Hvad handler specialet om?
Specialet handler om
behandlingen af diabetes fra et samfundsøkonomisk perspektiv. Diabetes er en
sygdom, som medfører en række meget alvorlige følgesygdomme, såsom blindhed,
hjertekar-sygdomme og amputationer. Ved at behandle patienterne godt, f.eks.
gennem gentagne kontrolmøder, mindskes risikoen for disse følgesygdomme. Derfor
er der væsentlige langsigtede gevinster forbundet med behandlingen af diabetes.
Diabetesbehandlingen har mange led, og et af de mest centrale er øget motion og
en sundere kost. Vores speciale handlede helt overordnet om de økonomiske og
kliniske effekter af regelmæssig motion blandt type 2 diabetikere i Kina, og
det var opdelt i to hoveddele. Den første del handler om at estimere hvordan
regelmæssig motion påvirker forskelige kendte risikofaktorer til type 2
diabetes (f.eks. blodsukker, blodtryk, mv.). Dette gør vi på baggrund af et
lokalt datasæt med omkring 3000 patienter og ca. 100 variable (deriblandt en
del kliniske). I den anden del omsætter vi ændringerne i risikofaktorerne til
det ændrede antal følgesygdomme og derved udgifterne til behandling af disse.
Hvor skrev I specialet?
Vi skrev specialet i
samarbejde med Novo Nordisk, så vi endte med at skrive specialet ude hos dem i
Bagsværd. Dette fungerede meget fint, da vi derved havde nem adgang til deres
bibliotek, relevante sparringspartnere og selvfølgelig deres kaffemaskiner -
hvilket i en specialesammenhæng godt kan være en dyr oplevelse.
Nåede I til et punkt, hvor I var tæt på at tabe håret?
Vi har lavet mange ting
sammen løbende på studiet, men specialet er noget lidt andet. Vi havde begge
ambitioner og havde derfor somme tider ”grundige” diskussioner af
fremgangsmåden og antagelserne. Når det er sagt, så opdagende vi to uger, inden
vi skulle aflevere, at vores problemstilling ikke helt passede med, hvad vi
faktisk havde lavet. Det skabte en del arbejdspres til sidst - og i den
anledning kan det meget vel være, at et hår eller to blev tabt.
Do’s and don’ts – hvad var en god idé, og hvad var
bestemt ikke en god idé i jeres proces?
For os var det en rigtig
god idé at skrive specialet i samarbejde med en virksomhed. For det første gav
det os en problemstilling, som var interessant for andre end os selv. Og for
det andet, så arbejder vi nu begge i Novo Nordisk. Vi var i dialog med andre
virksomheder, inden vi besluttede, at Novo Nordisk havde det bedste projekt for
os. Så en klar ’Do’ må være at kontakte de virksomheder, man har i sit netværk.
Generelt er folk super flinke til at sende en forespørgsel videre i systemet,
så en knapt så relevant bekendt i en virksomhed kan vise sig at være en god
indgang. Alt andet lige, så tilbyder man jo kun gratis arbejdskraft.
Samarbejdet åbnede også
muligheden for nogle lidt sjove oplevelser. Vi var f.eks. i Melbourne for at
præsentere resultaterne fra vores speciale, da vi fik nogle abstracts godkendt
på to konferencer. Det var klart på Novo Nordisks initiativ og opfordring, at
vi gjorde det - at de også betalte for turen, gjorde det jo heller ikke mindre
sjovt
… Og til sidst, hvis jeres speciale skulle skabe en
avisoverskrift, hvordan ville den lyde?
‘Run Wang Run’… Eller
”Motion på recept reder 30.000 kinesere med diabetes fra at blive blinde”.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2