Advanced Microeconometrics

Svar på indlæg
Af Dan Thor Larsen @ 29 maj 2011 17:54

Er der nogen der vil dele lidt ud af deres erfaringer med Adv. Microeconometrics:

Hvor krævende er faget / eksamen?

Hvor gode er forelæsningerne og pensum?

Andet godt at vide om faget?

Svar og citér
Dan Thor Larsen

Dan Thor Larsen

Antal indlæg: 106
Medlem siden: d. 04. august 2010
Af Casper Nordal Jørgensen @ 31 maj 2011 01:15

Hey Dan

Faget beskæftiger sig primært med udfordringer inden for paneldata. Specifikt kigges på estimatorer til brug ved paneldata analyser, dvs. ML og GMM typer.
Der fokuseres en del på uobserbare effekter (fra individer, eks. 'gener') og hvordan disse udfordringer tackles. Derudover er der en del om selektionsbias og 'treatment effects'.

Bertel var en glimrende forelæser i efteråret: Intuitive forklaringer, gode slides og fine noter.
Bogen er udmærket, dog til tider rodet.
Mht. eksamen, kan det godt betale sig at skrive en 5 point opgave op til. Det giver meget til forståelsen og halvdelen af eksaminationstiden (eksamen er mundtlig) drejer sig om opgaven..

/Nordal
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 30. may 2011
Af Ask Holme @ 31 maj 2011 10:26

Jeg erklære mig enig med Nordal. Det var en rigtig god oplevelse at have faget (Det skal jeg dog sige eftersom Bertel er min specialevejleder pt., be warned).

Bogen er som sådan god, mens den gennemgang er ikke ligeså overskuelig som den "mini"-Wooldridge man har på bachelordelen. Det mærkes særligt, hvis man forsøger at bruge den som opslagsværk (det er tæt på umuligt, fordi halvdelen af de interessante ting står midt inde i store tekstbider).

Rent fagligt og arbejdsmæssigt vil jeg sige at faget ligger i den mere krævende halvdel. Stoffet der gennemgås er alt andet end simpelt og det går nogen gange rimelig hurtigt.
Samtidig kræver øvelserne for det meste at har forsøgt at lave opgaven (matlab programmering) hjemmefra for at få maksimalt udbytte.

Eksamen er som nævnt mundtlig (uden forberedelsestid). Så man skal bestemt regne med at skrive en 5 points opgave. Alternativet er at du uden videre planlægning skal underholde i 20 minutter om et spørgsmål du ikke kendte på forhånd.

Når er man er kommet igennem faget har man tilgengæld en rigtig god forståelse for at arbejde med mikrodata.
Svar og citér
Ask Holme

Ask Holme

Antal indlæg: 30
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Mathias M @ 4 jun. 2011 13:50

Jeg går også og overvejer Microeconometrics. Det der irriterer mig mest er næsten udsigten til at skulle lære at benytte endnu et økonometriprogram. SAS, OX, Cats/Rats... nå ja... og Excel. Det burde næsten være tilstrækkeligt. Kan I fortælle mere om Mathlab? Hvor intuitivt er det? /Hvor meget arbejde tager det at blive nogenlunde fortrolig med programmet?

Svar og citér
Mathias M

Mathias M

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 04. june 2011
Af Ask Holme @ 4 jun. 2011 14:04

Mathias Milfeldt sagde:

Jeg går også og overvejer Microeconometrics. Det der irriterer mig mest er næsten udsigten til at skulle lære at benytte endnu et økonometriprogram. SAS, OX, Cats/Rats... nå ja... og Excel. Det burde næsten være tilstrækkeligt. Kan I fortælle mere om Mathlab? Hvor intuitivt er det? /Hvor meget arbejde tager det at blive nogenlunde fortrolig med programmet?

Syntaxen i Matlab minder meget om det du har prøvet, hvis du har programmet i Ox og brugerfladen er ganske intuitiv.

Matlab er sådan set bare er et matrice-baseret programmeringssprog og det som derfor tager lang tid at lærer er at du skal programmere dine estimatorer selv. Dette er den store forskel fra SAS/OX etc. hvor man skal smide en "lav probit estimation" kommando ind. I matlab skal du selv kode en likelihood funktion op og smide den igennem en optimeringsalgoritme (Selve optimeringsalgoritmen får man dog udleveret i næsten færdig udgave). 

Grunden til at man bruger matlab i faget er netop at et ønske om at man som studerende får hele forståelsen af estimatorerne med og ikke blot kører en eller anden kommando uden at tænke videre over de bagvedliggende koncepter.

