Cand.polit 'with honours'

Svar på indlæg
Af Adam Tejs @ 20 dec. 2013 17:53

Hej allesammen,

På Aarhus Universitet kan de allerdygtigste studerene i fysik og nanoscience nu vælge en særlig elite-linie. Dette indbefatter ekstra undervisning, en forventet 50-60 timers arbejdsuge, og vil belønne dem med en kandidatgrad 'with honours' som man kender det fra UK og USA: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2080188/dygtige-studerende-faar-egne-spor-paa-universiteter/

Det synes jeg lyder som en FANTASTISK GOD IDE! Det burde vi også have på polit. Men hvordan skulle det oprettes? Har I gode ideer til hvordan man kunne lave et talentprogram på polit?

Jeg tænker at man f.eks. kunne lade de dygtigste studerene tage 1-2 ekstra fag per semester (evt. ekstra matematik fra HCØ, valgfag fra Mat-Øk, Statskundskab, CBS, eller polit-kandidatfag), og samtidig kræve at de får mindst 10 i snit på BA-delen? Andre forslag kunne være flere obligatoriske afleveringer, sværere eksaminer etc.

Hvad synes I? Hvad skal der kræves for at få en B.Sc.(Hons) eller M.Sc.(Hons) in Economics fra KU??

Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 11. september 2010
Af Frederik Plum Hauschultz @ 20 dec. 2013 18:26

Jeg synes det lyder som en god idé at lade folk tage flere tag end der kræves for at blive kanidat, hvis man skulle have lyst til det. Men er det partout en god idé at dele polit op i flere titler? Tror måske mere jeg hælder til, at man fokuserer på, at en "normal" polit skal være svær at tage - som den er idag. Om du er god eller dårlig burde vel afspejle sig på karakterbladet hvis ellers der bliver stillet de rigtige krav.

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Rud Faden @ 26 dec. 2013 20:26

Jeg synes det ville være rigtigt fint hvis dem der ville, kunne tage flere fag. Men jeg har lidt svært ved at se ideen med en særlig grad. 

Hvis det handler om at vise man er dygtig som studerende, så er der jo karaktererne. Og man kan jo altid vise sine ekstra færdigheder med udveksling på topuniversiteter. 

Så hvorfor en særlig titel?

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Christian Stassen @ 27 dec. 2013 00:59

"honours" grader indebaerer i udlandet ikke at man har flere timer, blot at man har et karaktersnit i topX procent hvor X svinger fra skole til skole. Saa at skulle arbejde 25-50% mere (50-60 timers uge skal vel sammenlignes med den cirka 40 timers uge som den er normeret til - ikke at ret mange arbejder saa meget) for at faa de bogstaver + endnu mere hvis man samtidig gerne vil holde sit snit hoejt (hvis en normal studerende skal arbejde 40 timer skal en som vil ha e.g. 10 i snit vel arbejde mindst 45-50), virker som en daarlig forretning.

Det ville vaere smartere hvis man som i Sverige og mange andre lande lod folk faa "double degrees", dvs en polit som tog lidt flere fag kunne blive msc. economics og MBA eller msc. economics og msc. science osv. Alternativt kunne man lade dem tage "certificates" som det goeres paa andre skoler, og disse kunne saa eventuelt streamlines sammen med internationale certifikater (e.g. CFA)

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011