Kan man mon det hele?

Svar på indlæg
Af Sofie Acimovic @ 12 jun. 2013 09:43

Hej alle sammen,

Jeg står lige nu i en situation, der gør mig lidt kukkuk og jeg håber derfor i måske kan hjælpe mig lidt.

Jeg har søgt ind på polit studiet med studiestart efter sommer og jeg er helt vildt spændt! Samtidig er jeg dog blevet optaget på en danseuddannelse som har 11 faste timer om ugen og løber henover 1 år.

Jeg elsker at danse men elsker også at læse og lære, og jeg har derfor gjort op med mig selv at studiet er min første prioritet og det er der jeg vil lægge den nødvendige energi for at klare mig godt!

Mit spørgsmål til jer omhandler derfor hvor mange timer man på sine første to semestre på studiet, ca. bruger på skemalagte timer, lektier, læsning osv.? Og ikke mindst jeres vudering af om i, under jeres første 2 semestre, ville have haft tid til at hive 11 timer ud af kalenderen om ugen til en sådan uddannelse og til jer uden rytme eventuelt et fritidsjob eller lign. ? :)

Jeg håber i kan give lidt gode råd.

- Sofie :)

Svar og citér
Sofie  Acimovic

Sofie Acimovic

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 11. june 2013
Af Ditlev Vang Wildt @ 12 jun. 2013 10:22

Hej Sofie,

Hvor meget tid den enkelte bruger på studiet er meget individuelt, men med god vilje vil de fleste på første og andet semester kunne tage 11 timer ud til andre ting. Der er nogle få uger, hvor det kan peake med meget læsestof og flere afleveringer, men har du evner til at planlægge og undlader at udskyde de større afleveringer, så tror jeg godt, du har mulighed for både dans og polit :)

Nu ved jeg ikke hvordan de 11 faste timer ligger, men skulle de nogle gange ligge oven i undervisningen, så find dig en god studiegruppe, som kan give dig en opsummering af hvad, det gik ud på, så tror jeg ikke, det er noget problem. Der er ikke nogle timer på 1. og 2. semester, som der er mødepligt til :)

Svar og citér
Ditlev Vang Wildt

Ditlev Vang Wildt

Antal indlæg: 195
Medlem siden: d. 31. august 2012
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 12 jun. 2013 15:10

Hej

Man har, hvis jeg husker rigtigt, omkring 18-19 timer om ugen på 1. semester. Hvis man antager, at man bruger ca. 1 time til at forberede til på hver lektion, man har, så svarer det ca. til 36-38 timers arbejde om ugen. Det kan man vist godt koordinere med dans.

På 2. semester går man dog væsentligt op i timer og man har (igen, hvis jeg husker rigtigt) omtrent 27 timer om ugen. Under samme antagelse er det ca. 54 timer om ugen. Så det er især 2. semester, der vil blive hårdt. 

Så kan du så gøre op med dig selv, hvor meget tid du har tænkt dig at sætte af til studie, dans, arbejde, familie, venner, kærester mv. og om du er typen, der opfylder min antagelse. Det kan da i hvert fald give dig en idé om, hvad du kan forvente. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Frederik Plum Hauschultz @ 12 jun. 2013 15:49

De fleste politter har et studiejob på 15-20 timer fra andet år og frem, og det er ikke fordi 2. og 3. år er mindre hårdt end første. Så 11 timer kan sagtens presses ind på første år. Og 27 timers undervisning lyder af meget, men i praksis så kan man i mange fag godt klare sig uden forelæsningerne hvis man har svært ved at få enderne til at mødes.

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 12 jun. 2013 16:21

Frederik:

Well, hvis ret skal være ret, så er der jo en del, der skubber nogle obligatoriske fag foran sig eller vælger at tage et valgfag på sommerskole mv. for at have mindre undervisning i løbet af semestret. Så her sker der jo også en del tilpasninger. (er dog ikke uenig i din konklusion). 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 12 jun. 2013 22:23

Frederik Plum Hauschultz sagde:

De fleste politter har et studiejob på 15-20 timer fra andet år og frem, og det er ikke fordi 2. og 3. år er mindre hårdt end første. Så 11 timer kan sagtens presses ind på første år. Og 27 timers undervisning lyder af meget, men i praksis så kan man i mange fag godt klare sig uden forelæsningerne hvis man har svært ved at få enderne til at mødes.

+1

Det kan sagtens lade sig gøre at finde 11 timer om ugen i sit skema. Det er klar du må prioritere andre ting fra, men sådan er livet jo. Ak ja, så kan man ikke se lige så mange serier eller film, men mon ikke det er til at overleve.

Det skal naturligvis nævnes, at det i høj grad afhænger af ens evner og ambitioner. En begavet person vil have nemmere ved at hive 11 timer ud end en mindre begavet - alt andet lige. På samme måde er det nemmere at hive 11 timer ud af sit skema hvis man er tilfreds med et 7-tal end hvis man absolut skal have 12. 

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Alexander Vissing @ 13 jun. 2013 17:04

Frederik Plum Hauschultz sagde:

Også +1 her.

Det kommer selvfølgelig an på hvad du forventer af dig selv. Det kan måske blive hårdt hvis du vil have topkarakter i alle fag - det afhænger selvfølgelig også af hvor brainy man er. Men så længe du ikke er helt tabt bag en vogn kan 11 timer om ugen sagtens passes ind.

Af personlig erfaring mht. dit spørgsmål, fylder skiløb og relateret arbejde dertil rigtig meget hos mig. Jeg har dog klaret mig fint gennem med karakterer omkring 7 de to første år på studiet med 5-6 ugers skiløb pr. vinter + studiejob i hele perioden. Så længe du er god til at planlægge afleveringer (som der er mange af de første år) samt give den en skalle i eksamens perioden skal det nok gå.

Go for it!

Svar og citér
Alexander Vissing

Alexander Vissing

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 15. june 2012
Af Sofie Acimovic @ 24 jun. 2013 15:13

Hvor dejligt med så mange svar! Det en kæmpe hjælp så tusinde tak.
Jeg er selv spændt på at se hvad jeg tager af beslutning! Men en ting er sikkert - jeg glæder mig smadder meget til at starte på KU til sommer :)

Svar og citér
Sofie  Acimovic

Sofie Acimovic

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 11. june 2013