Til orientering: Labour Economics i Aarhus

Svar på indlæg
Af Anna Debel @ 13 mar. 2013 22:24

Kære alle interesserede,

Labour Economics har desværre ikke været udbudt på Københavns Universitet i nogle år efterhånden.
Jeg vil derfor bare fortælle, at faget forventes at blive udbudt i Aarhus til efteråret.

Som udgangspunkt er Michael Svarer hovedansvarlig for faget. Der vil være undervisning (i form af forelæsninger) 3-4 timer om ugen. Faget er sat til 10 ECTS og kan godt forhåndsgodkendes.
Det er stadig uvist, hvordan timerne kommer til at ligge og hvornår det endelige skema offentliggøres. I den forbindelse har jeg forsøgt at få Michael Svarer til at tage højde for evt. pendlere i skemaplanlægningen. 

Der er yderligere information om faget på følgende link: Kursuskatalog: Labour Economics (Fagbeskrivelse og pensum fra efteråret 2012).

Jeg er stadig ved at undersøge proceduren for meritstuderende på AU.

Jeg håber at se andre, som er friske på at tage med til Aarhus til efteråret.

Mvh
Anna

P.S. Det koster ca. 500 kr. om måneden at pendle mellem København og Aarhus.

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 31. january 2011
Af Andreas Steinberg @ 14 mar. 2013 14:08

Fedt! Skriver bachelor til efteråret, og har seriøst overvejet at skrive inden for emnet "arbejdsmarkedsøkonomi", hvorfor det vil være oplagt at tage kursuset - selvom det er en vild omgang pendling. 
Er der lagt op til at forelæsninger og holdundervisning ligger på samme dag?

Mvh.
Andreas Steinberg

Svar og citér
Andreas  Steinberg

Andreas Steinberg

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 18. july 2011
Af Anna Debel @ 14 mar. 2013 14:51

Hej Andreas,

I følge Michael Svarer vil der kun være forelæsninger (ingen holdundervisning, selvom det står kursusbeskrivelsen).
Jeg har talt med ham om mulighederne for enten at lægge forelæsningerne på to efterfølgende dage eller på samme dag. I efteråret var forelæsningerne primært en dag i ugen. Og han vil gerne prøve at gøre det samme i år.

Du skal være opmærksom på, at det er et kandidatfag. Så såvidt jeg er orienteret, kan du ikke få det meritoverført så længe du er bachelorstuderende.

-Anna 

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Af Marc Harding @ 14 mar. 2013 17:34

Hej Anna,

Tak for informationen.. Det er ærgerligt at det nu er kommet så vidt at man skal overveje at tage til Århus for at følge et så stort fagområde som Labor Economics. Jeg er selv på kandidaten og er i flere år blevet skuffet over at faget har været udskudt på ubestemt tid..

Der er dog glædelig nyt for dem der har tid til at vente.. Jeg har hørt at Daniel Le Maire skulle have faget klar til næste forår på polit, så det vil måske være den bedste løsning for de fleste.

Men du må meget gerne give en opdatering hvis der sker nyt..

Med Venlig Hilsen,

Marc

Svar og citér
Marc Harding

Marc Harding

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 30. october 2011
Af Anna Debel @ 14 mar. 2013 21:48

Hej Marc,

Samme her. Nu er jeg bare så langt på kandidaten, at jeg ikke rigtig kan vente til næste forår. Samtidig er jeg ærgerlig over at det nærmeste på området er en øvelse. 

Jeg vender i hvert fald tilbage, når deres studievejledning har besvaret et par procedurespørgsmål.

-Anna.

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Af Anne Nylev @ 15 mar. 2013 11:14

Hej alle interesserede.

Jeg fulgte faget i hos Michael Svarer i efteråret, og jeg var rigtig glad for det. Det giver en rigtig god forståelse af arbejdsmarkedet og  forskellige modeller, uden at det bliver alt for matematisk kompliceret. 

Michael Svarer er desuden en rigtig dygtig underviser. 

Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Antal indlæg: 228
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Anna Debel @ 15 mar. 2013 11:18

Hej Anne,

Fedt. Det er også min fornemmelse.
Kan du evt. uddybe ansøgningsproceduren for at følge fag i Aarhus? Har nemlig kun fået at vide, at jeg skal have en forhåndsgodkendelse og skrive en skrivelse til dem. Men har absolut ingen anelse om, hvad den skrivelse skal indeholde. Kan du hjælpe lidt der pba. egne erfaringer?

-Anna.

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Af Anne Nylev @ 15 mar. 2013 11:55

Jep.

Ansøgningsproceduren foregår ligesom med et udlandsophold. Man anmoder om merit fra Københavns Universitet, hvor jeg tænker, at der nu må være præcedens, efter at jeg har taget det. Så sender man sin forhåndsgodkendelse og et noget de kalder et meritmodulskema til administrationen i Aarhus. 