Det betyder at matlab delen af faget (øvelserne) som sådan bliver relativt arbejdskrævene, ikke fordi matlab er svært men fordi det er svært at kode estimatorerne for første gang. Da jeg tog det sad de fleste af os ihvertfald og bandede over matricer som vi glemte at transponere, udledning af gradienter som vi ikke helt forstod etc.

Når det så er sagt så betyder denne tilgang også at man bagefter har en utroligt god forståelse for estimatorerne og de bagvedliggende antagelser.  

Svar og citér
Ask Holme

Ask Holme

Antal indlæg: 30
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Anders Munk-Nielsen @ 9 jun. 2011 16:00

Det er et af de fedeste fag, jeg har haft! Jeg regner med at skulle undervise i det til efteråret.

Det tager basalt set skridtet fra alle de stiliserede eksempler på OLS og IV og går frem mod nogle modeller hvis antagelser meget mere ligner noget realistisk. Hvis man regner med at ville lave noget seriøst med mikroøkonometri (i specialet eller på arbejdet) kommer man til at skulle læse de her modeller på egen hånd ellers;)

Matlab er blevet mit suverænt foretrukne program efter at have arbejdet med det. Syntaksen for matrix regning og matematik generelt er som den er i formlerne i bøgerne. Dermed følte jeg virkelig at man fik fingrene ned i maskineriet og fik grisset sig til i økonometri. Hvis man lærer bedst ved lidt "hands on" og synes at ting blev mere forståelige når man selv får lov at rode rundt med dem på egen hånd, så er faget et match made in heaven.
Når det er sagt skal det siges at ægteskabet med pensumbogen, voksen-wolle, til at starte med havde lidt besvær, men hvilke forhold kræver ikke lidt tid til rigtig at få kærligheden op at stå.

Jeg lagde ikke helt nok arbejde i faget undervejs over semestret (selvom jeg syntes jeg smed en hel del timer efter det) og fik derfor frataget mit liv i en måneds tid frem mod eksamen hvor mig og Wolle kom tæt på hinanden.

Term paperet er virkelig hele formålet med faget. Her vælger man på egen hånd et emne og hvis man lægger kræfterne i det kan man komme til at lave noget pænt fucking awesomeness! Personligt føler jeg mit term paper ligger lysår over hvad jeg kunne i min bachelor kun ½ år tidligere!
Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Antal indlæg: 42
Medlem siden: d. 01. june 2011
Af Mathias M @ 9 jun. 2011 17:08

Tak for svar. Det må næsten prøves... også selvom det nok ikke bliver de letteste 12,5 etcs point på KU

Svar og citér
Mathias M

Mathias M

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 04. june 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 9 jun. 2011 17:42

Mathias Milfeldt sagde:

Tak for svar. Det må næsten prøves... også selvom det nok ikke bliver de letteste 12,5 etcs point på KU

Må sige, at jeg også er blevet inspireret af debatten her! Omend jeg først kan tage det om et år.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Anders Munk-Nielsen @ 9 jun. 2011 17:43

Patrick Kofod Mogensen sagde:

Mathias Milfeldt sagde:

Må sige, at jeg også er blevet inspireret af debatten her! Omend jeg først kan tage det om et år.

Jeg er overbevist om, at du vil blive et lykkeligere menneske!

Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Af Christian Stassen @ 10 jun. 2011 16:55

Efter at have vaeret til Econometrics Game (hvor vi i oevrigt kom paa 3. plads hoem hoem) kan jeg tilfoeje at mikrooekonometri nok var det fag der gjorde at vi tre aar i traek sluttede i top3. Faktisk, efter game't kom andre uni'er hen for at hoere hvad pensum var fordi det var aabenlyst at KU havde enormt mange vaerktoejer i redskabsboxen.

Jeg havde ogsaa makroeokonometri, hvilket jeg personligt bedre kunne lide pga jeg synes teorien er mere smuk og "korrekt" (fra et videnskabsteoretisk synspunkt), men det er nok ikke helt ligesaa anvendeligt udenfor studiet.

I oevrigt ville jeg nu mene man burde lave nogle udpraegede Bayesianske fag paa studiet - enhver der endnu ikke er Bayesianer burde laese "ET Jaynes, Probability Theory, The logic of Science"
Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Anders Munk-Nielsen @ 10 jun. 2011 17:06

Godt at høre at der trods alt er nogle politter, der læser Bayesiansk statistik. Ernst Hansen fra Matematisk Institut (ham der har skrevet bogen til measure theory) sagde ordret "We are a few chosen ones that are reborn every century to fight the evil bayesians. Make no mistake they are both cunning and evil!" ;)
Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen