Faget
”Interdisciplinær
problemløsning: Cases fra det grønlandske arbejdsmarked” er det meget lidt
mundrette navn på det nye fag på CSS, der til foråret udbydes i
samarbejde mellem psykologi, statskundskab og økonomi. Faget er rettet mod
kandidatstuderende fra alle tre institutter, som som skal arbejde med cases fra den "virkelige verden" i interdisciplinære grupper. Disse cases leveres
af forskellige arbejdspladser i Grønland. Sideløbende med gruppearbejdet vil de
studerende modtage undervisning og oplæg omkring de tre discipliners teorier og
metoder, interdisciplinært casearbejde og Grønland. Ved semesterets slutning
skal grupperne præsentere deres arbejde for de grønlandske arbejdspladser.
Initiativtagere til faget
Nikolaj Harmon fra
Økonomisk Institut, Ann-Louise Holten fra Institut for Psykologi og Ulrik Pram Gad
fra Institut for Statskundskab står bag det nye fag. De mødte
hinanden i forbindelse med et undervisningskursus på
CSS, og det gik hurtigt op for dem hvor få muligheder der er for at prøve at
arbejde interdisciplinært i løbet af studierne på CSS. ”I hvert fald
halvdelen af vores færdige kandidater ender i job hvor de dagligt skal
samarbejde med kollegaer med en anden faglig baggrund end dem selv.” forklarer Nikolaj
Harmon, “Alligevel giver vi dem næsten ingen mulighed for at lære hvordan man
arbejder på tværs af fag. Det synes vi var problematisk.”
Underviserne designede derfor et fag, som kunne rette op på problemet. Det var vigtigt fra start, at de studerende skulle arbejde med virkelige cases fra organisationer i den virkelige verden. ”I løbet af studiet bliver man ofte kun sat til at løse opgaver som umiddelbart passer ind i en teori eller metode man har lært. Men på arbejdsmarkedet er det sjældent den slags opgaver står over for.” siger Ann-Louise Holten ”Her skal man oftest først selv finde ud af hvordan man får sin faglighed i spil. Det element ville vi gerne have med i vores fag for at ruste de studerende bedre til arbejdsmarkedet.”
Hvorfor Grønland?
Personerne bag manglede blot at beslutte hvilke emneområder faget skulle fokusere på. At valget
faldt på det grønlandske arbejdsmarked skyldes blandt andet at de tre fag,
psykologi, økonomi og statskundskab, her supplerer hinanden særligt godt.
”Fokusset på arbejdsmarkedet og især på arbejdspladsernes rekruttering og
fastholdes var oplagt givet Nikolaj og Ann-Louise’s baggrunde inden for henholdsvis
Arbejdsmarkedsøkonomi og Organisationspsykologi.” forklarer Ulrik Pram Gad ”At
fokusere på Grønland var så min ide dels fordi de politiske forhold på Grønland
sætter statskundskabernes faglighed i spil og dels fordi der er nogle særligt
interessante udfordringer med rekruttering og fastholdelse på det grønlandske
arbejdsmarked.”
Feltrejse til Grønland
Et aspekt ved faget som
mange nok vil bide mærke i når de læser kursusbeskrivelsen er, at den nævner en
feltrejse til Grønland hvor de studerende skal indsamle data og mødes med
personer som er relevant for deres case. ”Vi synes det var oplagt med en
feltrejse til Grønland, men den bliver ikke obligatorisk, for det er vigtigt at
alle studerende skal kunne følge vores fag, og vi er endnu ikke sikre på hvor
stor en del af rejseomkostningerne vi kan få dækket.” siger Nikolaj Harmon ”Vi
har dog søgt en del penge og regner med i hvert fald at kunne sende en
studerende af sted fra hver gruppe.”
Informationsmøder
På spørgsmålet om
hvorvidt et så anderledes fag kan tiltrække nok tilmeldinger fra de karakterbevidste
studerende på CSS er de tre undervisere ikke i tvivl. ”Jeg tror det er et
kursus, som vil interessere mange. Jeg oplever at vores studerende er enormt
engagerede og har masser af mod på nye udfordringer.” forsikrer Ann-Louise
Holten ”I øvrigt holder vi jo netop to informationsmøder sådan at folk der vil
vide mere kan komme og få information og stille os spørgsmål.”
Informationsmøderne bliver holdt d. 19. november i CSS 26.2.21 og d. 27.
november i CSS 26.3.24, begge dage 15.00 til 16.30. Prodekan for uddannelse Birgitte Sloth er da også overbevist om, at der er plads til faget i en ellers matematisk præget økonomiuddannelse. Hun siger at økonomi: "... er en uddannelsen med en tung og omfattende kernefaglighed der introduceres grundigt fra starten. Interdisciplinær problemløsning udvander ikke denne kernefaglighed, men kan gøre det muligt at udnytte kernekompetencerne bedre."
Interdisciplinaritet
”Interdisciplinær
problemløsning: Cases fra det grønlandske arbejdsmarked” er det seneste
eksempel på samfundsvidenskabelig fakultets øgede fokus på interdisciplinaritet.
Andre eksempler inkluderer faget ”The Psychology of Choice” som Carsten S.
Nielsen og Alexander Sebald har udbudt
de seneste to forårssemestre og den nye Master i Global Development som Økonomisk
Institut udbyder sammen med Antropologi. Dette fokus stammer blandt andet fra
fakultet, og ”Interdisciplinær problemløsning: Cases fra det grønlandske
arbejdsmarked” er da også blevet udviklet med funding fra en særlig seed pulje
for interdisciplinaritet på det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Birgitte Sloth støtter op om udviklingen. På spørgsmålet om vi kan
forvente flere lignende tiltag svarer hun: ”Sikkert. Det håber jeg. Grænserne mellem discipliner må jo ikke udvikle sig til barrierer der
forhindrer at relevant viden inddrages eller begrænser den faglig udvikling.”
Informationsmøder
D. 19. november i CSS 26.2.21 fra kl. 15-16.
D. 27. november i CSS 26.3.24 fra kl. 15-16.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2