Evaluering af undervisning

Svar på indlæg
Af Thomas Motzfeldt @ 7 maj 2012 13:37

Nu er det tid til at evaluere vores undervisning og jeg sad netop og gjorde dette, da det slog mig om spørgsmålene vi bliver stillet er korrekte.
Jeg har sat spørgsmålene ind, men mon ikke vi kan finde på et par bedre?

1. Givet målbeskrivelsen ovenfor, hvordan vurderer du så pensum?

2. Givet målbeskrivelsen ovenfor, hvordan vurderer du så fagets tilrettelæggelse, fx fordeling mellem forelæsninger og evt. fordeling mellem teoretiske og anvendte elementer, eksamensform etc?

3. Hvordan vurderer du fagets koordinering med andre fag?

4. I hvor høj grad lever faget op til dine forventninger?

5. Hvordan vurderer du dit samlede udbytte at dette fag?

6. Hvordan vurderer du forelæserens formidling af fagets indhold?

7. Hvordan vurderer du forelæserens forberedelse?

8. Hvordan vurderer du forelæsningernes praktiske gennemførsel?

9. Hvordan er dine forudsætninger for at følge faget?

10. Hvordan vurderer du din egen arbejdsindsats i dette fag sammenlignet med dine andre fag i dette semester?

11. Hvor stor en andel af undervisningen har du deltaget i?

12. Hvor mange timer arbejder du i gennemsnit om ugen med dette fag (udover selve undervisningstiden)?

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Thomas Motzfeldt @ 7 maj 2012 13:42

Hurtig kommentar fra min side.
Spørgsmål 1 er helt i hampen, jeg er overbevist om at forelæseren er mere skarp på om pensum passer til målbeskrivelsen, end jeg midt i semesteret er.

Spørgsmål 2 er det samme. Jeg synes det er svært at kommentere noget på målbeskrivelsen.

spørgsmål 5.: når jeg har afsluttet faget, så er det nok lettere at svare på.

spørgsmål 9.: mine forudsætninger er fremragende da jeg har klaret optagelseskravet. eller hvad menes der helt præcist?
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Morten Isaksen @ 8 maj 2012 21:01

Enig. Det er også irriterende, at den afsluttende evaluering ligger FØR eksamen - indtil jeg har læst pensum, ved jeg nok om faget.
Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 8 maj 2012 21:30

@Thomas: Med hensyn til forudsætninger tror jeg der menes om de tidligere fag man har haft på en fornuftig måde fører videre til dette fag (fra Mat A og B til Mikro, Makro og Økonometri A fx). Sådan har jeg svaret på det i hvert fald. Generelt skal spørgmålene dog stilles bedre! Det nytter ikke, at man flere gange er i tvivl om betydningen - hvad må dette ikke betyde for kvaliteten?

Med fare for at hijacke en tråd, synes jeg det er lige så interessant at spørge sig selv: hvad skal det bruges til? Som underviser kan man ikke bruge det til super meget andet end at stive sig af eller føle skam (afhængigt af resultatet). Er det et lovkrav at lave disse evalueringer? (to gange om året)
Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Niels Storm Knigge @ 8 maj 2012 22:16

Jeg har også altid haft svært ved at svare noget meningsfyldt på spørgsmålene om målbeskrivelse, så forstår udmærket jeres undren.

Jeg synes spgs. 5 er relevant nok - hvis man ikke har fået noget som helst ud af det undervejs (eller før eksamen) så er det ikke så godt. Og jeg ved godt 80 pct. af alle politter læser primært op til eksamen, men derfor er det nu stadig et relevant spørgsmål.

Spgs 9: Jeg synes spørgsmålet er ekstremt relevant! Stiller faget urealistisk høje krav til fx matematisk kunnen? Stiller det krav om evne til at bruge et bestemt program som vi ikke er undervist ordentligt i? Det er sammen med de ting Patrick nævner jo alle en del af forudsætningerne. Hvis mange synes de ikke har ordentlig forudsætninger for - tænkt eksempel - at følge Makro B efter ØP B og Makro A, så er der nok noget galt med progressionen.

Til Patricks hijacking (som jeg nu synes er relevant nok): Jeg er 99,9 pct. sikker på at det er et lovkrav at evaluere. Men jeg synes nu også der er mere i det end det.

1) muligheden for at justere undervejs. Jeg vil give dig ret i at man ikke kan bruge "karakterne" undervejs til super meget som underviser, andet end at få optur (eller evt. nedtur). Men kommentarer kombineret med "karakter" er stærkt brugbare. Jeg blev selv gjort opmærksom på nogle ting som jeg så forsøgte at rette ind på.
2) Universitetes mulighed for at følge med i hvem der er vellidte undervisere og hvem der ikke er. Det er jo rimelig relevant ift. hvis man fx har en ekstern underviser som får håbløse evalueringer. Så skal man måske se sig om efter en ny... Med interne undervisere og professorer er det selvfølgelig mere kompliceret, men det er vel også en parameter at de laver tilfredsstillende undervisning.
Svar og citér
Niels Storm Knigge

Niels Storm Knigge

Antal indlæg: 23
Medlem siden: d. 29. september 2010
Af Frederik Plum Hauschultz @ 9 maj 2012 00:23

Jeg synes let man kunne skære 12 spørgsmål ned til tre

1) Hvad synes du om din forelæser
2) Hvad synes du om bogen
3) Hvad synes du om øvelserne

er der egentlig andet man behøver vide?
Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Bjarke Modvig Lumby @ 9 maj 2012 02:27

Og måske også samle øvelseshold og forelæser i ét skema.. 8 surveys * 12 spørgsmål er lige i overkanten
Svar og citér
Bjarke Modvig Lumby

Bjarke Modvig Lumby

Antal indlæg: 298
Medlem siden: d. 23. september 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 9 maj 2012 12:23

Niels Storm Knigge sagde:
...

1) muligheden for at justere undervejs. Jeg vil give dig ret i at man ikke kan bruge "karakterne" undervejs til super meget som underviser, andet end at få optur (eller evt. nedtur). Men kommentarer kombineret med "karakter" er stærkt brugbare. Jeg blev selv gjort opmærksom på nogle ting som jeg så forsøgte at rette ind på.
2) Universitetes mulighed for at følge med i hvem der er vellidte undervisere og hvem der ikke er. Det er jo rimelig relevant ift. hvis man fx har en ekstern underviser som får håbløse evalueringer. Så skal man måske se sig om efter en ny... Med interne undervisere og professorer er det selvfølgelig mere kompliceret, men det er vel også en parameter at de laver tilfredsstillende undervisning.

Jeg fik måske også formuleret mig lidt for kort/forkert. Personligt synes jeg også det er fint med kommentarerne, men det er netop (som du skriver) karaktererne jeg ikke kan se som specielt brugbar - men det er sikkert fint nok.

Jeg kan også godt se, at det er smart i forhold til at 'fjerne' uønskede undervisere; men sker det rent faktisk? BLIVER de brugt på den måde? Og hvis de bliver brugt, er det så virkeligt nødvendigt med to evalueringer hvert eneste semester? Den første ligger vidst 2-3 undervisningsgange inde i semesteret - hvem kan sige noget fornuftigt der?

Bjarke Modvig Lumby sagde:
Og måske også samle øvelseshold og forelæser i ét skema.. 8 surveys * 12 spørgsmål er lige i overkanten

Pointen her er vel, at det er to forskellige forelæsere. Som holdunderviser vil du jo gerne kunne hente din rapport for sig. Ellers skal man lave en funktion, som kan genkende om man er på det ene eller det andet hold når man udfylder skemaet, for man derefter kan lave to rapporter.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Bjarke Modvig Lumby @ 9 maj 2012 12:37

Patrick Kofod Mogensen sagde:

Pointen her er vel, at det er to forskellige forelæsere. Som holdunderviser vil du jo gerne kunne hente din rapport for sig. Ellers skal man lave en funktion, som kan genkende om man er på det ene eller det andet hold når man udfylder skemaet, for man derefter kan lave to rapporter.

Det vel ikke andet end at man vælger hold i et rullegardin.

Det nuværende system er også flawed, hvis man tager timer med et andet hold end det, man er skrevet op med.

Svar og citér
Bjarke Modvig Lumby

Bjarke Modvig Lumby

Antal indlæg: 298
Medlem siden: d. 23. september 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 9 maj 2012 13:07

Bjarke Modvig Lumby sagde:

Patrick Kofod Mogensen sagde:

Det vel ikke andet end at man vælger hold i et rullegardin.

Det nuværende system er også flawed, hvis man tager timer med et andet hold end det, man er skrevet op med.

Ad det første: At man vælger hold selv ser jeg kun som en kilde til fejl.

Ad det andet: Korrekt, man kan ikke evaluere en holdunderviser man ikke er skrevet op til at følge men:

1) Det må man heller ikke.

2) Du er altid velkommen til at kontakte underviseren uden for evalueringerne :)

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 9 maj 2012 18:20

Fedt at folk diskuterer spørgsmålene til evalueringerne. Jeg har altid ment, at det er et ømt punkt på studiet, men de er heldigvis ikke lige så store og slemme som bare for et par år siden.

Nogle efterspørger hvorfor overhovedet vi evaluerer: De interne er hovedsagligt (deraf navnet) til internt brug (i min optik kommer de for sent og er for omfattende). De eksterne bliver taget op i studienævnet, hvor udvalgte fag bliver diskuteret (man bruger ikke så meget tid på at diskutere fag, hvor det ser ud til at køre godt). Det har i min tid (nu er jeg jo ikke studienævnsrepræsentant mere) ført til både nye forelæsere, nyt pensum (eller større/mindre pensum), øvelsestimer i forskellige fag, indført obligatoriske afleveringer (Eller fjernet nogen), påpeget over for undervisere, at de skal respektere skemaet mht. pauser og lign. Så det har virkelig stor effekt, at folk evaluerer - når folk ikke gør det, er det desværre svært at lokalisere problemerne og gøre noget ved dem. Faktisk er studiet lige netop på det her punkt ret medgørelige.

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 9 maj 2012 19:23

Mikael Olai Milhøj sagde:

Fedt at folk diskuterer spørgsmålene til evalueringerne. Jeg har altid ment, at det er et ømt punkt på studiet, men de er heldigvis ikke lige så store og slemme som bare for et par år siden.

Nogle efterspørger hvorfor overhovedet vi evaluerer: De interne er hovedsagligt (deraf navnet) til internt brug (i min optik kommer de for sent og er for omfattende). De eksterne bliver taget op i studienævnet, hvor udvalgte fag bliver diskuteret (man bruger ikke så meget tid på at diskutere fag, hvor det ser ud til at køre godt). Det har i min tid (nu er jeg jo ikke studienævnsrepræsentant mere) ført til både nye forelæsere, nyt pensum (eller større/mindre pensum), øvelsestimer i forskellige fag, indført obligatoriske afleveringer (Eller fjernet nogen), påpeget over for undervisere, at de skal respektere skemaet mht. pauser og lign. Så det har virkelig stor effekt, at folk evaluerer - når folk ikke gør det, er det desværre svært at lokalisere problemerne og gøre noget ved dem. Faktisk er studiet lige netop på det her punkt ret medgørelige.

Fint med en motivation for evalueringerne!

Med hensyn til det jeg har markeret med fed. Hvad mener du? Den interne evaluering kom, så vidt jeg husker, 3 uger inde i undervisningen i dette semester (har lige tjekket, vi havde haft 3 øvelsesgange). For sent?

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 9 maj 2012 19:26

Ah, så har de rettet op på det. Det plejede vist at være 4-5. 3 uger er fint :)

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Niels Storm Knigge @ 9 maj 2012 22:11

Jeg kan egentlig meget godt lide ideen med at gøre spørgeskemaet mere simpelt. I hvert fald til den interne evaluering... Som nævnt ovenfor, det kan vel reelt koges ned til: "Er der noget du synes skal laves om?"

Så kan den eksterne evaluering være lidt mere omfattende.
Svar og citér
Niels Storm Knigge

Niels Storm Knigge

Antal indlæg: 23
Medlem siden: d. 29. september 2010
Af Henriette Nylander @ 10 maj 2012 02:49

Fedt med sådan en diskussion!

Jeg tror dog, det er en god ide, at den interne og eksterne evaluering er de samme. Den interne ses kun af den pågældende lærer, og når evt. problemer så rettes ind, er det godt, at de studerende skal svare på præcis samme spørgsmål i den eksterne om præcis samme fag/lærer som i den interne. Så tror jeg nemmere, de studerende kan afgøre, om der fx er sket en klar forbedring.

Jeg er enig i, at nogle af spørgsmålene burde omformuleres. Fx er der et spørgsmål, der hedder noget med "Lever faget op til dine forventninger". Den er lidt svært at fortolke, fordi man ikke ved, om forventningerne hos de studerende har været vildt høje eller meget lave. Så I har helt ret. Der er god grund til lige at give dem et eftersyn...

Men som Mikael siger, så har evalueringerne en stor betydning! Så jeg håber, at folk har fået evalueret. :)

Svar og citér
Henriette Nylander

Henriette Nylander

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 16. july 2011