Nok matematik på økonomi?

Svar på indlæg
Af Rebekka Holmbom Hansen @ 13 jul. 2019 19:55

Jeg har søgt ind på økonomi med start til september, og derfor har jeg været nødsaget til at supplere matematik til A.

Det er gået op for mig at jeg virkelig er glad for matematik, og nu er jeg virkelig blevet i tvivl om hvorvidt der vil være nok matematik på økonomistudiet. 

Jeg er har kigget lidt på matematik-økonomi eller bare ren matematik, men det ville jo betyde at jeg først kunne starte til næste år da ansøgningsfristen jo er overskredet.

På forhånd tak for svar!

Svar og citér
Rebekka Holmbom Hansen

Rebekka Holmbom Hansen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 13. july
Af Anton Frandsen @ 23 jul. 2019 15:43

Hej Rebekka,

Hvorvidt der er "nok" matematik er lidt svært at sige, det er en meget personlig præference. I stedet kan jeg fortælle dig lidt om hvor meget matematik man har og hvordan det udfolder sig.

Som du nok har set, har økonomistudiet 3 obligatoriske matematiske fag. Henholdsvis: "Mat A" (Hvor en del gymnasiestof repeteres i starten), "Mat B" og "Sandsynlighedsregning og statistik". Desuden tilbydes der to valgfag i rendyrket matematik: Lineære modeller der primært omhandler lineær algebra, samt dynamiske modeller der primært omhandler matematisk analyse og topologi. Derudover er det vigtigt at huske at de redskaber man får med fra de obligatoriske fag bruges gennemgående i andre fag på studiet.

Desuden er der rig mulighed for at tage valgfag på mat-øk. eller sågar fysik mm. Dog skal der tages forbehold for at der ikke er særligt mange valgfag på bachelordelen af polit studiet. Der er 3 "Økonomiske valgfag" hvor der er frit valg på alle hylder, samt to "prioriterede valgfag" hvor der kan vælges fra en kort liste over fag. Der er altså gode muligheder for at have meget matematik, om end man er mere begrænset end man ville være på eksempelvis mat. Øk.

Min egen oplevelse har været at matematik på universitetsniveau er en del anderledes end på gymnasielt niveau. Særligt skal du forberede dig på en meget stringent og formel matematisk måde at formulerer sig på (Som jeg er virkelig glad for). Mit bedste råd ville være at prøve det af og se om du har behov for mere, og så tage stilling til om du vil læse noget andet i stedet.

Mvh. Anton

Svar og citér
Anton Frandsen

Anton Frandsen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 14. july