Der var mange administrative problemer, da jeg søgt ind i Aarhus, fordi de var i gang med sammenlægning. Så processen var lang. Men jeg tænker, at det er blevet bedre. Studievejledningen er i hvert fald kommet på plads. 

Giver det mening?

Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Af Anne-Sofie Due Knudsen @ 15 mar. 2013 11:59

Hej Anna

Vil bare lige give dig credit for at undersøge muligheden for at følge labour economics i Aarhus. Jeg har selv tidligere overvejet at pendle for at tage faget i Aarhus, men kunne ikke få det til at passe med mine øvrige fag (og nu er jeg "desværre" så langt at jeg ikke kan tage det! Surt at det ikke er blevet udbudt på KU i en årrække, men lyder som om der er tegn på en genopstandelse. Efter min mening et fagområde som SKAL være på udbudslisten.

Min pointe: du er sej!

Vh. Anne-Sofie

Svar og citér
Anne-Sofie Due Knudsen

Anne-Sofie Due Knudsen

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 06. july 2011
Af Anna Debel @ 15 mar. 2013 12:08

Anne Nylev sagde:

Jep.

Ansøgningsproceduren foregår ligesom med et udlandsophold. Man anmoder om merit fra Københavns Universitet, hvor jeg tænker, at der nu må være præcedens, efter at jeg har taget det. Så sender man sin forhåndsgodkendelse og et noget de kalder et meritmodulskema til administrationen i Aarhus. 

Der var mange administrative problemer, da jeg søgt ind i Aarhus, fordi de var i gang med sammenlægning. Så processen var lang. Men jeg tænker, at det er blevet bedre. Studievejledningen er i hvert fald kommet på plads. 

Giver det mening?

Faget forhåndsgodkendes uden problemer.
Ved du evt. hvor jeg kan finde meritmodulskemaet? Deres hjemmeside er stadig et mysterium for mig.

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Af Anne Nylev @ 15 mar. 2013 12:29

Du kan søge på 'meritmodulskema, aarhus' på Google, så kommer det frem.

Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Af Andreas Fensholm @ 20 mar. 2013 09:52

Jeg kan orientere om, at det er endeligt besluttet, at der udbydes et fag i Labour Economics i foråret 2014.

mvh

Andreas Fensholm

Studiekoordinator, Økonomisk Institut

Svar og citér
Andreas Fensholm

Andreas Fensholm

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Katarina Helena Jensn @ 20 mar. 2013 21:28

Hej Anna,

Kudos til dig for at undersøge det og orientere os andre. :-) Jeg er også meget interesseret i at lære mere om labor economics, og kunne godt være interesseret i at følge faget i Århus næste semester (regner med at skrive speciale når det bliver udbudt i København næste forår).

Mange hilser, Katja

Svar og citér
Katarina Helena Jensn

Katarina Helena Jensn

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 12. february 2012
Af Anna Debel @ 20 mar. 2013 21:41

Hej Katja,

Jeg regner også selv med at skulle skrive speciale til foråret, så kan ikke vente til, at vi selv får det udbudt.

Jeg har i øvrigt fået at vide fra studievejledningen i Aarhus, at forhåndsgodkendelsen blot skal vedlægges en skrivelse om hvilket fag, man ønsker at følge.

-Anna.

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Af Anne Nylev @ 22 mar. 2013 09:46

Anna Debel sagde:

Hej Katja,

Jeg regner også selv med at skulle skrive speciale til foråret, så kan ikke vente til, at vi selv får det udbudt.

Jeg har i øvrigt fået at vide fra studievejledningen i Aarhus, at forhåndsgodkendelsen blot skal vedlægges en skrivelse om hvilket fag, man ønsker at følge.

-Anna.

Jeg mener også, at labour economics var det fag, der gik nemmest igennem. Det overlapper ikke rigtig med andre fag her på KU.

Sig endelig til, hvis I har flere spørgsmål...

Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Af Anna Debel @ 5 apr. 2013 11:00

OPDATERING:

Jeg er nået et skridt videre i hele ansøgningsproceduren.
For at blive tilmeldt faget, skal man sende forhåndsgodkendelse, udskrift af indskrivningsbekræftelse (hentes på STADS), samt en lille skrivelse om, at man vil tilmeldes "4407 Labour Economics" i efteråret 2013.
Dette skal sendes til følgende adresse:

Aarhus University, School of Business and Social Sciences
Department of Economics and Business
S-building, room 421
Fuglesangs Allé 4
DK-8210  Aarhus V

Jeg har ikke fået den endelige bekræftelse, men det lader ikke til, at der er problemer med at blive tilmeldt. Der er heller ikke problemer med at få faget forhåndsgodkendt.

Nu kursusbeskrivelse: http://kursuskatalog.au.dk/coursecatalog/Course/show/41310/

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel