Fagtilmeldingens imperfektion

Svar på indlæg
Af Thomas Motzfeldt @ 16 nov. 2011 19:47

Dette er den første debat på AltAndetLige.dk der er skabt af vores nye koncept. Debatredaktøren. læs evt mere her

Økonomisk institut har netop offentliggjort at at fagtilmeldingen for næste semester er mellem den 5. og 12. december. Der har på dette semester været et stort problem med at mange studerende tilmeldte sig mange fag og meldte dem fra senere. Dette gjorde at en del andre studerende ikke har fået plads på en øvelse eller et fag, og at der er blevet oprettet for mange øvelseshold.

Instituttet har valgt at sætte en restriktion, så man maks kan tilmelde sig 37,5 point. Men findes der andre løsninger på at folk tilmelder sig mange fag? Og Hvorfor tilmelder folk sig alt for mange fag?

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 16 nov. 2011 19:59

Stor ros for at indføre en debatredaktion!

Man kan sige, at hele problemet opstod, da man valgte at flytte fagtilmeldingen fra semestrets begyndelse (eller lidt før) til slutningen af sidste semester. Der er noget absurd i (synes jeg) at skulle tilmelde sig fag i junimåned til de fag, man skal have i efterårssemestret. Som man vil sige på økonomisprog: Der er en række usikkerhedsfaktorer, der spiller ind.

Så et eller andet sted er det jo selvvalgt, når man flytter tilmeldingen til så tidligt. At det fra studiets side er rart at vide tidligere, kan jeg sådan set godt se, men jeg forstår ikke, hvorfor det altid er studieadministrationen, der skal lyttes til, selvom det blot gør ting værre for de studerende. Det har altid undret mig, at det er den vej, man tænker. For mig at se skulle det være omvendt, men sådan er det.

Når det så er sagt, så synes jeg egentlig, at et loft er den naturlige løsning på problemet. Jeg ved ikke helt, hvad man ellers skulle gøre, givet at man har tilmeldingen så tidligt. Men detk an jo være, at folk her har et par gode idéer (og som jeg er sikker på, at Politrådet hellere end gerne vil arbejde videre med, hvis det er!)

Til sidst: Den mest DØDSYGE ting ved eksamenstilmeldingen er, at man skal tilmelde sig fag og eksamen 2 forskellige steder. Hallo, hvis man tilmelder sig eksamen, vil man 99% af gangene vel også gerne tilmelde sig faget. Og omvendt. Og hvis man ikke vil have faget alligevel, vil man 99% af gangene heller ikke gå til eksamen. Så må man løse det for de enkelte, der gerne vil til eksamen, men ikke følge faget.
Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 16 nov. 2011 21:55

Kan kun støtte op omkring kommentaren omkring det dobbelte tilmeldingssystem. Det _må_ da give langt mere arbejde, at folk kommer rendende op til lynprøver og før eksamener, fordi de glemte at tilmelde sig i tidernes morgen (ja jo faktisk i forrige semester!).

Men i virkeligheden er der jo 3 trin: Tilmeld dig undervisning, vælg hold og tilmeld dig eksamen. Så besværligt bør det bare ikke være. Fint nok man kan vælge at være på hold sammen med folk man kender, men ofte bliver timerne jo alligevel flyttet - så hvad er pointen?

Med hensyn til antallet af ECTS-point; tja. Som Mikael skriver giver det jo temmelig god mening inden for de udstukne rammer, men der er altså også noget galt med rammerne. Som antydet ovenfor: kan det VIRKELIGT passe, at disse tiltag giver mindre administration i sidste ende?
Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Morten Isaksen @ 16 nov. 2011 22:59

Jeg undrer mig over, at de ikke har indført loftet noget før. At få folk til at skrive sig op til alle fag, de kunne tænke sig, er jo en maksimering uden bibetingelse.
Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 16 nov. 2011 23:10

Morten Isaksen sagde:
Jeg undrer mig over, at de ikke har indført loftet noget før. At få folk til at skrive sig op til alle fag, de kunne tænke sig, er jo en maksimering uden bibetingelse.

Smart sprogbrug, men du glemmer disnytten ved at skulle snakke med studievejledningen når man skal frameldes igen ;)

Når det så er sagt, så er der måske et andet problem vi slet ikke har berørt. Hvorfor er de studerende overhovedet så forvirrede? Er der for ringe information? Skal man gå så vidt som at lave Vælg Fag-dag? Eller skal man lave beskrivelsesvideoer med underviserne? Noget tyder i hvert fald på, at en fagbeskrivelse sjældent er nok.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 17 nov. 2011 00:27

Der har været "fagdag" i flere år, hvor underviseres kontorer står åbent. Ca. 0 deltager :p

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Sofie Andersen @ 17 nov. 2011 09:40

I forhold til at melde sig til både undervisning og eksamen - så har man jo "altid" skulle gøre det hver for sig - inden sidste vinter foregik det bare i to forskellige systemer. Det var meningen at da man gik over til det nye system, skulle man kun tilmelde sig undervisning og så ville man blive tilmeldt eksamen automatisk (ligesom det sker for øvelsestilmelldinger og bachelorprojekt). Det er bare ikke sket endnu, men vi kan jo krydse fingre for at det virker ved denne tilmelding :-)

I forhold til at få studerende til at tilmelde sig "få nok" fag uden et loft tror jeg at det kræver to ting: tilvænning og information. Når man har tilmeldt sig fag semestret før i noget tid, tror jeg at man vil finde det lige så naturligt som at gøre det i starten af semestret. Det kræver dog ting nummer to - nemlig en god bunke information om hvad fagene går ud på, langt mere end der står i fagbeskrivelsen.

De kunne også bedre det ved at offentliggøre eksamensplanen samtidig med lektionsplanen, da folk så ikke tilmelder sig for meget for at være sikre på at eksaminerne ligger okay i forhold til hinanden - og at de fag de melder ud de vil udbyde også bliver udbudt og ikke udskydes eller aflyses, for når man ved det sker tilmelder man sig lige et fag ekstra, hvis der nu var et der skulle blive aflyst.

Til sidst tror jeg faktisk ikke nødvendigvis at loftet kommer til at være en begrænsning. Hvis man som kandidatstuderende, der ikke kører normeret, skal have to fag og en øvelse, kan man stadig tilmelde sig 4 fag - hvilket hvis alle kandidatstuderende gør det resulterer i dobbelt så mange oprettede øvelseshold, som der er brug for.

Svar og citér
Sofie Andersen

Sofie Andersen

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 17. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 17 nov. 2011 09:50

Mikael Olai Milhøj sagde:

Der har været "fagdag" i flere år, hvor underviseres kontorer står åbent. Ca. 0 deltager :p

Hr. Milhøj... Det er da også alt for meget at kræve af de studerende, at de selv kan gå et sted hen. Informationen kommer vel til dem? ;)

Når det så er sagt, synes jeg måske stadigvæk man kunne finde en mellemvej. Jeg tror mange har svært ved at vide på forhånd hvad svaret på spørgsmålet: "Men hvad kan jeg bruge det til?" er, blot ud fra en målbeskrivelse. Mange af disse er fyldt med fagord (som man jo ikke kender endnu og derfor ikke kan relatere til!) og meget sjældent er der blot en eneste linie i stil med:"Denne type analyser anvendes ofte inden for..." 

Nu siger jeg ikke universitetet nødvendigvis er forpligtet til - jeg kender ikke den relevante bekendtgørelse - at informere bedre, men jeg tror bare studieadministrationen OG de studerende ville blive bedre stillet. 

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Thomas Motzfeldt @ 17 nov. 2011 11:56

Mikael Olai Milhøj sagde:

Er det muligt at vi skal prøve at retænke det her koncept og markedsføre det godt?
kan man evt lokke de forskellige forelæsere til at møde op i chr. hansen og fortælle ca. 10 min hvad deres fag handler om?

Evt dele det op i bachelorfag og kandidatfag?

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af David Dreyer Lassen @ 17 nov. 2011 13:15

Thomas Motzfeldt sagde:

Er det muligt at vi skal prøve at retænke det her koncept og markedsføre det godt?

kan man evt lokke de forskellige forelæsere til at møde op i chr. hansen og fortælle ca. 10 min hvad deres fag handler om?

Evt dele det op i bachelorfag og kandidatfag?

Den nuværende konstruktion med åbent kontor opstod fordi der ikke var nogen deltagere til arrangementer med info-boder om hvert fag, afholdt f.eks. i Cafelitten da vi boede i Studiestræde. Ideen med åbent kontor er at undgå for meget spildtid for forelæserne, i håbet om at de kan lave noget andet hvis der ikke kommer studerende forbi (fremfor at stå og flagre i en tom sal).

vh

David Dreyer Lassen, lærermedlem af Studienævnet

Svar og citér
David Dreyer Lassen

David Dreyer Lassen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 17. november 2011
Af Bjarke Modvig Lumby @ 17 nov. 2011 13:36

David Dreyer Lassen sagde:

Den nuværende konstruktion med åbent kontor opstod fordi der ikke var nogen deltagere til arrangementer med info-boder om hvert fag, afholdt f.eks. i Cafelitten da vi boede i Studiestræde. Ideen med åbent kontor er at undgå for meget spildtid for forelæserne, i håbet om at de kan lave noget andet hvis der ikke kommer studerende forbi (fremfor at stå og flagre i en tom sal).

vh

Umiddelbart ville jeg tro at det er mere irriterende for forelæserne at de skal forstyrres 25 gange med studerende der har samme spørgsmål end at stå 15 minutter og fortælle om det. Desuden tror jeg, med den rette markedsføring, at det er nemmere at engagere de studerende i at komme til nogle oplæg ift skulle snakke face-to-face med forelæserne, fordi det er mere uforpligtende.

Svar og citér
Bjarke Modvig Lumby

Bjarke Modvig Lumby

Antal indlæg: 298
Medlem siden: d. 23. september 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 17 nov. 2011 13:54

David Dreyer Lassen sagde:

vh

Så er det nok heller ikke den vej vi skal gå - Tak for indsparket.

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af Kristoffer Jensen @ 17 nov. 2011 16:07

I USA oplevede jeg hvordan det er meget udbredt at studerende deltager i undervisningen i en lang række fag i de første par uger. I nogle tilfælde op til dobbelt så mange som de ender med at skulle have. At være der til de første par undervisningsgange giver et bedre indtryk af hvad faget går ud på end et foredrag på 5-10 minutter kan give, uanset hvor godt det er. Man kunne kun være tilmeldt en mængde fag der svarede til ca. 40 ECTS i DK, men de kunne ændres løbende.

Efter ca. 5 uger var der deadline for ændringer i hvilke fag man var tilmeldt og herefter kostede det penge at ændre.

Det løser selvfølgeligt ikke problemet med at administrationen gerne vil vide hvilke fag man tager meget lang tid i forvejen. I den forbindelse synes jeg vil skal spørge os selv hvad der er vigtigst. At de studerende får mulighed for at vurdere deres fag før de vælger dem og på den måde får de fag de ønsker, eller at administrationen kan spares for en mindre administrativ arbejdesbyrde.

Jeg var en af dem der var tilmeldt for mange fag for at kunne undersøge fagene først. Det betød at jeg fik valgt nogle fag fra som jeg havde fået et forkert indtryk af fra fagbeskrivelsen.

Det her pres med at vælge fag så lang tid før er en "ommer" fra Økonomisk Institut.

Svar og citér
Kristoffer Jensen

Kristoffer Jensen

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Kasper Breinbjerg @ 17 nov. 2011 16:49

Det er dybt uforståeligt for mig, at man skal tilmelde sig fagene så lang tid i forvejen. Jeg kan forstå det er et problem på bacheloren, hvor der er mange tilmeldt hvert fag, at det er svært at vurdere hvor mange øvelseshold der skal oprettes. Men på kandidatdelen, hvor der ikke er mere end 30 deltagere på de fleste fag, så er det i hvert fald ikke antallet af øvelseshold der er problemet.

Når fagtilmelding kan foregå så smertefrit i andre lande, så giver det ikke meget mening, at vi ikke kan komme med et mere efficient tilmeldingssystem for alle parter her i København.

Da jeg var i München for at læse i foråret, var det indrettet sådan, at jeg først skulle tilmelde mig eksamenerne dernede for forårssemesteret EFTER jeg havde tilmeldt mig fag herhjemme for efterårssemestret. Det kan simpelthen ikke passe!

Svar og citér
Kasper Breinbjerg

Kasper Breinbjerg

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 12. june 2011
Af Claus Bjørn Galbo-Jørgensen @ 17 nov. 2011 17:58

Ros til redaktionen for at igangsætte denne debat :-)

Jeg er enig med Kristoffer: Da jeg læste i USA oplevede jeg det samme system (måske fordi vi læste på det samme universitet...). Det klart mest solide indtryk af et fag får man ved simpelthen at møde op til første forelæsning, hvor underviseren typisk alligevel fortæller om, hvad der vil ske resten af semestret.

Med systemet på det amerikanske universitet skulle man før semesterstart tilmelde sig et begrænset antal fag. I den første uge mødte man så op til så mange forskellige fag, man kunne overskue. Og hvis man derefter fandt ud af, at man ville ændre på sit valg af fag, så kunne man efterfølgende justere sine tilmeldinger.

Hvad var så de studerendes incitament til overhovedet at melde sig til fag i første omgang, når man alligevel kan ændre tilmeldingen senere? Jo, på en del fag var der et begrænset antal pladser (ligesom det gælder for øvelserne på polit). Og hvis man meldte sig til inden semesterstart var sandsynligheden for at få en plads selvfølgelig større.
Svar og citér
Claus Bjørn Galbo-Jørgensen

Claus Bjørn Galbo-Jørgensen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 30. september 2010
Af Casper Nordal Jørgensen @ 19 nov. 2011 02:37

Jeg vil slutte op om Kristoffer og Claus, både med ros til debatredaktøren og valg af debatemne. Min erfaring kommer fra samme institut, så mit bidrag til debatten er blot følgende:
Informationen omkring de fag jeg ønsker at tilmelde mig i foråret er nærved ikke-eksisterende. De fleste fag har en fagbeskrivelse på maksimalt to linier, dertil er pensum ikke oplyst. Planen er da klart at tilmelde sig maksimalt antal point og så justere i de efterfølgende uger. I kontrast er fagbeskrivelserne på ØI utroligt informative. Dette må skyldes flinke forelæsere på ØI.

På ØI har der reelt ikke været nogen omkostninger forbundet med at tilmelde sig 'for mange' fag. Men da det er besværligt at afmelde en eksamen, har vi tydeligt en forvridende effekt her.

Da vi har en asymmetrisk information ift. de studerendes kendskab til fag og sværhedsgrad, hælder jeg mest til at en optimal internalisering må være at introducere en omkostning ved at springe fra fag, og/eller ikke at møde op til eksamen, frem for at indføre kvoter.
Jeg skiftede et fag efter ca. halvandens måned studier herovre. Det kostede 20 dollar, hvilket jo ikke er nogen pris for at følge det rigtige fag..
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 30. may 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 20 nov. 2011 04:52

Casper Nordal Jørgensen sagde:
Jeg vil slutte op om Kristoffer og Claus, både med ros til debatredaktøren og valg af debatemne. Min erfaring kommer fra samme institut, så mit bidrag til debatten er blot følgende:
Informationen omkring de fag jeg ønsker at tilmelde mig i foråret er nærved ikke-eksisterende. De fleste fag har en fagbeskrivelse på maksimalt to linier, dertil er pensum ikke oplyst. Planen er da klart at tilmelde sig maksimalt antal point og så justere i de efterfølgende uger. I kontrast er fagbeskrivelserne på ØI utroligt informative. Dette må skyldes flinke forelæsere på ØI.

På ØI har der reelt ikke været nogen omkostninger forbundet med at tilmelde sig 'for mange' fag. Men da det er besværligt at afmelde en eksamen, har vi tydeligt en forvridende effekt her.

Da vi har en asymmetrisk information ift. de studerendes kendskab til fag og sværhedsgrad, hælder jeg mest til at en optimal internalisering må være at introducere en omkostning ved at springe fra fag, og/eller ikke at møde op til eksamen, frem for at indføre kvoter.
Jeg skiftede et fag efter ca. halvandens måned studier herovre. Det kostede 20 dollar, hvilket jo ikke er nogen pris for at følge det rigtige fag..

1) De fleste fag har nu faktisk en fin målbeskrivelse og fint pensum. Det er i hvert fald ikke min oplevelse, at beskrivelserne har været mangelfulde. Så det er jeg lidt uenig i. At det så ikke er tilstrækkeligt er så en anden sag...

2) Det har en omkostning ved booking af lokaler og med trængt plads har det enorm betydning.

3) Brugerbetaling på uddannelser sker nok ikke foreløbigt, selvom tanken om brugerbetaling vækker minder om mikro A og lign. :p

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Casper Nordal Jørgensen @ 20 nov. 2011 11:44

@Mikael:
Ad 1) Da jeg læser i Californien p.t. refererede jeg til fagbeskrivelserne herovre, dette burde jeg nok have nævnt. Pointen var blot, at fagbeskrivelserne på ØI er utroligt informative. Vi har emner, pensum, eksamensform og krav til bedømmelse. Dette burde være nok til at tage en kvalificeret bedømmelse for den studerende, om hvorvidt man ønsker at følge et fag eller ej. Udfordringen på ØI ligger da ift. eksamensplanen. En vigtig bibetingelse for at maksimere sit eksamensresultat er antallet af dage op til eksamen uden andre eksaminer. Heraf kunne man argumentere for, at en vis del af dynamikken i holdskift opstår som eksamensplanen offentliggøres. Men det må studievejledningen vel have data for? Kan man forklare hvornår de studerende skifter, burde vi komme tættere på hvorfor de gør det.
ad 2) Sandt. Dette ville kunne klares med loft over antal studerende per fag som nævnt af Claus.
ad 3) Tja, men man betaler jo også bøde for ikke at aflevere en bog til tiden på ØIs bibliotek..
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Af Peter Erling Nielsen @ 20 nov. 2011 19:34

Hvorfor tidlig kursustilmelding og hvor begrænsning i antallet af fag, man kan tilmelde sig?

For nogle år siden indførte Videnskabsministeriet et krav om automatisk eksamenstilmelding – det var en bestemmelse der forudsatte, at man havde kursustilmelding. Det havde ikke alle fag på KU, hvorfor man som en nødløsning fremrykkede eksamenstilmelding til begyndelsen af semestret, og kort efter fik man så via det studieadministrative system STADS en fælles kursustilmeldingsordning. Der arbejdes pt. på tilpasse dette system, så kursus- og eksamenstilmelding kan samordnes. Helt falde sammen kan de næppe, da der som bekendt er nogen, der skal til eksamen uden at følge undervisning.

Der er flere grunde til at kursustilmeldingen skal ligge tidligt:

1) systemet skal give input til lokaleplanlægningen (og som alle ved har vi skrigende mangel på plads)
2) systemet skal medføre oprettelse af et korrekt antal hold
3) systemet skal bruges til at påse, at studerende med studieplaner (fx som følge af vrøvl med aktivitetskravene) faktisk tager det antal ects-points som de skal; tilsvarende for udenlandske studerende.
4) Man arbejder på at oprette en s.k. fælles kursusdatabase, hvor alle kan se alle kurser, bl.a. for at gøre det lettere at tage fag – i det omfang studieordningerne muliggør dette – på tværs af KU. Det kræver fælles frister, og de våde fag har brug for lang planlægningstid.

Man skal indstille sig på, at de tidlige frister er kommet for at blive, men da systemet i vidt omfang er blevet misbrugt i sommeren 2011 – en studerende tilmeldte sig 18 fag! – så måtte der indføres en grænse for tilmeldingen på 37½ ects. Har man reelle ønsker om at tage mere, så kan man søge og få en dispensation, men vi er nødt til at kunne planlægge. En sammenligning mellem tilmeldinger og faktisk deltagelse har her i efteråret set alt andet end køn ud.

Jeg kan sagtens se, at det i nogen grad forhindrer, at man shopper rundt i de første uger, men man må indstille sig på at planlægge på anden vis – det gamle system var for ressourcekrævende og stridende mod fælles beslutninger.

mvh

Peter Erling.
Svar og citér
Peter Erling Nielsen

Peter Erling Nielsen

Antal indlæg: 13
Medlem siden: d. 20. november 2011
Af Morten Fremmich Andresen @ 5 dec. 2011 23:13

Som altid er selvbetjeningen nede når man forsøger at bruge den. Når nu Peter Erling deltager i denne debat, kan han måske komme ind på lyksalighederne ved dette nye system, som altid glimrer ved at være brudt ned (efter det i øvrigt har været nede de sidste 7 dage pga. opdateringer)??

Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Casper Nordal Jørgensen @ 6 dec. 2011 09:28

@Morten
Jeg går ud fra, at du ikke mener din kommentar som et surt opstød til Peter. Alligevel kan jeg ikke lade være med at bemærke, at tonen i din kommentar let kunne opfattes som, at Peter Erling skulle have en finger med i spillet over julenisser i intranettet.
Derfor vil jeg blot gøre opmærksom på, at når du logger på ku.net, kan du finde hjælp nede i venstre hjørne. Klikker du på linket, kommer du frem til en fin lille side med informationer samt email og telefonnummer på servicedesken' (ja, de staver den således).
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Af Casper Nordal Jørgensen @ 6 dec. 2011 09:56

Nu jeg er i gang, vil jeg da lige smide en bemærkning om et fabelagtigt fagtilbud de serverer her i Californien. Jeg har tjekket op på et par af de øvrige campus', og har fundet, at det ikke kun dækker UC Berkeley, men også UCLA, UC Santa Cruz og UC San Diego.
Fagtilbuddet kaldes 'Special Topics' og finder sted på det sidste år af collegeuddannelsen (dvs. undergrad). Dette går kort fortalt ud på, at en række professorer (6 på Berkeley) fra instituttet præsenterer _deres_ nyeste forskning for de studerende. De studerende deltager da i disse forelæsninger og skal selv aflevere to ideer til et forskningsprojekt - svarende til mindre øvelsesopgaver. Emnerne for forelæsningerne i dette semester var som følgende, (delemne i parentes):
1) Vækstteori med Kina som eksempel, (Solow og betinget vækst)
2) Indkomstulighed og skattepolitik (berømte ene procent og Top Income Database, som refereret til andet steds på denne side)
3) Uddannelsesøkonomi (mikroøkonometrisk studie af lærereffektivitet i USA)
4) Den Store Recession (nye ord for Subprime- og Finanskrise, mikrøkonometrisk forklaring baseret på huspriserne i USA samt Kinas rolle)
5) Dynamik på arbejdsmarkedet (migration, lønudvikling og -forskelle)
6) Adfærdsøkonomi og finansiering (private på finansmarkedet og CEOs 'overvurderede' selvtillid)
Nytten af at følge det nævnte kursus har været tofoldig: 1) jeg har nu et indblik i hvad et par af de fremmeste professorer på Berkeley beskæftiger sig med, 2) jeg har fået saglige analyser af en række 'populære' emner.

I et ØI perspektiv falder den studerendes eget bidrag en del sammen med enten bachelor-opgaven og/eller kandidatøvelser. Dog må der kunne findes en løsning, da jeg mener, at gevinsten ved at blive præsenteret for den nyeste forskning på ØI ville være enorm. Dette forudsætter nødvendigvis, at vores egne professorer ville have mulighed for at afsætte tid (2,5 time) til at holde en præsentation af deres igangværende arbejde på et mindre teknisk niveau.

Bolden er kastet op.
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Af Peter Erling Nielsen @ 6 dec. 2011 11:00

Tak for en masse gode indlæg!

Nej. STADS er jeg ikke skyld i, og jeg synes heller ikke, at det var smart, at systemet skulle opdateres lige før kursustilmelding - vi har siddet med rystende hænder af frygt for, at det ikke kom op i tide. STADS er et norsk it-system, som andre  steder hedder "It's Leaning" og systemet "passes" fra Norge af producenten, hvorfor vi hernede hverken kan gøre fra eller til.

Med hensyn til indeen om topics-kurser, så vil jeg gøre opmærksom på, at vi forsøgte at indføre dem for ca. 10 - 12 år siden under navnet "frie seminarer". På papiret findes de stadig, men der indløber meget få forslag fra studerende, så hvis man er interesseret i den slags ting, så skulle man altså foreslå noget!

mange hilsner

Peter Erling.

Svar og citér
Peter Erling Nielsen

Peter Erling Nielsen

Af Morten Fremmich Andresen @ 6 dec. 2011 13:25

Jeps, det var i allerhøjeste grad et surt opstød. Jeg ved selvfølgelig godt at Peter Erling ikke er skyld i at systemerne er nede, og næppe heller kan klandres for hvilket system KU vælger. Men jeg synes naturligvis at instituttet bør vide at systemet oftere ikke virker, end det modsatte. På den måde kan man bringe problemstillingen videre op i systemet. For anden dag i træk kan man ikke tilmelde sig fag, i en syv dage lang tilmeldingsperiode.

Så tak til Peter Erling for svar, klagen er selvfølgelig ikke rettet til instituttet, selv om man nok kunne læse mit vrisseri på den måde. Og tak for tippet omkring henvendelse til systemansvarlig. Sidst jeg brokkede mig til dem fik jeg svar et par dage senere om at det virkede igen. I Public Finance lærer vi om Tiebout og om at stemme med fødderne. Dette er desværre ikke muligt på punkt.ku - derfor det sure opstød.

Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Peter Erling Nielsen @ 6 dec. 2011 13:31

Kære Morten

Vi har ikke registreret generelle problemer! Tilmeldingerne vælter ind. Du - og andre i samme situation - skal straks skrive til studievejledningen.

mvh

Peter Erling.

Svar og citér
Peter Erling Nielsen

Peter Erling Nielsen