Incitamenter virker, så pas på…

I går var jeg til konference om brug af webpaneler. Her blev blandt andet diskuteret, om panelerne er repræsentative. I sig selv et spændende og vigtigt emne, eftersom langt de fleste undersøgelser i dag baserer sig på webpaneler.

Men mindst lige så interessant var en af oplægsholdernes historie om, hvor galt det kan gå, når man benytter sig af incitamentsstyring:

Et stort internationalt online spilfirma beslutter sig for at tjene penge på sine mange email-adresser ved oprette et webpanel. I stedet for at betale panelisterne med cool cash aflønnes de med magiske sværd, amuletter og forjættede rustninger. Billigt for firmaet og alligevel meget værd for respondenterne, der nu kan stige i graderne uden at skulle bruge helt så mange timer på at slås med drager og trolde.

Men så ’high-powered’ incitamenter er åbenbart for meget for de spillelystne panelister, der straks begynder at spekulere i mulighederne for en hurtig genvej til evig hæder i onlineuniverset. Der går således ikke længe, inden de begynder at udveksle oplysninger om, hvordan man skal snyde med sin demografiske profil, for at få tilsendt flest mulig spørgeskemaer – og flest mulige sværd.

Næppe noget der er med til at øge kvaliteten af de undersøgelser de deltager i.

Incitamenter virker. Så pas på!

Casper
Incentive Partners

Dette indlæg findes også på blog.incentivepartners.dk.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk