Velkommen til pølsefabrikken

Svar på indlæg
Af Patrick Kofod Mogensen @ 14 nov. 2013 23:23

Kære alle politter

Som I måske har set, har vi i dag fået mail omkring fagtilmelding i morgen. Det er jo vigtigt og alt det der. Samtidigt har I måske lagt mærke til, at der kom en mail fra vores allesammens kære prorektor Lykke Friis. Har du læst den? Ikke? Så prøv at åbne den.

Kort og godt: velkommen til pølsefabrikken. Lidt over 7 måneder skal der i gennemsnit skæres af studietiden. Hurtigere igennem, mere fart på, ud at arbejde og betal noget skat. Akademia? Dannelse? Intellektuel udvikling? Spild af penge, spild af penge, spild af penge. Det mener i hvert fald vores fantastiske politikere, som alle selv blev færdig på normeret tid (ikke hr. og fru Evighedsstuderende derinde på Borgen?). Nogle vil mene at man får mere fokuserede studerende, som derfor bliver dygtigere. Jeg tvivler.

Personligt har jeg udskudt mit studie, og kommer samlet set til at være et år forsinket. Hvorfor? Tja, jeg har haft en række super spændende studiejobs - især har jeg faktisk har mulighed for at prøve en masse forskellige ting. 

Heldigvis er jeg et sted hvor det ikke kommer til at påvirke mig, men trist, at de studerende skal behandles som bønder i et spil skak. Måske er der en mening med den studieforlængende adfærd? Måske er det ikke kun dumt? Måske politikerne skulle tænke lidt mindre partielt, og overveje det samlede billede? 

Hvad er folks mening? Er det et psykologisk spil, som skal få os studerende til at æde en anden pakke, som måske er lidt mindre lempelig, men som allerede ligger i skuffen? At der kommer brok, underskrifter og demonstrationer har de sandsynligvis set komme, så måske. Only time will tell...

Patrick

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af . . @ 15 nov. 2013 09:39

Min første indskydelse er at det er ualmindeligt dumt og ufleksibelt. Min anden indskydelse er at jeg er glad for at det ikke kommer til at påvirke mig, da jeg næsten er færdig med studiet.

Hvis det bliver gennemført 'as is' vil det få kolossale konsekvenser - det bliver godt nok svært at have 20 timers studiejob og samtidig have lyst til selv at lære sig selv nogle ting uden for studiet, hvis man partout skal have 30 ECTS per semester; ikke i gennemsnit, men i samtlige semestre. 

Jeg synes næsten det siger sig selv, at det ikke kommer til at blive indført uden at der kommer nogle ændringer på polit-studiet. Jeg kunne f.eks. forestille mig flere sommerskole-fag, som så kunne tælle som 'credit' i semestret efter/før i forbindelse med studieaktivitetskrav. Alternativt kunne overbygningsopgaver blive mere udbredte, f.eks. i forbindelse med et større projekt på arbejdet, hvor man så kunne skrive et write-up til 7,5 ECTS. 

Hvis man fandt den slags løsninger, ville jeg ikke være decideret modstander af planen, men hvis ikke, så tror jeg den er dømt til at slå fejl, eller som du siger, et trick for at få de studerende til at acceptere en mildere variant.

Svar og citér
   .    .

. .

Antal indlæg: 17
Medlem siden: d. 29. march 2011
Af Lene Troen Lundgaard @ 15 nov. 2013 23:06

Jeg er lidt overrasket over den store opstandelse over forslaget der er blandt studerende, da betingelserne (i hvert fald i grove træk?) blev vedtaget allerede i foråret. At KU så er nød til at implementere det kan ikke være den største overraskelse, selvom det er ærgerligt.

Det er selvfølgelig rigtig surt at forslaget kommer nu, da jeg f.eks. selv. har masser af tid tilbage på studiet, men kunne man ikke tænke at det ville ændre noget adfærd på studiet? De færreste arbejdsgivere vil vel kunne kræve 20 timer, når de ved, at de (polit)studerende vil skulle bruge +20 timer alene på fremmøde på studiet. Det kunne tænkes, at man så røg over i en mere international model, hvor "summer internships" overtager erfaringsdannelsen fra studiejobs. Hvis arbejdsgiverne på et tidspunkt vænner sig til at de (fleste) studerende ikke kan have timetunge studiejobs ved siden af, vil man så heller ikke være så (relativt) dårligt stillet som arbejdssøgende ved endt studie ved ikke at have taget studiejobs, men i stedet have brugt sin tid på at studere.

Jeg er ikke sikker på at majoriteten af studiejobs tilfører den studerende helt vilde kompetencer, som man ikke kunne lære ved eks. sommerophold, men som det er nu virker det jo som om studiejobs har en temmelig høj signalværdi for de studerende.

At det i øvrigt er et.. besynderligt forslag at komme med, når de fleste ministerier kræver 20 timer af de studerendes ugentlige tid i deres opslåede job, og de færreste kan få det til at hænge sammen med fuldtidsstudie (endsige det samme karakterniveau, der skaffede dem jobbet), er en anden sag. Og så synes jeg i øvrigt at det er svært at tage de respektive ministre alvorligt, når deres evner til at færdiggøre deres studier ofte viser sig at være usandsynligt ringe..

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. july 2011
Af Frederik Plum Hauschultz @ 16 nov. 2013 00:32

At de fleste først finder ud af hvad det handler om når det skal implementeres er vel ikke så besynderligt, når nu tid er en begrænset ressource og de færreste prioriterer at læse en forligsaftale igennem.  http://fivu.dk/lovstof/politiske-aftaler/reform-af-su-systemet-og-rammerne-for-studiegennemforelse/reform-af-su-systemet-og-rammerne-for-studiegennemfoerelse.pdf,

Dertil kommer så, at KU's krav er hårdere end det der står i aftalen, eksempelvis står der ikke noget om, at du ikke kan medregne de fag du hidtil har dumpet i de 60 ects, hvilket betyder, at man ikke kan blanke sig ud af den der tvangstilmelding. Personligt var det min reaktion da jeg hørte om 60 point-kravet dengang aftalen blev forhandlet, at herregud så blanker man jo bare, det ændrer intet.

Når det så er sagt, vil jeg være tilbøjelig til at give dig ret i, at studiejobs 20+ timer om ugen næppe er optimalt, og at man kan håbe, at ministerier og andre nu vil udbyde jobs hvor der kræves færre timer Men det er tvivlsomt efter min mening. Når der kræves så mange timer tror jeg også det skyldes, at du er nødt til at befinde dig på din arbejdsplads i en vis mængde tid for at være en naturlig del af arbejdsgangen. 

Når man indfører meget stramme regler, betyder det også bare, at enhver afvigelse bliver ekstremt besværlig. Hvis du vil i praktik eller læse i udlandet, skal du nu ikke bare arbejde på at få opholdet i hus, men også bruge læssevis af tid på at få dit eget universitet til at acceptere de eventuelle afvigelser fra studiefremdriften det kunne medføre. Kort sagt: bureaukrati all over. Det er jo bare skide irriterende.

Og ja, jeg lader mig også provokere af, at den gennemsnitlige studietid ifølge den aftale jeg har linket til var 6,1 år i 2011, mens Morten Østergaard hyggede sig igennem statskundskab på 9 år.

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 16 nov. 2013 14:51

Frederik Plum Hauschultz sagde:

Dertil kommer så, at KU's krav er hårdere end det der står i aftalen, eksempelvis står der ikke noget om, at du ikke kan medregne de fag du...

Når det så er sagt, vil jeg være tilbøjelig til at give dig ret i, at studiejobs 20+ timer om ugen næppe er optimalt, og at man kan håbe,...

Når man indfører meget stramme regler, betyder det også bare, at enhver afvigelse bliver ekstremt besværlig. Hvis du vil i praktik eller læse i udlandet, ...

Og ja, jeg lader mig også provokere af, at den gennemsnitlige studietid ifølge den aftale jeg har linket til var 6,1 år i 2011, mens Morten Østergaard hyggede sig igennem statskundskab på 9 år.

