Gode uddannelser og undervisning er hjerteblod for mig. Det er selve nøglen til, at I som studerende kan forme jeres egen fremtid. Og gribe de muligheder som et moderne og omskifteligt samfund byder på.
Derfor er det dybt bekymrende, når der er tegn på, at undervisningskvaliteten falder og studietrætheden stiger i disse år. Den udvikling vil jeg vende gennem særligt tre initiativer:
Færre tal. Mere personlig kontakt, feedback og mundtlighed.
Alt for ofte møder jeg studietrætte studerende. I tynges af at uddannelse reduceres til et spørgsmål om karakterer og at komme hurtigt gennem systemet. Det er helt forkert. Læring handler ikke om karakterer og hurtighed. Tværtimod. En karakter lærer man i sig selv ikke noget af og det efterlader intet rum for læring.
I stedet skal den personlige kontakt og feedback i fokus. Samtale og dialog. Så I kan stille spørgsmål. Gå i dybden med stoffet. Og sammen blive klogere. Derfor bør der være flere holdtimer og skrues op for vejledningen på de danske uddannelser. Så man får ordentlig tid med underviserne.
Væk med lofterne. Tilbage med åbenheden og nysgerrigheden!
Det er trukket mørke lofter op over de danske uddannelser. Et uddannelsesloft som udtryk for en uddannelsestankegang, der burde høre dunkel fortiden til. En fortid, hvor man tænkte ”skomager bliv ved din læst” og som truer med at holde jer studerende fast, når I først har valgt en kurs.
Som om det ikke var nok, er et ekstra loft kommet til. Denne gang over antallet af engelsksprogede uddannelser og dermed antallet af internationale studerende.
Lofterne medfører iltmangel på jeres uddannelser. Det er gennem en veksling mellem uddannelse, praktik og arbejde for jer og det internationale studiemiljø som de internationale studerende bringer med sig, at uddannelser får luft under vingerne. Måden hvorpå undervisningen for alvor bliver kreativt, nysgerrigt og spændende.
Den nye aftale om mere fleksible uddannelser letter lidt af presset fra lofterne. Ved at forlænge retskravet, afskaffe karakterbonusserne og skaber mulighed for en 1-årig akademisk overbygning, som et supplement til en normal kandidatuddannelse. Men det er langtfra nok.
For at vende den supertanker af en tyngende uddannelsestankegang, som præger jeres uddannelser, er der behov for at tænke nyt. Vi må smide den lukkede, rigide og indadskuende dannelsestankegang på møddingen. Det handler først og fremmest om at komme af med lofterne over jeres uddannelser. Men den stopper ikke, før den kreative, spændende og åbne undervisning for alvor slår igennem.
Vil man den gode undervisning, må man investere i den.
Flere af jer vil sikkert finde det malplaceret, at tale om investeringer i uddannelse i et indlæg ”den gode undervisning”. I det hele taget er mange af jer nok trætte af dansk politik. Fordi diskussionerne handler om burkaforbud eller gris på gaflen i daginstitutionerne. Alt andet end jeres studieliv. Og når det for en gangs skyld handler om uddannelserne, diskuterer vi, om der må være bederum på jeres uddannelser. Ingen kan fortænke jer i at tænke: Gør politik virkelig en forskel for mig som studerende?
Svaret på det spørgsmål er dog et rungende ja! For der er et alternativ til den nuværende retning. Jeg vil gøre op med den nuværende kurs, hvor jeres uddannelser er blevet behandlet som en brønd, som man bare kan fiske penge op af, når en grænsekontrol eller en øde ø til kriminelle udlændinge skal finansieres. I stedet vil jeg investere i jeres uddannelser. Massivt. Kampen for bedre undervisning, handler først og fremmest om kampen for uddannelsesinvesteringer. Kun sådan kan vi sikre en ny kurs. Væk fra dårligere kvalitet, færre undervisere og risiko for at tabe særligt de svageste studerende på gulvet. Og i stedet spændende og udbytterig undervisning baseret på kreativitet, feedback og åbenhed.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2