærksom på.Er rabatten stor nok til at risikere oceaner af multimediale spambeskeder? Eller er det nok at få et par parfumeprøver og nogle venlige ord for at sige ja til, at butikken kan følge hvert et indkøb på shoppeturen? Det valg er naturligvis helt persoligt og op til den enkelte, men herfra skal lyde en opfordring til at overveje en ekstra gang.

- Linda Overgaard

Lego profiterer på Ninjago
KLODSER. Lego fortsætter den forrygende successtil, som koncernens nuværende topchef, Jørgen Vig Knudstorp, står i spidsen for. Omsætningen steg 17 procent i 2011, og overskuddet fulgte godt med, så resultatet efter skat gik op med 12 procent. En stor del af forklaringen er, at børn over hele verden er begejstrede for heltene og skurkene i Ninjago-serien. Ninjago har været den største produktintroduktion i Legos historie, og den har med et salg på over to milliarder kroner overgået forventningerne. Lego presses stadig hårdere af konkurrenter fra blandt andet Kina, men svarer hele tiden igen med lancering af nye produkter. Senere på året kommer Ringenes Herre også i Lego som optakt til den nye Ringenes Herre-film.

90 arvinger deler én milliard
FAMILIEGAVER. I vores serie om fonde i Berlingske Business nåede vi forleden til Det Obelske Familiefond. Journalist Birgitte Erhardtsen kunne afsløre, at familiefonden i 2010 uddelte mere end fire gange så meget til medlemmer af familien Obel, som fonden gav til almennyttige
formål. Obel-fondens samlede uddelinger er så store, at fonden siden 2006 har været blandt
de største fondsdonorer i Danmark kun overgået af A.P. Møllers Almenfond og Novo Nordisk Fonden. Fonden styres af grandfætrene Anders og Christen Obel, og sidstnævnte siger, at fonden i de kommende år nok skal begynde at uddele mere til almennyttige formål, når der er oparbejdet kompetencer til at identificere »de rigtige projekter«.

Største boligprisfald i 70 år
STATISTISK. Den er helt gal med boligpriserne – i hvert fald set fra sælgernes synspunkt. De nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at priserne faldt hele 8,7 procent fra december 2011 til december 2012. Det skulle være det største prisfald i 70 år. Der er tale om den mest komplette prisstatistik i landet, da samtlige bolighandeler er regnet med, uanset om de finansieres med realkreditlån, banklån, kontant eller på anden måde. Prisfaldet er nogenlunde lige stort for huse og lejligheder.

Grønt hus bliver testet
GREENHOUSE. Det er en kendt sag, at vi har nogle grønne muskler at spille med i Danmark. Og nu bliver det første skridt taget til et projekt, der måske skal give os et sted at vise nogle klimakompetencer. Industriens Fond har nemlig bevilget en million kroner til at udforske, om der er brug for et »House of Green«, hvor danske virksomheder kan vise sig frem.

Røde tal i BonBon-Land
MINUS. Den deprimerende våde sommer får hovedparten af skylden for, at forlystelsesparken
BonBon-Land ved Næstved fik et underskud på omkring 16 millioner kroner sidste år. Færre familier havde lyst til at besøge parken, så der bliver ikke råd til de store nyanskaffelser i år,
inden sæsonen begynder Skærtorsdag.

Stofa tjener flere penge
TV-KONKURRENCE. Det går bedre for Danmarks næststørste leverandør af kabel-TV – Stofa. Ikke fordi kabel-TV som sådan er en guldgrube, men mere fordi Stofa har solgt mere bredbånd og telefoni end forventet. Overskuddet blev 198 millioner kroner i 2011 mod 176 millioner kroner året før. Indtil sidste år var Stofa ejet af Telia, men nu er ejeren den svenske kapitalfond Ratos. Der er blevet færre medarbejdere i Stofa det seneste år, idet antallet er faldet fra 446 til 408. Selskabet har mange af landets antennelaug som kunder og ligger i konkurrence med det langt større TDC-ejede YouSee, som
også fortsat henter flere kunder. Kommunikation skal der til – både via telefon og internet – og kunderne er tydeligvis også glade for at se TV.

Berlingske Business
www.Business.dk

Virksomheder

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk