Husets kaffe

Svar på indlæg
Af Dan Thor Larsen @ 29 maj 2011 18:05

Nu er det jo ikke kun på studiet og på læsesale at jeg indtager kaffe, og fire år på polit har da givet en kaffeoplevelse eller to (* 10^4), men måske har jeg overset noget i min hjemmebryg af kaffe....?

Mht til mærke er jeg blevet ret vild med Aldis Gourmet Kaffe (undervurder den ikke!) og ellers er Cafe Noir også ok, men er der noget jeg går glip af her? ( ja ja, jeg ved godt at Kontra kaffe er pisse godt og skide hipt)

Mht brygningen forfalder jeg til stempelkande og en gammeldags espresso i ny og næ. Der er vel ingen tvivl om at stempelkanden regerer (når jeg ikke har brug for en Moccamaster) , eller hvad?

Glæder mig til at høre en andens mening om black power udenfor den offentlige sfære!

Svar og citér
Dan Thor Larsen

Dan Thor Larsen

Antal indlæg: 106
Medlem siden: d. 04. august 2010
Af Thomas Motzfeldt @ 29 maj 2011 18:22

med hensyn til kaffe derhjemme sværger jeg til den klassiske stempelkande fra bodum. jeg køber helst hele bønner, da jeg synes der er mest smag i dem, og de bønner jeg køber forhandles kun i Irma.
varianten jeg helst køber hedder "Kimel Estate Kaffebønner fra Papua New Guinea" billede kan ses her: (Det er den lyserøde/lilla, dog skal man være opmærksom da der er to af varianterne der har den farve!)
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE894237/irma-haelder-nye-boenner-paa-kaffekvaernen/ den koster vist omkring 30kr for en pakke, men det er et af de steder her i verden jeg ikke har tænkt mig at gå på kompromis med kvalitet!

min kaffekværn er denne variant:
http://www.pricerunner.dk/sp/obh-nordica-kaffem%C3%98lle-2393.html
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Thomas Motzfeldt @ 29 maj 2011 18:27

mit næste kaffeindkøb kommer nok til at bestå af denne:
http://www.kitchenemporium.com/cgi-bin/kitchen/prod/16co270.html

Jeg har ikke de store erfaringer med den, men jeg forventer at den kan give mig smagen af Italien!
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Peter Juel Jensen @ 29 maj 2011 19:37

Jeg har det sidste lange tid været forbi Kontra Kaffe på Østerbro når der skulle købes kaffe. De leverer en ganske solid bønne. På det sidste er betjening dog blevet noget sløv i det (læs: fuldkommen uinteresseret i mig), måske har de fået nogle store erhvervkunder så mine penge betyder mindre. Jeg tager turen til risteriet fra nu af.

Nå ja, så har vi da også en Nespresso maskine, når man bare skal have lynhurtig standard koffein.
Svar og citér
Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen
I redaktionen

Antal indlæg: 878
Medlem siden: d. 03. july 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 31 maj 2011 12:42

Fuldstændig enig i, at stempelkande giver det absolut bedste resultat. Med hensyn til bønner synes jeg med fordel man kan tage i Risteriet (sorry, jeg er ikke hip nok til at kende Kontra Kaffe) og prøve sig lidt frem. Er ikke blevet skuffet derinde endnu.
Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Casper Nordal Jørgensen @ 31 maj 2011 13:43

@Thomas:
Mht. kaffekværn har jeg hørt profeterne sige, at det er vigtigere med en kaffe*mølle*, http://www.rigtigkaffe.dk/kaffekvaerne/190-la-cafetiere-la-cafetiere-kaffemolle.html.
Det handler i bund og grund om, at en elektrisk kværn hakker bønnerne, mens møllen maler bønnerne. Jeg har tidligere (med godt resultat) brugt en morter til at male bønnerne på.
Bønnerne bør males, da de således afgiver mere smag i processen. Inden i bønnen, selv efter ristning, indeholder den stadig (om lidt) væske. Det er denne som ønskes frem og ned i kaffekoppen.
Dog er ulempen, at en mølle ikke maler sig selv, så det er bare at smøje ærmerne op og få sved på panden!
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 30. may 2011
Af Morten Stig Hansen @ 1 jun. 2011 10:06

Rauwww koffein!

Jeg har to favoritter mht. hjemmebryg - dels stempelkanden (som dog bliver alt for hurtigt kold) dels mokkakanden fra Bialetti, som jeg gerne vil slå et slag for!!

Sidstnævnte er en lidet anerkendt kuriositet der kræver lidt gefühl, for ellers kommer det til at smage af kogt tjære. Jeg mener det bedste resultat fås med for-opvarmet vand(!), fin/semi-fin malingsgrad (dette er der stor diskussion om!), og en forvarmet kogeplade på LAVT blus (vigtigt!).

Bryggen skal af kogepladen lige når den er færdig og den spiller, pga. den mørke let brændte smag, rigtigt godt med mælk.
Desuden skal den naturligvis ikke forveksles med espresso – der pga. trykket er langt mere rund – og derfor selvfølgelig skal drikkes sort og usødet!

ps. Kaffekværne behøver ikke være manuelle – men de SKAL have gennemløb – ellers bliver resultatet som Nordal skriver. Fx Krups GVX242

pps. Jeg køber kaffe på tilbud i Irma – 80kr/kg for nyristet Irmas Udvalgte Espresso er sgu et scoop.
Svar og citér
Morten Stig Hansen

Morten Stig Hansen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 19. september 2010