Baggrunden for udfordringen er, at undersøgelser har vist, at mange af Metroens passagerer er personer, der tidligere enten benyttede sig af cykel eller af anden kollektiv transport. For at mindske trængselsproblemer på vejene skal det kollektive transportsystem kunne tiltrække bilister. Men hvordan skal systemet indrettes, så cyklisterne ikke også bliver fristet til at skifte transportmiddel?
Vi fik rigtig mange gode besvarelser og har vurderet, at følgende var de to bedste:
Vinderne af 1.-præmien (middag for to på MASH) er Michael Skou og Rebecca Larsen. De har foreslået, at man i større omfang indfører aftagende marginalpriser på kollektiv transport, således at prisen på en ekstra zone er faldende. De argumenterer for, at aftagende marginalpriser vil gøre det mere attraktivt for bilisterne, der bor langt væk fra byen at benytte den offentlige transport. Samtidig vil incitamenterne være uændrede for cyklisterne, der bor tættere på byen. Michael og Rebecca foreslår en prisstigning på de korte ture som en mulig finansieringskilde, der også vil få flere til at cykle.
Forslaget vinder, fordi det viser, hvordan prissætning kan anvendes som et adfærdsregulerende værktøj. Herudover tager de løbende stilling til usikkerhederne omkring overflytningen mellem transportformerne, ligesom de nævner flere alternative finansieringskilder. God fornøjelse til Michael og Rebecca.
Vinderen af 2.-præmien (6 flasker god vin) er Holger Rasmussen med forslaget om årstidsafhængigt cykelkørselsfradrag og højere priser på parkering.
Vinderne har fået direkte besked.
Vi takker for alle forslag, og vi glæder os til at stille nye økonomiske udfordringer.
Med venlig hilsen
Incentive Partners
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2