Hvordan tæller feriepenge i beregning af indtægt

Svar på indlæg
Af Thomas Motzfeldt @ 3 jun. 2014 13:26

Hej alle i kloge mennesker.

Jeg sidder lige og regner lidt på hvordan jeg bedst muligt maksimerer min indtjening, så jeg skal betale så lidt SU tilbage som muligt. Jeg er en anelse i tvivl om hvordan mine feriepenge indgår i det regnestykke, og umiddelbart er jeg ikke blevet klogere ved at google.

Lad os antage at jeg har et feriekort hvor der står, at jeg har 10.000kr jeg kan få udbetalt når jeg holder ferie. Når jeg udbetaler dem, indgår de så som 10.000kr i "løn" eller indgår de i min indtjening som 10.000/t, hvor t er min skatteandel?

Forstår i problemet?

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Rud Faden @ 3 jun. 2014 13:38

Du har betalt skat af dine feriepenge da du optjente dem. Så du betaler ikke noget når du får dem udbetalt. 

Den nemmeste måde at finde ud af hvor meget du har tjent, er ved at finde dine lønsedler og så bare lægge al skattepligtig indkomst sammen. Typisk hedder det noget med A-indkomst før arbejdmarkedsbidrag. Hvis du har haft det samme job er det typisk også opsummeret på din lønseddel hvor meget du hat tjent i løbet af året. 

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Hans Henrik Woltmann @ 3 jun. 2014 14:03

Vær dog opmærksom på, at det beløb der gælder for SU'en, er efter du har betalt arbejdsmarkedsbidrag. 

Men ellers er det helt som Rud skriver. På mine lønsedler står der tilmed hvor meget jeg hidtil har betalt i AM-bidrag for hele året, så det er rimelig lige til at tage hele beløbet man har tjent (både feriepenge og a-indkomst) før skat, og så trække det beløb man har betalt i AM-bidrag fra. Så har du den indkomst der er relevant ift. SU. 

Se også her: http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Svar og citér
Hans Henrik Woltmann

Hans Henrik Woltmann

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 24. january 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 3 jun. 2014 14:16

Lad os sige at jeg på nuværende tidspunkt så har tjent 100.000kr. Så må jeg stadig tjene 28.400kr før jeg når grænsen for at jeg skal betale SU tilbage. Så kan jeg vælge at udbetale mine 10.000kr i feriepenge. Så kan jeg stadig tjene 18.400kr? Eller hvordan?

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af Thomas Motzfeldt @ 3 jun. 2014 14:18

Så kan jeg udbetale 10.000kr i feriepenge og stadig tjene 28400kr?

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af Rud Faden @ 3 jun. 2014 14:21

Ja. 

SU beregnes udelukkende på baggrund af din skattepligtige indkomst. Skat er feriepenge betales på optjeningstidspunktet og ikke på udbetalingstidspunktet. 

Så hvornår du for udbetalt dine feriepenge (eller vælger slet ikke at få dem udbetalt) har ingen betydning. 

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Ditlev Vang Wildt @ 3 jun. 2014 14:26

Får du lønsedler gennem Danløn? Der kan du nederst i venstre hjørne se den samlede indkomst år til dato inkl. fri telefon, bil osv. under "AM-indkomst" - så kan du bagefter trække arbejdsmarkedsbidraget fra dette. 

Vær opmærksom på at den AM-indkomst, der er oplyst under "Tekst" for hver lønseddel, er uden feriepenge, fri telefon osv., så det er ikke den, du skal bruge :)

Svar og citér
Ditlev Vang Wildt

Ditlev Vang Wildt

Antal indlæg: 195
Medlem siden: d. 31. august 2012
Af Morten Isaksen @ 3 jun. 2014 18:47

Efter min opfattelse så tæller feriepenge med i fribeløbet på det tidspunkt, hvor pengene er tjent. Dvs. hvis du har optjent og betalt skat af dine feriepenge i 2013, så tæller de ikke med i indkomsten for 2014, selvom du får dem udbetalt nu. Omvendt skal du huske at indregne de feriepenge, som du optjener nu, i din indkomst for 2014.

Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Nanna Olsen @ 3 jun. 2014 20:02

Har lært lidt om dette på den hårde måde;

Hvis man er timelønnet får man typisk feriepenge udbetalt via feriekonto eller en anden "feriebank".

I dette tilfælde, betaler du skat af beløbet, når de indsættes på feriokonto - altså når de tjenes, hvormed det ikke har nogen betydning, hvornår du får dem udbetalt. 

Er du månedslønnet, får man ofte ferie med løn i stedet for feriepenge. Disse beskattes, når ferien afholdes.

MEN hvis du er på månedsløn og siger op, overgår din optjente "ferie med løn" til feriekonto, og du beskattes dermed af dem, på den dato, hvor du har sidste arbejdsdag... Pludselig er der to års feriepenge i samme år.

Jeg er ikke sikker på, at det er helt relevant for din situation, men- jeg taler af bitter erfaring, og overgang fra ferie med løn til feriepenge på feriekonto koster en SU tilbagebetaling, hvis man ikke lige er opmærksom på det :(

Svar og citér
Nanna Olsen

Nanna Olsen

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 31. august 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 3 jun. 2014 20:16

Tak for info allesammen. 

Som et tillægsspørgsmål, så er vi enige om at arbejdsgiveradministreret ratepension stadig virker op til 50k? 

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af Erik Kofoed @ 4 jun. 2014 10:45

Thomas Motzfeldt sagde:

Tak for info allesammen. 

Som et tillægsspørgsmål, så er vi enige om at arbejdsgiveradministreret ratepension stadig virker op til 50k? 

Ja
Svar og citér
Erik Kofoed

Erik Kofoed

Antal indlæg: 38
Medlem siden: d. 17. february 2011
Af Kasper Chris @ 17 mar. 2019 23:37

Vi har lavet denne guide over feriepenge her.

Mvh Kasper

Svar og citér
Kasper Chris

Kasper Chris

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 17. march