Økonomistudiet

Svar på indlæg
Af Adam Kronfeld @ 24 feb. 2013 16:21

Hej studerende, politter og andet godtfolk!

Jeg havde egentlig helt droppet tanken om at læse økonomi. Ikke fordi studiet ikke interesserer mig, men fordi jeg kun fik 4 og 7 i matematik A. Da jeg bor i København, ville det jo være oplagt at søge ind på KU, men på grund af min karakter er det ikke muligt at opfylde adgangskravet.

Jeg har altid haft opfattelsen af, at jeg åbenbart ikke er dygtig nok rent matematisk til at gennemføre uddannelsen. Denne begrundelse blev bakket op af, at jeg aldrig fik 10 og 12 i matematik i gymnasiet og at jeg aldrig følte mig selvsikker i faget, til trods for jeg ikke har noget imod faget.

Efter noget tid læste  jeg nogle eksempler på bachelorprojekter for økonomistuderende og jeg kan bare se, at det er emner som har min helt store interesse. 

Jeg overvejer stærkt at 'vove pelsen' og søge på SDU og AU, men jeg frygter lidt et 'matematisk-nederlag' som jeg synes jeg har læst så mange eks-økonomistuderende får i starten? Selvfølgelig er det en beslutning jeg må finde ud af selv, men hvad har I af holdninger dertil?

Hvis der er nogen, der læser på SDU - Har I undervisning på skolen hver dag?

Hilsen

Adam Kronfeld

Svar og citér
Adam Kronfeld

Adam Kronfeld

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 24. february 2013
Af Mikael Olai Milhøj @ 24 feb. 2013 16:50

Hej

1) Først og fremmest hvis du ikke er klar over det: Nu kender jeg ikke dine andre karakterer, men det er et vægtet gennemsnit mellem dine matematik A karakterer og studentergennemsnit (vægtet 50-50), der skal være over 6.0, før du opfylder "matematik"-adgangskravet. 

2) Well, det er klart, at matematik vil være svære for dig, end hvis man har fået 12-12, men hvis økonomi er din store interesse, kan det jo være, du skulle give den et skud og så bare huske at have stort fokus på matematikken? 

3) Jeg ved ikke, om der er folk fra SDU og AU, der følger med her (sitet er egentlig henvendt til KU studerende), men ellers bør du nok opsøge deres forskellige studenterhjemmesider (jeg kender dem ikke selv). 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Anna Debel @ 24 feb. 2013 17:30

Hej,

1) Hvis du ikke opfylder adgangskravet, kan du til at starte med forsøge at søge om dispensation. 

2) Lad være med at tage sorgerne på forskud i fht. matematikken - så slemt er det heller ikke. Så længe man har in mente, at matematik er en del af uddannelsen; et væsentligt værktøj, som bruges i næsten alle fag, så burde matematik-chokket ikke være så stort.
Hvis du kan leve med matematik og giver den en skalle, er det ikke matematikken, der skal forhindre dig i at tage uddannelsen.

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 31. january 2011
Af Morten Fremmich Andresen @ 24 feb. 2013 19:01

Jeg tror du skal spørge dig selv hvorvidt dine karakterer i matematik afspejler din indsats eller evner. Sydsæters matematikbøger, som bruges i undervisningen, er enormt pædagogiske, og der er dygtige holdundervisere og masser af mulighed for at finde sig studiegrupper at arbejde sammen med. Da jeg selv startede var der desuden opkvalificeringskurser fra C til B (ssv. fra B til A i dag) i august måned, hvilket fungerede som en glimrende genopfrisker og en god begyndelse på studiet.

Der er med andre ord rigtig gode muligheder for at dygtiggøre sig i matematik på studiet hvis bare man gider bruge den nødvendige tid på det - og i sidste ende er matematikken et værktøj, ikke et mål i sig selv.

Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Adam Kronfeld @ 24 feb. 2013 19:48

Tak for de gode og konstruktive svar.

Mht. til dispensation - Ja, det ville være det mest oplagte, og det ville da også være at foretrække, hvis jeg kunne læse i København. Men for at søge dispensation fra karakterkravet, så skal man helst have noget, der kan godtgøre for at man ikke opfylder kravet. For at være helt ærlig, så synes jeg ikke jeg har nogen god grund til at søge dispensationen, udover at studiet selvfølgelig har min store interesse. Min ansøgning ville blive baseret på motivation frem for tilsvarende kvalifikationer.

Morten, jeg tror det er en blanding af manglende indsats og efterfølgende usikkerhed i matematik. Dog er jeg kommet godt efter det, synes jeg selv. (derfra også den stigende interesse i matematik).

Svar og citér
Adam Kronfeld

Adam Kronfeld

Af Lene Troen Lundgaard @ 24 feb. 2013 20:09

@Adam

Jeg havde godt nok gode karakterer i gymnasiet, men brugte 3 år på at spille musik før jeg startede på polit, og havde derfor glemt det meste matematik. Til gengæld brugte jeg rigtig meget tid på det da jeg startede, og jeg har ingen problemer med det. Så hvis du er fokuseret på, at det er et fag du mangler lidt i, så går det fint.

En af mine venner fik 5 i skriftlig matematik i gymnasiet. Efter en del år uden det fjerneste matematik, beslutter han sig for at læse økonomi, og tager matematik A om igen med gode karakterer. Han får derfor lov til at komme ind på polit, og har lige fået 10 i matematik A.

Så spørg om du kan få dispensation, tag et matematikkursus og giv den en skalle, når du starter - så er du fint kørende.

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. july 2011
Af Adam Kronfeld @ 24 feb. 2013 21:08

Jeg prøver at strikke en dispensationsansøgning sammen.

Tak endnu engang.

Svar og citér
Adam Kronfeld

Adam Kronfeld

Af Nicholas Birkholm @ 25 feb. 2013 10:49

Hej Adam

Det lyder lidt som om du har det præcis som jeg havde det da jeg skulle vælge studie. Jeg fik selv middelkarakterer i matematik A i gymnasiet og havde derfor også mine bekymringer omkring matematikken da jeg valgte at søge ind på Økonomistudiet her i København. Jeg var derfor klar over at når jeg startede så skulle jeg holde fokus på matematikken. Det var da også lidt svært at skulle til at huske alle tingene igen, men sådan havde de fleste det vist. I starten inddeles man i tvungne studiegrupper, så man i starten har nogle at studere med, og det hjælper utroligt meget at man har nogle at lave opgaverne med. Jeg er her stadig (4. semester) og er super glad for det.

Så jeg synes du skal tage chancen og hvis økonomi interessere dig, så kommer du 100% igennem det som du synes er svært. 

Svar og citér
Nicholas Birkholm

Nicholas Birkholm

Medlem siden: d. 02. january 2013
Af Niels Storm Knigge @ 27 feb. 2013 11:05

Hej Adam,

Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt. Motivation er afgørende. Polit er først og fremmest hårdt arbejde, så hvis du er stærkt motiveret, vil du også smide den indsats der skal til og evt. ekstra i de fag du har svært ved det.

Jeg kan give en lille krølle på det hele, og det er at i "gamle dage", før gymnasiereformens studenter begyndte at springe ud, så var det faktisk kun et krav at have Matematik på B-niveau. Jeg er selv en af dem (startet i 2006) som kun havde B-niveau.
Det gjorde det svært med matematikken, jeg havde aldrig arbejdet med integraler før, og Mogens brugte 2 forelæsninger på det. Jeg havde aldrig hørt om komplekse tal, stort set ingen vektorregning osv. osv. (til gengæld var jeg vildt god til Pythagoras ;)). Jeg arbejde seriøst med tingene og fik 10 i Mat A og reddede lige præcis min røv med et 6-tal i Mat B. 

Så det kan sagtens lade sig gøre at klare sig igennem uden at være et jern til matematik fra start af.

I øvrigt kan jeg fortælle som et lille kuriosum at Peter Birch faktisk var sproglig student inden han blev polit. Og han har jo klaret sig meget godt :)

mvh Niels

Svar og citér
Niels Storm Knigge

Niels Storm Knigge

Antal indlæg: 23
Medlem siden: d. 29. september 2010
Af Mads Rahbek Jørgensen @ 27 feb. 2013 18:30

Hej Adam

Hvis du ikke allerede har gjort det, så tror jeg at du vil få meget ud af at ringe eller skrive til studievejledningen på instituttet og spørge dem til råds. Desuden er der også vinteroptag, hvor der ofte er ledige pladser, så hvis du søger dispensation og skriver at du ikke har noget imod vinterstart, så tror jeg at du har bedre chancer for at blive optaget på en standbyplads, hvilket er ensbetydende med start senest næste vinter, men det kan studievejledningen nok fortælle dig mere om.

Som mange andre herinde også skriver, så er der en del matematik, men det er også motiverende at kunne se at matematikken også kan anvendes til noget. Derudover er der en ny-startet lektiecafe for 1. semester, hvor man kan få hjælp, og holdlærerne er også gode, så man bliver ikke overladt til sig selv. Som Lene siger, vil det være et rigtigt godt signal, hvis du tager et suppleringskursus i matematik A eller lignende her i det næste halve år.

Held og lykke!

Svar og citér
Mads Rahbek Jørgensen

Mads Rahbek Jørgensen

Antal indlæg: 218
Medlem siden: d. 19. november 2012
Af Adam Kronfeld @ 27 feb. 2013 19:00

Hej med jer

Dispensationsansøgningen er skrevet og uploadet, så nu er der ikke andet end ventetid tilbage. Mads, det er præcis hvad jeg har gjort, da jeg også så det som et plus at kunne starte 'når som helst'. Det ville være perfekt, hvis jeg slap for at studere i Århus eller Odense.

Vedrørende matematikken er jeg mere rolig nu :)

Er der nogen som går på 1. eller 2. semester der vil skyde på, hvor lang tid vedkommende bruger af timer i snit om ugen på studiet?

Svar og citér
Adam Kronfeld

Adam Kronfeld

Af Thomas Motzfeldt @ 27 feb. 2013 19:51

Jeg går på 8 semester, men skyder på at man bruger 30-40 timer om ugen på første og andet semester. (Alt efter hvem man er)

Så vidt jeg husker er der skemalagt 25timer ca, og så er der en masse afleveringer der skal produceres. 

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Lene Troen Lundgaard @ 27 feb. 2013 19:57

Det er dog kun 18 skemalagte timer på 1. semester. Du kan roligt sætte 40 timer af. Men så er det heller ikke værre - man kommer fint igennem, og der er masser af holdtimer, og dermed også masser af folk, der gerne vil hjælpe dig.

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. july 2011
Af Adam Kronfeld @ 27 feb. 2013 20:29

Super! Tak for de hurtige svar.

Svar og citér
Adam Kronfeld

Adam Kronfeld