Efter en hel dag med Mandatory Assignment 3 i Økonometri B og masser af arbejde i SAS, tager jeg til Købmagergade for at blive opmuntret. Finalearrangementet i konkurrencen om ”Analytics Specialepris” afholdes hos SAS, og fem finalister skal i dag overbevise dommerpanelet om, at deres speciale fortjener prisen. Præmien til vinderen er ikke mindre end 10.000 kroner samt et møde Jim Goodnight, grundlægger af SAS og nu Chief Executive Officer den 15. maj i det nøje planlagte tidsrum 11.10-11.28.
Efter vi har fået alle på plads tager Ane Gerken, Acedemic program maneger, imod os og præsenterer dommerpanelet:
Anne Olesen - Analytics
Konsulent, SAS Institute
Kaare Brandt Petersen - Projektchef, SAS Institute
David B. Earle - Visuel konsulent, Braintrust
Inden vi får lov at høre de om de 5 specialer, går Anne
Olesen som en del af dommerpanelet til talerstolen - og fortæller lidt om,
hvad de har kigget på i udvælgelsesprocessen.
Prisen for bedste Analytics
speciale går til et projekt, som på en nyskabende og opfindsom måde arbejder
med kvantitativ metode som en central del af specialet. Der bliver også lagt
vægt på formidling, visuel fremstilling, samt veldokumenteret litteratur
arbejde. Efter Anne Olesen har fortalt, er det tid til at løsne lidt op i den
lidt trykkede og nervøse stemning. Finalisterne får alle 5 minutter til at
overbevise dommerne om, at deres speciale fortjener første pladsen.
Kasper K. Christensen, Marketing, Aarhus Universitet
Mining the wisdom of the crowds:
Detecting new product ideas by text mining and machine learning techniques.
Ditte Larsen
og Elisabeth Thomsen, Statskundskab,
Københavns Universitet
Politisk
deltagelse på Facebook: En virtuel markedsplads med en udemokratisk ordfører
Piotr
Sapiezynski, DTU Compute
Measuring patterns of human behavior through
fixed-location sensors
Thora Majlund
Kjærulff, Folkesundhedsvidenskab,
Københavns Universitet
Geografiske
mønstre i incidente tilfælde af akut myokardieinfarkt i Danmark – et studie med
anvendelse af rumlig statistik og med fokus på socioøkonomiske forskelle
Anders
Munk-Nielsen, Økonomi, Københavns
Universitet
Diesel cars and environmental
policy
Selvom jeg, som studerende på andet år, ikke forventede at forstå særligt meget af præsentationerne, er finalisterne ikke kun skarpe og lidt små stressede i deres 5 minutter – men også gode til at få de 30 gæster til at forstå deres speciale. Det betød slides med robotter, som skal finde guld i minen. Slides med fjernstyret biler, som bør være grønne. Præsentationer med både flotte grafer og plads til lidt humor undervejs. Helt forpustet efter 25 minutter med fart på, er det tid til næste fase. Mens dommerne beslutter sig, spiser vi en bid mad, men så er vi ellers også klar til prisoverrækkelsen.
3. pladsen - 2000 kroner og en buket blomster,
Kasper K.
Christensen, Marketing, Aarhus
Universitet
2. pladsen – 3000 kroner og en
buket blomster:
Piotr
Sapiezynski, DTU Compute
1. pladsen – 10.000 kroner, en buket blomster og
mulighed for at hilse på Jim Goodnight:
Anders
Munk-Nielsen, Økonomi, Københavns
Universitet
Dommerpanelet begrunder valget af Anders Munk-Nielsens speciale med, at det behandler data på spændende måder, det er nyskabende, innovativt og meget gennemarbejdet. Et stort tillykke til cand.polit og Altandetlige.dk-bruger Anders Munk-Nilsen, som bagefter kunne afsløre at præmien nok skal gå til en tur til Bali. Lige for nu er han PhD studerende på 4+4 ordningen, og så glæder han sig selvfølgelig til sine 18 minutter med grundlæggeren af SAS den 15. maj.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2