Enig enig enig. 

Jeg synes netop ikke KUs udmelding er det samme som reformen. Det her handler om at gå den snorlige vej eller dispensationer i lange baner - ikke om man kan få SU. Træk i folks SU efter 1. missede ECTS-point, det er fint med mig. Men hvis folk af en eller anden årsag kommer igennem på 7 år fordi de har truffet nogle valg, så fine by me. Folk er måske på en ambassade eller andre steder i et semester. Det skal der være plads til.

Studiejobs på 20+ timer er sandsynligvis ikke optimalt, nej, men jeg er heller ikke sikker på 5-10 timer er. Alt efter hvor man arbejder, kan man være ubrugelig som medhjælper, hvis man ikke er der 15 timer om ugen. Mange kommer til at få langt mindre relevante studiejobs, hvis de ikke kan lægge et vist antal sammenhængende timer. Eftersom man ikke kan få merit for praktik på polit, ja så er studiejob faktisk en god ide for mange. Det risikerer at blive ødelagt.

Det kommer til at være godt for alle de personer, som gerne vil have en administrativ stilling på KU. Mon ikke antallet af ansøgninger om dispensation, orlog, ... kommer til at stige væsentligt? Spild af de studerendes tid, spild af universitetets spild - ja bare spild.

Jeg vil lige afslutte med Eva Kjer Hansens fantastiske studierejse: 28 år fra start til slut. På polit. Hendes kommentar til BT da hun blev færdig?

"Men jeg har jo været travlt beskæftiget med en masse andre ting - blandt andet har jeg været minister i en del år."

Jeg synes politikernes arrogante holdning er fanget 100% i den sætning. De må gerne - for de laver jo vigtige ting. Vi andre spilder bare vores tid på cafeer og går til fester. Ikke?

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Thomas Vestergaard @ 17 nov. 2013 18:19

Jeg må erkende at jeg personligt synes forslaget er udmærket, men der er visse ting som skal ændres før at forudsætningerne er tilstede. 

Igennem min studietid har jeg læst i to andre lande, og mødt mange forskellige nationaliteter. Generelt er Danmark ekstremt fleksibelt i forhold til de fleste andre lande.I Danmark har vi studiejobs i daggligdagen, og hvis man ikke lige har lyst kan man blot aflevere blankt til en eksamen og tage re-eksamen senere. 

De fleste andre lande er et universitets studie "fuldtid" og folk har ikke tid til studiejob 20 timer pr uge sideløbende med studium. I stedet benytter man sommerferier til at tage internships, eller måske er en "placement" ligefrem en obligatorisk del af ens studie. 

Erhvervserfaring er idag ekstremt central, og hvis ønsket er folk skal hurtigere igennem vil det unægteligt betyde mindre tid til at opnå erhvervserfaring. Derfor hvis forslaget ikke skal gøre skade, er det simpelthen et krav at internship/praktik, placement mulighederne i Danmark forbedres. Således man kan få erhvervserfaringen i ferie-perioderne. Dette vil kræve en stor stor ændring af strukturen i DK mht. studiejobs. Dette er ikke noget som blot vil ske fra den ene dag til den anden, og det er det største problem. Studerende er NØD til at få erhvervserfaring, da det er væsentligt for mange aspekter af ens personlige udvikling, samt styrker ens erhvervskomptence senere. Man kan firkantet sige at desto mere erhvervserfaring en studerende har, desto mindre "on-boarding" træning er krævet i det første job, hvilket betyder individet hurtigere vil blive værdiful for en given virksomhed. 

Samtidigt med skal vi gøre om med nogle af de meget firkantede regler, som er i DK. Det kan ikke være rigtigt at politikkere, virksomheder med flere skriger på studerende tager til udlandet for at læse, men at processen er beukratisk, og firkantet således det på visse uddannelser tilnærmelsesvist er umuligt. Who gives a fuck, hvis man 100% har alle obligatoriske, men til gengæld får alle de positive ting som et udlandsophold giver, samt ikke mindst lærer noget andet som måske ikke er helt så relevant, men styrker bredden på ens uddannelses. Verden er ikke så firkantet.

Når det er sagt synes jeg det er fuldkommen hul i hovedet, at man kan udskyde eksaminer, aflevere blankt, eller fravælge fag uden nogen nævneværdig begrundelse, og der er ingen konsekvenser. Men hvis en ambitiøs studerende tager til udlandet og ikke 100% kan få de korrekte fag, eller lignende så er det umuligt. 

Jeg mener personligt det skal være en forudsætning at man deltager i ordinær eksamen (og gør et forsøg) før at man kan deltage i re-eksamen. Jeg synes heller ikke det er urimeligt at kræve en studerende hvert semester følger 30ECTS. Det andet er urimeligt for studerende som klarer det hele, blot for visse studerende udnytter reglerne til at opnå en højere karakter. 

Svar og citér
Thomas Vestergaard

Thomas Vestergaard

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 18. may 2013
Af Patrick Kofod Mogensen @ 18 nov. 2013 07:24

Thomas Vestergaard sagde:

Samtidigt med skal vi gøre om med nogle af de meget firkantede regler, som er i DK. Det kan ikke være rigtigt at politikkere, virksomheder med flere skriger på studerende tager til udlandet for at læse, men at processen er beukratisk, og firkantet således det på visse uddannelser tilnærmelsesvist er umuligt. Who gives a fuck, hvis man 100% har alle obligatoriske, men til gengæld får alle de positive ting som et udlandsophold giver, samt ikke mindst lærer noget andet som måske ikke er helt så relevant, men styrker bredden på ens uddannelses. Verden er ikke så firkantet.

Når det er sagt synes jeg det er fuldkommen hul i hovedet, at man kan udskyde eksaminer, aflevere blankt, eller fravælge fag uden nogen nævneværdig begrundelse, og der er ingen konsekvenser. Men hvis en ambitiøs studerende tager til udlandet og ikke 100% kan få de korrekte fag, eller lignende så er det umuligt. 

Jeg mener personligt det skal være en forudsætning at man deltager i ordinær eksamen (og gør et forsøg) før at man kan deltage i re-eksamen. Jeg synes heller ikke det er urimeligt at kræve en studerende hvert semester følger 30ECTS. Det andet er urimeligt for studerende som klarer det hele, blot for visse studerende udnytter reglerne til at opnå en højere karakter. 

Med hensyn til udlandsophold bør man selvfølgelig finde en fin balance mellem at sikre faglig kvalitet, og personlig udvikling. Jeg tror ikke de nuværende krav er ment som en forhindring som sådan, men måske er de det. Jeg har personligt ikke været ude, men jeg har på den anden side heller ikke indtrykket af, at det er umuligt at få 30 ects godkendt. Måske er der nogle universiteter hvor det kan være en udfording.

Jeg har også altid undret mig over hvor nemt det er at blanke, når man er tilmeldt et fag. Det giver mulighed for at spekulere i nemme og svære dele af pensum, og så videre. På den anden side tror jeg bare også det er en naturlig konsekvens af eksamensformen på polit kombineret med eksamensplanlægning som nogengange betyder 1-2 dages mellemrum mellem eksaminer. 

I forhold til muligheden for at få højere karakterer ved at være længere tid om det. Lad os antage det var sådan folk tænkte. I det tilfælde tror jeg faktisk en arbejdsgiver (jeg går ud fra det er derfor du synes det er 'snyd') vil kunne gennemskue sammenhængen mellem uddannelseslængde og antal eksaminer per semester. Dette vil naturligvis blive vejet sammen med hvad man så, i følge CVet, i øvrigt har brugt sin tid på. Det er klart, at en person som ikke har haft noget studierelevant arbejde, men har været 4 år om sin kandidat (med et snit på 12) ikke nødvendigvis er den mest interessante kandidat. I øvrigt tror jeg ikke det konkrete karaktersnit er super interessant i særligt mange tilfælde, så en sådan adfærd ville være en smule spild af tid hos den studerende. 

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 18 nov. 2013 21:34

Nu er jeg i gang med min 3. omgang som øvelseslærer - noget jeg har nydt på mange planer. Hvis jeg var studerende under de kommende regler, var det dog næppe noget, jeg havde tid til. Det bliver en spændende udfordring for studiet. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Christian Stassen @ 19 nov. 2013 04:29

Jeg synes at der er et par ting som bliver blandet sammen. 1) er de studerende "for lang tid" om studiet, med "for lang" vaerende en (subjektiv) maaling af den optimale vs realiserede tid, og 2) er de forslag der er blevet lavet gode nok (der har vaeret forsoeg paa at goere dette i mange aar)?

For 1), saa er det et subjektivt problem. Med det vaerende sagt, saa er man noedt til at saette sig lidt i perspektiv. Man kan vel opdele de studerende der bliver forsinkede i et par grupper:
A) studerende der bliver forsinkede fordi de arbejder "for meget"
B) studerende der bliver forsinkede fordi de tager fag paa andre uddannelser som de ikke kan faa merit for
C) studerende der bliver forsinkede fordi de ikke kan bestaa eksaminer
D) studerende der bliver forsinkede fordi de vaelger at have sociale forpligtelser

For hurtigt at tage gruppe C og D, saa er der nok noget om at man kan paavirke den haardhed og hurtighed hvormed der studeres via oekonomiske incitamenter, spm er hvor meget, det aner jeg ikke, men lad os ignorere det for nu.

Patrik, du skriver: " Akademia? Dannelse? Intellektuel udvikling? Spild af penge...". Hermed mener jeg at du implicit siger at gruppe A og B er meget stoerre end gruppe D. Det er jeg ikke enig i. Man kan ikke se en beslutning i isolation. En dag har 24 timer. Den gamle devise "8 timers arbejde, 8 timers fritid, 8 timers soevn" betyder at man har 16 timer til arbejde og fritid (man skal huske at "fritid" ogsaa daekker over pendling, tage brusebad osv). Hvis man deler ligeligt, er det 40 timers arbejde om ugen, og 40 timers fritid. hvis der er 20 timers fremmoede betyder det at man har 20 timer til at dele mellem lektier og arbejde.

Efter selv at have studered polit i 4 aar samt vaeret oevelseslaerer for omtrent 8 forskellige hold paa polit og endnu 6 eller saa paa matoek og CBS kan jeg skrive under paa at langt hovedparten af de studerende ikke bruger 20 timer paa ugentlig forberedelse - du kan kigge igennem de gamle undersoegelser fra instituttet paa dette omraade hvis du tror mine erfaringer ikke er repraesentative, eller finde nogle af peter erlings quotes paa omraadet.

hvis man derfor vaelger at arbejde eller studere udenfor meritgivende fag, kan man saa bruge noget af denne manglende forberedelsestid paa det, samt noget af ens fritid (man har ogsaa loerdag/soendag fri oveni). saa jeg mener en stor gruppe af A i virkeligheden tilhoerer gruppe D.

hvis man nu er flittig og bruger 20 timer om ugen paa forberedelse, er det saa bedre at tage lidt "sjove" fag eller tage et arbejde, end blot at race igennem? well, der er meget faa der tager fag som man slet ikke kan faa merit for - saa "Akademia" er ikke noget stort problem. Det efterlader et arbejde som den hovedsaglige grund til forsinkelse (udover dem som blot tager en slapper, C&D).

Som Thomas skriver, saa er Danmark meget unikt i og med at studerende udsaetter deres faerdiggoerelse for at arbejde. Det er langt fra givet at det er den optimale maade at goere det paa. Sommerferien var ikke designet saa folk kan tage paa 100 ferier, designe rusture osv. Den er et historisk efterlevn fra dengang hvor universitetsstuderende, ganske som man goer i udlandet, arbejdede som praktikanter udenfor det akademiske aar. Derfor har jeg svaert ved at se hvorfor man ikke kan holde mere af sin arbejdstid til ferierne som det af en eller anden grund er muligt i alle andre lande. Hvorfor skal danmark som det eneste land lade det vaere nemt at tage et 20t/uge arbejde i loebet af skoletiden samt at holde en ~2mdr sommerferie? Alternativt kan man saa arbejde i semesteret og saa catche up i sommerferien.

