Bachelor i økonomi efter et studieår på HA Almen

Svar på indlæg
Af Søren Pedersen @ 4 jun. 2019 22:10

Hejsa

Jeg skriver fordi jeg efter at have gennemført de første 2 semestre på HA Almen har fundet ud af, at de fag der interesserer mig er mikroøkonomi, makroøkonomi og statistik, og ikke fag som organisation og afsætning. Derfor har jeg besluttet mig for at søge ind på økonomi her til sommer. 

Jeg har dog fundet ud af, at man skal søge merit for bestående fag. Samtidig kan jeg læse mig frem til, at der er et krav om, studieaktiviteter på 45 Ects pr. studieår. Dette er jeg bange for kan blive et problem at overholde, da jeg nok vil få merit for Økonomiske Principper A og måske Økonomiske Principper B (Ved ikke om man skal have gennemført Matematik A) og erhvervsøkonomi, hvilket gør at jeg kun vil have 32,5 ECTS (40 såfremt jeg ikke får merit for ØP B) efter første studieår. Mit problem er så, at jeg kan se, at fagene på 3. semester på økonomi alle anbefaler forudsætningen at man har gennemført MAT A og B. 

Er der nogen der har erfaring med samme skifte, eller nogen der ved, om nogle af fagene på 3 semester godt kan gennemføres, uden at have gennemført Mat A og B

Håber I kan hjælpe :) 

Svar og citér
Søren  Pedersen

Søren Pedersen

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 04. june
Af Rasmus Dohmann @ 5 jun. 2019 21:02

Hej Søren

Jeg lavede samme skifte sidste sommer af cirka samme grund som dig. Tror at du kommer til at have 42,5 ECTS point på første år, da ØP A er 10 ECTS og ØP B er 7,5 ECTS. Jeg fik ikke merit for erhvervsøkonomi, da fagets pensum ikke ligner Managerial Economics pensum særlig meget. Jeg snakkede med studievejledningen om det, søgte om dispensation for de manglende 2,5 ECTS, og fik det. 

Jeg ville gerne følge mit eget hold i fagenes normale rækkefølge og have tid til at arbejde. Har dog også savnet at have reelle økonomiske fag som jo var grunden til at jeg skiftede, så kan godt forstå hvis man vil fylde tiden ud :)

Om det giver mening at tage fagene fra 3. semester på 1. år ved jeg ikke, da jeg ikke har haft fagene endnu. 

Mvh

Rasmus

Svar og citér
Rasmus Dohmann

Rasmus Dohmann
I redaktionen

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 02. september 2018
Af Søren Pedersen @ 5 jun. 2019 23:27

Hej Rasmus

Mange tak for svaret, det var lige det svar jeg havde håbet at få! :) 

Svar og citér
Søren  Pedersen

Søren Pedersen

Af Christian Stassen @ 18 jun. 2019 06:27

det giver god mening at tage nogle fag der kommer senere for netop ikke at have den "pause" fra oekonomi fag som du naevner (hvilket er en god ide da man ellers kan "miste" lidt oekonomisk intuition), men hvis du gerne vil foelge dit hold (hvilket jeg godt kan forstaa), saa kunne du overveje at tage et eller to valgfag? der er nogle af valgfagene der ikke behoever at have bestaaet mere end du har. 

Alternativt kan du bare laese lidt selv, for at komme "up to date" og holde din viden ved lige. 

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Anne Sophie Schytt Lassen @ 20 jun. 2019 10:23

Hej Søren 

Jeg skiftede fra IBP til polit for nogle år siden - af cirka samme grunde. 
Jeg fik merit for ØP A, ØP B og Erhvervsøkonomi, men jeg havde haft to fag i managerial economics, som jeg kunne "veksle" til faget erhvervsøkonomi.

Jeg fulgte 1. semesterfagene på mit 1. semester, men valgte så at tage både Makro A og Statistik & Sandsynlighedsregning på mit 2. semester (fag som ellers ligger på 3.). Hvis du tror du kommer til at savne rene økonomifag, vil jeg anbefale at tage Makro A på 2. semester. 
Det burde du også godt kunne med Mat A og de overførte fag fra CBS :) 

Bedste hilsner
Anne Sophie

Svar og citér
Anne Sophie Schytt Lassen

I redaktionen

Antal indlæg: 169
Medlem siden: d. 24. august 2013
Af Søren Pedersen @ 20 jun. 2019 17:52

Tak til alle jer der har, svaret. Jeres erfaringer har helt sikkert hjulpet mig. Jeg kunne godt tænke mig lige at høre, om nogen af jer har oplevet udfordringer ifm. start på studiet. Når i har haft merit, har i følt det har gjort det sværere at blive en del af det sociale på studiet hvis i forstår? :) 

Svar og citér
Søren  Pedersen

Søren Pedersen

Af Anne Sophie Schytt Lassen @ 24 jun. 2019 09:24

Hej Søren

Man skal nok selv være en lille smule mere opsøgende ift. at finde en læsegruppe i de fag, man flytter til et tidligere semester.  
Jeg oplevede ikke udfordringer ift. at blive en del af det sociale på det hold, som jeg startede med. 

Derudover er der ret mange sociale initiativer, der går på tværs af årgange (f.eks. tutor, fredagsbaren, revyen, redaktionen her på Altandetlige.dk), så alt i alt vil jeg ikke være så nervøs :) 

Svar og citér

I redaktionen

Antal indlæg: 169
Medlem siden: d. 24. august 2013