Teknisk polit eller skift til Mat-Øko

Svar på indlæg
Af Simon Juul Hansen @ 16 jun. 2020 11:49

Kære Altandetlige,

Jeg har brug for jeres råd/hjælp til et dilemma: jeg er ved slutningen af polit's 2. semester, og overvejer at skifte til Mat-Øko, da jeg højst sandsynligt vil arbejde med og interesserer mig for mere tekniske emner såsom finansiering etc. 

Min bekymring ligger i, om man som polit kan få sig en stærk teknisk profil, uden at man evt. kommer til at ligne en mindre teknisk stærk Mat-Øko'er ude på jobmarkedet, og om det så bare er bedre at skifte over til Mat-øko. 

Min interesse ligger nok mere i økonomi og det tekniske aspekt af det fremfor i ren matematik, hvilket dog langt fra afskrækker mig. Jeg vil gerne høre, om der er nogen af jer, der har formået at få en mere teknisk profil på polit, og hvordan man kan bære sig af med dette?

På forhånd tak for jeres tid og hjælp.

Svar og citér
Simon Juul Hansen

Simon Juul Hansen

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 04. october 2018
Af Andreas Rønne-Hansen @ 20 jun. 2020 23:31

Simon Juul Hansen sagde:

Kære Altandetlige,

Jeg har brug for jeres råd/hjælp til et dilemma: jeg er ved slutningen af polit's 2. semester, og overvejer at skifte til Mat-Øko, da jeg højst sandsynligt vil arbejde med og interesserer mig for mere tekniske emner såsom finansiering etc. 

Min bekymring ligger i, om man som polit kan få sig en stærk teknisk profil, uden at man evt. kommer til at ligne en mindre teknisk stærk Mat-Øko'er ude på jobmarkedet, og om det så bare er bedre at skifte over til Mat-øko. 

Min interesse ligger nok mere i økonomi og det tekniske aspekt af det fremfor i ren matematik, hvilket dog langt fra afskrækker mig. Jeg vil gerne høre, om der er nogen af jer, der har formået at få en mere teknisk profil på polit, og hvordan man kan bære sig af med dette?

På forhånd tak for jeres tid og hjælp.

Hej Simon :)

Jeg læser i øjeblikket Matematik-Økonomi på kandidaten, og har ~1 år tilbage.

Ift. Mat-Øk, er det en meget matematik tung uddannelse - og man har meget abstrakt matematik som i nogle tilfælde godt kan opleves lidt som noget man har "for matematikkens skyld". Derfor tror jeg ikke at man skal læse det, hvis ikke man kan se sig selv læse ren matematik.

Hvis du ikke tænker ren matematik lige er dig, er der jo muligheden for at tage mange af de tekniske valgfag som f.eks. FinKont1, FinKont2, Computational Finance mv. Dog kommer der nok til at være en del af det bagvedliggende som kommer til at være lidt uklart, hvis man ikke har haft den bagvedliggende matematik - og det vil især blive en udfordring hvis man gerne vil have en meget kvantitativ profil med kurser som f.eks. QRM, Computational Statistics osv. (som jeg dog ikke selv har haft)

Jeg ved dog at der er flere fra Polit som f.eks. har taget FinKont kurserne, og også klaret sig udmærket.

Det er enormt vigtigt at man ved at man ikke pr. automatik får en tung finansiel profil, hvis man læser Matematik-Økonomi. Der er mange valgfri kurser, og uddannelsen kan formes på mange måder.

Så det stærkeste kort, tror jeg, er at man har taget de rigtige finansieringskurser og har klaret sig godt i dem - fremfor om man er Cand.Scient.Oecon eller Cand.Polit.

Jeg er dog stadig studerende, og ikke på jobmarkedet :)

Mvh. Andreas

Svar og citér
Andreas Rønne-Hansen

Andreas Rønne-Hansen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 16. november 2017