En ting er at dannelse osv er godt, men hvorfor skal vilkaarene vaere saa meget mildere i Danmark end i alle andre lande? Det er jo netop den slags der goer et land mindre konkurrencedygtigt.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 19 nov. 2013 10:42

Uden at skulle kunne sige det med sikkerhed, og uden helt at forstå grupperne A), B), C) og D)'s overlap og om de er dækkende, så tror jeg A) er størst, hvis jeg har forstået dig rigtigt, så C), så D) og så B). Måske ved jeg ikke helt hvad D) er, og så kan det være D) og C) skal bytte plads i rangordningen. Om det er rigtigt, og om grupperne overhovedet er de relevante, det skal jeg ikke kunne sige, men det lader til, at vores uenighed da kan stamme herfra.

Det er en meget bred diskussion, ja, men for at nævne punkt 2) i dit svar, så synes jeg netop der bruges lidt for grove redskaber til en enormt kompleks problemstilling. Som at stille gårsdagens madrester ind i en sauna for at varme dem op. Du når dit mål - bevares...

I virkeligheden er selve målet også problematisk. Ubetinget hurtigere gennemførsel - ved vi overhovedet hvad konsekvenserne er ? Det kan da umuligt være et mål i sig selv. Jeg tror snarere det er et nemt budskab at kommunikere, og derfor bliver det et politisk oplagt redskab til at flytte nogle penge rundt på et statsbudgettet. 

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 19 nov. 2013 13:08

@Stassen

Nu er en lang sommerferie jo ikke en dansk opfindelse. Så vidt jeg ved, så holder bl.a. englænderne endnu længere sommerferie. 

Selvfølgelig skal danske studerende foretage et kulturskifte. Jeg tror, det er svært at komme uden om, at folk har været for langsomme og at kulturen de sidste ~30 år har været på grænsen til det absurde. Det virker dog en smule latterligt, at man vælger at stramme grebet SÅ meget. Et forhøjet aktivitetskrav - a la polits egne nye - burde kunne afhjælpe meget, tror jeg. Der er ingen grund til at lave radikalt om på en model, der fungerer her (institutionelle forskelle mellem lande er stort set altid til stede og mht. studiejob/internships er jo ingen undtagelse). 

Men ok, der skal jo selvfølgelig være råd til at smide millioner/milliarder efter ligegyldige projekter. Sådan er velfærds-DK :) 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Christian Stassen @ 19 nov. 2013 15:00

Lang sommerferie er ikke en dansk opfindelse, det var netop min pointe. Det er dog kun i danmark at den hovedsageligt bruges til ferie, hvorimod i England som du selv naevner (og stort set alle andre lande jeg ved) bruges den til internships (og saa 2 ugers ferie). 

Patrik, du har ret i at et maal i sig selv om hurtigere gennemfoerelse er dumt. Man kunne give alle folk en kandidatgrad hvis de skrev deres navn rigtigt, saa ville det daa gaa nogenlunde snapt. Det er dog lidt forceret at fremlaegge det saadan. Hvis det kun var folk der arbejder eller tager ikke-merit givende fag der bliver hurtigere har man nok ikke opnaaet meget, men poiinten er netop at der er for mange der fjoller lidt for meget igennem studiet, og hvis man kan ramme disse har man gjort det rigtige, selvom loesningen kan virke lidt grovkantet. Det er rigtigt nok at man kunne kommunikere det mere elegant (og maaske ogsaa loese det mere elegant, omend jeg ikke synes der er mange sadanne eksempler), men elegant er ikke altid det politisk smarteste. 

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 19 nov. 2013 15:25

Hvad angår diskussionen om internships vs. studiejob, så kunne man forestille sig, at udbyttet for både studerende og arbejdsgivere var større ved ~ 20 timers arbejde om ugen året rundt, frem for 6x37 timer i sommerferien.

Som det tidligere er blevet bragt op i debatten, så giver det mulighed for at følge arbejdet løbende osv. for den studerende. For arbejdsgiverne har de fast arbejdskraft året rundt frem for en stor klump af billig arbejdskraft i sommerferien.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved begge dele. II dag er der dog intet til hinder for at studerende tager på internships i sommerferien eller at virksomhederne udbyder det, og idet der stort set ingen internships udbydes i Danmark, så kunne man jo forestille sig, at det er en konsekvens af, at faste (studie-)medarbejdere foretrækkes af virksomhederne frem for et massivt influx af arbejdskraft i sommermånederne.  

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen

Antal indlæg: 592
Medlem siden: d. 27. may 2011
Af Frederik Plum Hauschultz @ 19 nov. 2013 20:25

@Christian

Jeg undrer mig lidt over følgende citat

"men poiinten er netop at der er for mange der fjoller lidt for meget igennem studiet, og hvis man kan ramme disse har man gjort det rigtige"

Det er personligt ikke mit indtryk, og jeg synes det er lidt mærkeligt, at debatten om de studerendes gennemførselstid har et skær af, at studerende ikke er i stand til at gøre det, der er bedst for dem selv. Jeg synes man skal huske, at man som studerende i forvejen har et kraftigt økonomisk incitament til at komme igennem studiet. Man vinker jo simpelthen farvel til en årsløn ved at tage et år ekstra på universitetet. Derfor tror jeg også den mest sandsynlige forklaring på, at folk bliver forsinkede er, at de ganske enkelt har en god grund. Come on, hvis folk var så myopiske, hvorfor skulle de så befinde sig på et universitet i første omgang?

Og hvad er der egentlig galt med, at nogle prioriterer fritid højere? Vil du også til at bestemme, hvor meget jeg arbejder på arbejdsmarkedet? Det er jo et bevidst valg for mange at tjene mindre og holde mere fri, og det er jo præcis det tradeoff man står i som studerende.

Jeg synes, som Patrick indikerer, at politikken om, at de studerende skal hurtigere igennem studierne lugter lidt af, at være en finansieringskilde som er let at kommunikere ud til den brede befolkning. Det er ikke svært at overbevise hr. og fru. Danmark om, at det vist ikke er særlig produktivt at bruge årevis på at gå og læse bøger.

Så skriver du om sommerferien, at

"Den er et historisk efterlevn fra dengang hvor universitetsstuderende, ganske som man goer i udlandet, arbejdede som praktikanter udenfor det akademiske aar."

Jeg tror snarere det skyldes, at man i gamle dage skulle have de studerende hjem for at hjælpe på familiens landbrug. Ved ikke hvor mange internships der fandtes i 1800-tallet. Men fair nok, det ændrer ikke på din pointe: at sommerferien ikke er skabt til at holde fri. Jeg er sådan set enig, men det jeg kender heller ikke nogen der bruger sommerferien til at ligge på sofaen i to måneder. Det mest normale er jo, at man bruger en del af den på at arbejde og en del af den på at holde ferie, og sådan set tror jeg, at de fleste studerende holder ca. lige så meget reel ferie som en gennemsnitlig fuldmægtig. Jeg synes egentlig også det er lidt uinteressant hvad folk bruger deres sommerferie på. Det afgørende - synes jeg - er, at man tilsyneladende har et behov for at kontrollere og styre hvordan almindelige mennesker tilrettelægger deres hverdag.

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Christian Stassen @ 20 nov. 2013 02:15

Frederik, du tager jo netop fejl i det du siger. Man vinker ikke farvel til en aarsloen. Antag for eksempel at man faar studiejob paa 3. aar paa 20 timer om ugen og derefter udskyder studiet fra 5 til 6 aar for at kunne opretholde dette. Hvis man nu er smart nok kan man sagtens undgaa at tilbagebetale SU (gjorde jeg for eksempel), og tabet er saa:
vaerdi(1 aars fuldtid) - vaerdi(1 aars SU + 4 aars deltid) - her er "vaerdi" en PV eller FV udregning afhaengig af hvornaar vi kigger paa det.

Det er et meget lille tab, hvis det overhovedet er et tab. Nuvel, det kan jo vaere at den 5 aars studerende kunne klemme 10 timer derind i et par aar og saa aendres udregningen, men ikke det store (da vi snakker om folk der blir forsinkede af arbejde). Hvis man i stedet var i udlandet ville stykket vaere:

vaerdi(1 aars fuldtid) - vaerdi(1 aars tuition, room and board)

Et helt helt andet regnestykke. Saa man har altsaa kraftigt aendrede incitamenter fra markedsloesningen som vi ved kan lede til inefficiente incitamenter.

Om det saa goer det er selvfoelgelig et spoergsmaal man kun kan have en subjektiv holdning til. Du synes ikke der er nogen der fjoller lidt igennem, det skal du selvfoelgelig vaere i din ret til, jeg synes det modsatte. Da jeg studerede polit laeste jeg mere end 90% af alle studerende, jeg havde mange studiejobs allerede fra foerste semester (15 timer om ugen i de foerste 2 aar, i 3. aar havde jeg helt op til 35 timer om ugen, 4. aar var det nede paa 15 eller maaske 20 igen). Det betoed saa ogsaa at jeg ikke havde helt samme maengde fritid som andre, men jeg var da stadig med til en del (var tutor et aar, og var mentor 2 andre aar og derudover hang jeg en del ud med mit hold isaer i de foerste 2-3 aar og senere mere med andre venner). Men jeg havde ikke tid til at sidde i cafelitten ligesaa meget som andre af mine studiekammerater som sad der flere hele eftermiddage om ugen, ej heller kunne jeg gaa til fredagsbar klokken 2 og blive der tilk lokken 2, det var snarere fra 6 til 2 osv.

Alle de undersoegelser som instituttet har foretaget viser at folk bruger faerre timer paa studiet om ugen end det er normeret til, og selvsamme undersoegelser viser at ikke alle goer det paa grund af arbejde, og at der er en maalsaetning om at finansiere mindre af dette kan jeg saadan set godt forstaa.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Andreas Ermler @ 26 nov. 2013 14:42

Jeg er mest bekymret for, at universiteterne vil blive tvunget til at slække på kvaliteten af deres uddannelser. Jeg kan ikke se anden udvej, når universiteterne ikke har råd til at smide elever ud og samtidig skal have den gennemsnitlige studerende hurtigere igennem.

Der vil med de foreslåede tiltag være nogle studerende, der får svært ved at gennemføre studierne. Kommer en studerende bagud skal vedkommende fortsat tage nye 30 ECTS-point hvert semester. Det vil nogen studerende have svært ved, hvorfor flere må forventes at falde fra.

Mange vil nok sige: "Fint nok, måske skal de ikke have en universitetsuddannelse?"

Universiteternes økonomi er bare bundet op på taxameterstøtten - så universiteterne får penge pr. elev, der køres igennem systemet (uden at der tages højde for kvaliteten).

Jeg er ikke i tvivl om at samtlige institutter har de bedste intentioner om at sikre et højt fagligt niveau. Men når institutterne har tilbudt bedre muligheder for re-eksamen, har tilbudt bedre muligheder for summer school og har tilbudt bedre muligheder for overførsel af merit, så vil universiteterne stadig kunne sikre en større pulje penge ved at sænke niveauet en smule. Penge de vel at mærke får i dag med det nuværende antal studerende.

Det er i mine øjne ikke rimeligt at stille universiteterne disse incitamenter i udsigt, og som samfund kan jeg ikke se, at vi har råd.

Hvis det er mig der misser noget, i de incitamenter universiteterne stilles overfor, vil jeg meget gerne oplyses. For pt. fatter jeg det ikke.

Svar og citér
Andreas Ermler

Andreas Ermler

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 09. february 2011