Forberedelse til politstudiet

Svar på indlæg
Af Frederik Roslev @ 5 aug. 2014 18:04

Hej

Jeg starter på politstudiet her til september. Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, at få en god start. Jeg vil derfor gerne forberede mig lidt, men jeg ved ikke rigtigt hvordan. Er der noget af matematikken, som jeg kan øve mig lidt på, eller måske noget gymnasiematematik, som jeg skal have ekstra godt styr på? Efter to sabbatår er matematikken måske blevet en lille smule rusten.

På forhånd tak.

- Frederik Roslev

Svar og citér
Frederik Roslev

Frederik Roslev

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 05. august 2014
Af Thomas Motzfeldt @ 5 aug. 2014 19:23

Du kan hoppe ind på Khan Academy og træne lidt Matematik, men umiddelbart vil jeg anbefale dig bare at holde ferie og lade op til du skal starte. Matematikundervisningen starter rimelig blødt og du har tid til at kigge lidt mere på de enkelte emner når i når til dem.

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Lene Troen Lundgaard @ 5 aug. 2014 20:00

Jeg vil istemme Thomas' råd. Jeg begyndte selv på polit efter tre års pause fra matematik og læste op til det, men fandt ud af at det som sådan ikke var nødvendigt.

Hvis jeg var dig ville jeg i stedet motivere mig selv ved at læse bogen Freakonomics eller bladre lidt i et par numre af The Economist. Alternativt ville jeg bare holde ferie.

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. july 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 5 aug. 2014 21:45

Mit bedste råd er at holde ferie og lade op. Det faglige skal du nok få styr på senere hen - matematikforløbet på polit er efter min bedste overbevisning glimrende. 

God fornøjelse :) 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 6 aug. 2014 07:55

Hvis du slet ikke kan vente med at komme i gang (det kunne jeg ikke selv efter to års sabbat) så kan du også begynde at læse Economics af Greg Mankiw. Jeg tror den står på de fleste større biblioteker, og kan i hvert fald bestilles hjem. Ellers kan du også prøve at finde den her på bogbørsen.

Jeg fandt den ret motiverende at læse i da den er pædagogisk skrevet og alligevel giver nogle gode indsigter, og så er den pensum på 1. semester alligevel.

Hvis du er lidt nervøs for matematikken, så kan du også godt give dig i kast med Matematisk Analyse Bind 1 af Knut Sydsæter. Den er pensum på 1. semesters matematik (dog ikke hele bogen) og indeholder også opgaver og rettevejledning så man kan træne selv. Du kan eventuelt skrive en besked til mig så kan jeg prøve at finde en oversigt frem over obligatoriske kapitler og opgaver fra da jeg havde faget for 3 år siden. Jeg tror ikke det har ændret sig ret meget siden da.

Og ellers skal du bare sørge for at holde ferie nu og lade op til semestret - du skal nok nå at få travlt. 

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen

Antal indlæg: 592
Medlem siden: d. 27. may 2011
Af Frederik Roslev @ 6 aug. 2014 15:41

Tak for svarene. Det er ikke fordi, jeg er specielt nervøs for matematikken. Det er bare en blanding af, som Jakob skriver, at jeg glæder mig til at komme i gang og at jeg gerne vil have en god start, men jeg holder ferie og kigger måske lidt på Khan Academy.

Endnu en gang, tak for hjælpen.

Svar og citér
Frederik Roslev

Frederik Roslev

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 05. august 2014
Af Lene Troen Lundgaard @ 6 aug. 2014 22:26

Frederik - overvej eventuelt at regne første kapitel i Knut Sydsæters bog. Så bliver du sindssygt god til de basale regneregler, at regne kæmpe brøker ud med mere. Det gør det uendeligt meget nemmere at forstå forelæserens komplicerede udregninger og at løse dine egne opgaver, uanset emnet. Det kan man også gøre meget stille og roligt med en kop the en eftermiddag (...da jeg startede på polit havde jeg ikke internet hjemme).

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. july 2011