Fagwiki på Altandetlige?

Svar på indlæg
Af Frederik Plum Hauschultz @ 17 mar. 2014 20:17

Halløj folkens (især Altandetlige-redaktionsmedlemmer)

Hvem hader ikke asymmetrisk information? Og hvem hader det i særklasse ikke når man skal vælge fag? Hvad med at lave en brugerdrevet fag-wiki på Altandetlige.dk hvor folk kunne skrive om deres oplevelser med at tage valgfagene på polit og andre steder?  Kunne være fantastisk at læse erfaringsrapporter fra folk som har taget det valgfag man sidder og overvejer. Eller hvad med fag uden for polit. Tænk hvis nogen havde anmeldt det HCØ- eller CBS-fag man overvejer at tage. Det kunne måske også give forelæserne et ekstra incitament til at lave god undervisning.

Hvad tænker I derude?

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Rasmus Ruhnau @ 18 mar. 2014 09:17

Super ide!

Jeg har selv siddet og skulle valgfag, kun ud fra den sparsomme information der er tilgængelig på studiets hjemmeside.

Svar og citér
Rasmus Ruhnau

Rasmus Ruhnau

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 30. december 2012
Af Hans Henrik Woltmann @ 18 mar. 2014 10:22

Jeg synes også ideen er super. Jeg har engang ladet mig fortælle, at man på DTU har mulighed for at se de sidste 5 års evalueringer og karaktergennemsnit når man vælger fag. Det har tit undret mig, at den slags ikke er muligt her på polit, så det bliver totalt tilfældigt (ud fra hvem man lige er venner med) hvilke fag man hører om og har en ide om kvaliteten af på forhånd.

Man kunne evt. lave et system alá Amazons, hvor folk kan angive om de er enige i anmeldelserne eller ej, sådan at det er de mest udbredte holdninger folk ser.

Svar og citér
Hans Henrik Woltmann

Hans Henrik Woltmann

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 24. january 2011
Af Susanne Sundgaard @ 18 mar. 2014 10:37

Det studieadministrative system STADS er forholdsvist nyt på KU, og selvom karakterudtræk er super-simpelt, er det vist alligevel blevet nedprioriteret i forhold til andre mere presserende issues og bugs. 

Siden her er blevet udviklet inden for de sidste par uger, men ser ud til at fungere OK nu: http://karakterstatistik.stads.ku.dk/ 

Svar og citér
Susanne Sundgaard

Susanne Sundgaard

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 10. april 2011
Af Peter Juel Jensen @ 18 mar. 2014 13:05

@Frederik - Tak for det gode indspark! Jeg bærer det som minimum med på et redaktionsmøde. Tror du man kan undgå for meget mudderkastning i sådan et forum? Tonen er heldigvis normalt god her på siden, men dårligere karakterer osv. kan jo bringe det værste op i folk :)

@Susanne - Super med karakterstatistik, det gør også livet lidt nemmere for os i fremtiden. Vi har tidligere modtaget karakterer i excelfiler og lavet følgende (helt uofficielle / kan være væk i morgen) karaktersammenligner: http://altandetlige.dk/medlem/service/courcecheck

Svar og citér
Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen
I redaktionen

Antal indlæg: 877
Medlem siden: d. 03. july 2010
Af Frederik Plum Hauschultz @ 18 mar. 2014 13:35

Hej Peter

Ja det er nok det væsentligste modargument. Men jeg tror nu nok at folk ville kunne holde sig til kun at skrive saglig kritik, ikke mindst fordi det er det eneste andre kan bruge til noget. Det er klart, at det nok ikke er så behageligt, kan hvis man som forelæser står med dårlig kritik på altandetlige.dk. På den anden side, så synes jeg man har set kurser, som nok ikke havde haft den samme tilslutning hvis folk havde vidst hvad de gik ind til. (Jeg har eksempelvis selv siddet til et valgfag hvor forelæseren nægtede at lægge en plan op for, hvad man skulle læse til hvilken time).

Men hovedformålet er egentlig også bare, at lave et struktureret forum hvor specifikke fag kan blive diskuteret. Der er meget andet end lige god/dårlig forelæser, som man har brug for at få at vide. Hvordan spiller det sammen med andre fag, eksamensform osv. osv. En vidensbank simpelthen, så fremtidige studerende står med bedre muligheder for at vide, hvad fagbeskrivelsen dækker over.

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 18 mar. 2014 23:01

Synes Frederik's idé er vildt god - især når man selv har haft en masse gode/dårlige oplevelser, man gerne vil dele. Kunne man ikke gøre noget omkring skriverettighederne, så man kunne mindske effekterne af anonyme profiler? F.eks. verificerede brugere? For hvis det går op i hat og briller og personlige indlæg, så er det selvfølgelig noget gøgl

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Laura Nielsen @ 19 mar. 2014 11:18

God idé! En fag-wiki bør indeholde en opdeling i temaer, som anmeldes fx underviserens kvalitet, pensum, øvelsesopgaver, generel struktur, generel sværhedsgrad, arbejdsbelastning over semestret etc.

Jeg synes, at vi skal stole på, at den vilde mudderkastning kan undgås, hvis man har fokus på fx Milhøjs idé om verificerede brugere. Uanset hvad handler det om, at slå hårdt ned på det, hvis folk bliver usaglige og kommer med tilsvininger. For så lærer folk undervejs, at sådan "gør vi ikke her". Det må kunne lade sig at gøre.

Fedt initiativ!

Svar og citér
Laura Nielsen

Laura Nielsen

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 30. october 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 19 mar. 2014 17:01

Mikael Olai Milhøj sagde:

Synes Frederik's idé er vildt god - især når man selv har haft en masse gode/dårlige oplevelser, man gerne vil dele. Kunne man ikke gøre noget omkring skriverettighederne, så man kunne mindske effekterne af anonyme profiler? F.eks. verificerede brugere? For hvis det går op i hat og briller og personlige indlæg, så er det selvfølgelig noget gøgl

På nuværende tidspunkt skal man fremgå med navn før man kan deltage på Altandetlige.dk, men det stopper naturligvis ikke folk i at oprette "Jens Jensen". Forestiller du dig at man skal verificere med sin @alumi.ku.dk-mail? Som Peter er min største frygt nok også, at skulle moderere sådan et forum, men på den anden side er jeg stor modstander af asymetrisk information!

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 19 mar. 2014 18:48

Ja jeg tænker noget i den dur, evt. Krydret med en anden metode, hvis folk nu er færdige. Synes man skal turde stå frem med navns nævnelse.Måske med et effektivt stjerne/like/anmelde for spam system. Synes ideen er fed, men der skal lige tænkes i deltajen over hvordan og hvorledes, så det spiller. Kunne være fedt at give sit besyv med, når man hsr haft gode oplevelser. Fagbeskrivelserne er desværre en joke.

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Charlotte Bjørn Hansen @ 19 mar. 2014 20:14

Jeg syntes også det er en kanon ide! Og noget der bestemt mangler! 

Syntes Mikaels forslag med et stjerne/anmelde system ville være rigtig fint. Så ville man evt. kunne gøre "gode" beskrivelser/anmeldelser mere tydelige, og det vil sikkert kunne fjerne en del af de usaglige kommentarer.

Svar og citér
Charlotte Bjørn Hansen

Charlotte Bjørn Hansen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 08. september 2011
Af Sofie Andersen @ 20 mar. 2014 12:19

@ Mikael:

Man kan stadig bruge sin ku-mail efter man er færdig. Så man behøver ikke nødvendigvis lave et system til folk der er færdige (man kan også diskutere hvor relevante kommentarer fra folk, der blev færdige for 5 år siden, er, da mange fag jo laver løbende om i både pensum, form og underviser).

Svar og citér
Sofie Andersen

Sofie Andersen

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 17. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 20 mar. 2014 13:35

@Sofie

Nå, jeg troede, den lukkede efter noget tid. Men ok, "alumni"-delen af mailadressen burde måske have gjort mig opmærksom på det modsatte.

Både og. En del fag er ret identiske med dem for 5 år siden - ligeledes kan det være, at folk gør sig nogle joberfaringer, hvor de kan redegøre for, at bestemte fag har været gode værktøjer til at udføre arbejdsopgaverne. Men selvfølgelig er det mest relevant for folk, der har mere kontakt med studiet. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj