Der er deadline for Den økonomiske udfordring fredag. 12. april kl. 12. I den anledning har vi snakket med vinderne af sidste semesters udfordring, Michael Skou og Rebecca Larsen, om, hvordan det var at deltage. De fortalte os også lidt om deres aften på MASH.
Har I brugt Jeres gavekort til MASH?
Ja, vi har allerede brugt det. Det blev brugt til at fejre Rebeccas bachelor forsvar. Vi fik en stor menu med rødvin og portvin.
Deltager I i Den økonomiske udfordring igen i dette semester?
Vi spenderer dette semester i hvert vores land, så allerede dér bliver det svært. Vi ville dog gerne alligevel, men synes både at arbejdspresset er for stort i øjeblikket, og at emnet er for bredt. Hvad der menes med det sidste er, at man også skal bruge tid på at finde en problemstilling for derefter at løse den. Det kan være ret tidskrævende, hvorfor vi nok ikke får kigget på udfordringen i dette semester.
Hvordan
var arbejdet med Den økonomiske udfordring i sidste semester?
Generelt var det en sjov opgave, og vi gik i et par dage og
tænkte over, hvordan man kunne løse problemet. Det tog ikke meget mere end en
lørdag lige at sætte sig ned og skrive ideen, da vi først havde fået den.
Opgaven var meget specifik, hvilket betød, at man kunne analysere problemet på
en traditionel polit-måde. I vores fremgangsmåde brugte vi først tid på at
forstå problemet. Herefter kiggede vi på, hvilke redskaber vi havde til
rådighed, der kunne implementere de ønskede effekter.
Vi synes, det var en god oplevelse, fordi man tvinger sig selv til at tænke
meget logisk og praktisk. Typisk drukner vi enten i teoretiske modeller eller
økonometri på polit (og vi elsker det!), men nogle gange kan det være sjovt at
løse virkelige problemer. Det, vi ret hurtigt fandt ud af, var, at man kunne
komme ret langt blot med den basale økonomiske intuition og lidt hurtige
regnestykker.
Vi vil klart anbefale folk at prøve kræfter med det, for det er en god øvelse i
at tænke struktureret og logisk.
Se Michael Skou og Rebecca Larsens besvarelse nedenfor
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2