Hvad skal jeg dog vælge?

Svar på indlæg
Af Mikkel Østergaard @ 18 jun. 2020 14:50

Hej

Mit navn er Mikkel, og jeg søger om optagelse på et af de følgende studier til studiestart i efteråret. Jeg er kommet noget i tvivl, da jeg har kigget på tre studier, som jeg synes virker meget interessante, nemlig polit, matøk og ha(mat). Jeg er super glad for matematik, og det var mit yndlingsfag i gymnasiet, hvor jeg også havde linjen Mat A, Fys A for at få størst muligt matematisk grundlag. Det er vigtigt for mig at få en stærk bachelor med økonomi og matematik i hovedsædet, gerne en anerkendt! Udover det elsker jeg også at have det sjovt og ville elske et fedt studiemiljø med sociale events ligesom jeg havde i gym (dog lidt mere seriøst). Det her er min vurdering af de tre uddannelser for mig.

Økonomi, KU

Pros:

• Meget Matematik

• Godt fundament i Økonomi

• Godt studieliv, stort studie (har jeg hørt)

• Stor valgfrihed på 3. år med enten prioriterede valgfrie kurser samt valgfrie kurser (kan jeg faktisk ikke forstå, da det virker som om mange skriver, at den ikke er valgfri)

• Fed holdstruktur

Cons

• Lidt samfundsfagsagtigt (samfundsbeskrivelse) - Er det lidt ligesom sådan samfundsfagklasse i gym ift. seriøsitet?

• Måske ikke nok matematik, ikke samme matematisk profil som matøk

• Meget rettet mod arbejde i off. sektor

• Vil jeg skille mig ud som en MatFys-student med den meget naturvidenskablige tilgang, eller er det mange af dem på polit også?

Matematik-Økonomi, KU

Pros:

• Rigtig meget matematik, derfor tungt og anerkendt som matematiker

• Mulighed for gå videre på cand.polit efter bachelor

• Interessant med fag som finansiering

• God blokstruktur med 9 ugers undervisning og så eksaminer

• Fed holdstruktur

Cons:

• Evt. ikke lige så godt studieliv, lidt mere nørdet

• Måske for meget matematik (kører man død i det/er der nok økonomi?)

Erhvervsøkonomi og Matematik, CBS

Pros

• Meget matematik

• Mere rettet mod anvendelse i job (virker generelt som CBS gør mere for det)

• Mulighed for at gå videre på cand.polit efter bachelor.

Cons:

• Lidt mindre studie, måske ikke lige så godt studieliv som polit

• Er mere til KU end CBS, som virker meget koldt og moderne, modsat KU, der virker mere hyggeligt med traditioner.

• Mange forskellige fag, modsat de samme fag, der går igen på både matøk og polit (ved ikke om det nødvendigvis er en dårlig ting)

Lad mig vide, hvad I tænker! Mange tak på forhånd :)

Svar og citér
Mikkel Østergaard

Mikkel Østergaard

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 18. june
Af Andreas Rønne-Hansen @ 20 jun. 2020 23:40

Mikkel Østergaard sagde:

Hej

Mit navn er Mikkel, og jeg søger om optagelse på et af de følgende studier til studiestart i efteråret. Jeg er kommet noget i tvivl, da jeg har kigget på tre studier, som jeg synes virker meget interessante, nemlig polit, matøk og ha(mat). Jeg er super glad for matematik, og det var mit yndlingsfag i gymnasiet, hvor jeg også havde linjen Mat A, Fys A for at få størst muligt matematisk grundlag. Det er vigtigt for mig at få en stærk bachelor med økonomi og matematik i hovedsædet, gerne en anerkendt! Udover det elsker jeg også at have det sjovt og ville elske et fedt studiemiljø med sociale events ligesom jeg havde i gym (dog lidt mere seriøst). Det her er min vurdering af de tre uddannelser for mig.

Økonomi, KU

Pros:

• Meget Matematik

• Godt fundament i Økonomi

• Godt studieliv, stort studie (har jeg hørt)

• Stor valgfrihed på 3. år med enten prioriterede valgfrie kurser samt valgfrie kurser (kan jeg faktisk ikke forstå, da det virker som om mange skriver, at den ikke er valgfri)

• Fed holdstruktur

Cons

• Lidt samfundsfagsagtigt (samfundsbeskrivelse) - Er det lidt ligesom sådan samfundsfagklasse i gym ift. seriøsitet?

• Måske ikke nok matematik, ikke samme matematisk profil som matøk

• Meget rettet mod arbejde i off. sektor

• Vil jeg skille mig ud som en MatFys-student med den meget naturvidenskablige tilgang, eller er det mange af dem på polit også?

Matematik-Økonomi, KU

Pros:

• Rigtig meget matematik, derfor tungt og anerkendt som matematiker

• Mulighed for gå videre på cand.polit efter bachelor

• Interessant med fag som finansiering

• God blokstruktur med 9 ugers undervisning og så eksaminer

• Fed holdstruktur

Cons:

• Evt. ikke lige så godt studieliv, lidt mere nørdet

• Måske for meget matematik (kører man død i det/er der nok økonomi?)

Erhvervsøkonomi og Matematik, CBS

Pros

• Meget matematik

• Mere rettet mod anvendelse i job (virker generelt som CBS gør mere for det)

• Mulighed for at gå videre på cand.polit efter bachelor.

Cons:

• Lidt mindre studie, måske ikke lige så godt studieliv som polit

• Er mere til KU end CBS, som virker meget koldt og moderne, modsat KU, der virker mere hyggeligt med traditioner.

• Mange forskellige fag, modsat de samme fag, der går igen på både matøk og polit (ved ikke om det nødvendigvis er en dårlig ting)

Lad mig vide, hvad I tænker! Mange tak på forhånd :)

Hej Mikkel

Jeg læser i øjeblikket Matematik-Økonomi på KU, med ~1 år tilbage på kandidaten. Jeg har taget valgfag på Polit, og arbejder på CBS - så jeg føler jeg ved en lille smule om det :)

Uanset hvilken af de tre uddannelser du vælger, vil du opleve meget matematik ift. gymnasiet - og på en markant højere niveau. Jeg tror ikke nogen af uddannelserne vil skuffe dig, hvad matematikken angår.

Ift. min egen uddannelse er den helt vildt spændende - men man skal kunne se sig selv læse ren matematik, hvis man skal læse matematik-økonomi. Ellers bliver det meget tørt, hårdt og tungt.

Hvis jeg skulle forsøge at give en simpel "rule of thumb" ift. KU's uddannelser:
- Hvis du kunne se dig selv læse ren matematik, Mat-Øk.
- Hvis du gerne vil arbejde med Økonomi er Polit nok det oplagte valg.

Mvh. Andreas

Svar og citér
Andreas Rønne-Hansen

Andreas Rønne-Hansen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 16. november 2017
Af Louise Skov Jensen @ 2 jul. 2020 14:53

Jeg vil principielt ikke rådgive dig til det ene eller det andet, ligesom jeg heller ikke anbefaler, at du læner dig for meget op af de svar, som du får herinde. 

Jeg forstår udmærket, at det er en KÆMPE beslutning og at det derfor er virkelig svært at vælge. Jeg anbefaler  -beklager klicheen - at du mærker efter og vælger det studie, som gør dig aller mest vild i varmen. 

Held og lykke!

Svar og citér
Louise Skov Jensen

Louise Skov Jensen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 02. july