Nogen der kan knække nøden ?

Svar på indlæg
Af Christian Christensen @ 23 nov. 2014 14:45

Hej med jer.

Jeg ved godt det ikke er et lektieforum, men er der én der kan give et hint til denne opgave fra HA almen:

" Det antages, at der gælder følgende om udbuds- og efterspørgslen for produktet "afdækningsfilm på ruller af HDPE", som man antager at man sælger på et marked under fuldkommen konkurrence, således at der er mange købere, mange sælgere ligesom produktet betragtes som et standardprodukt.

Efterspørgslen: Omsætningen maksimeres ved P=500 og Q=2000

Udbudskurven: P=50+0,3Q

Beregn og illustrer ligevægten."

På forhånd tak (har selv prøvet at udlede demand i forhold til unit-elasticitet og flere andre mislykkede metoder).

Svar og citér
Christian Christensen

Christian Christensen

Antal indlæg: 13
Medlem siden: d. 15. january 2014
Af Frederik Plum Hauschultz @ 23 nov. 2014 17:13

Jeg kan ikke se hvordan du skal kunne komme videre uden at antage en funktionel form, fx lineær. Og selv det er vist ikke engang nok, for en affin efterspørgselsfunktion har to ubekendte, og du har brug for ligevægtsligningen til at finde ligevægtsprisen eller mængden. Så.. hvad med bare at sige, at efterspørgselsfunktionen hedder P(Q) = b*Q, og så prøve at løse det.

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Christian Christensen @ 23 nov. 2014 17:19

Frederik Plum Hauschultz sagde:

Jeg kan ikke se hvordan du skal kunne komme videre uden at antage en funktionel form, fx lineær. Og selv det er vist ikke engang nok, for en affin efterspørgselsfunktion har to ubekendte, og du har brug for ligevægtsligningen til at finde ligevægtsprisen eller mængden. Så.. hvad med bare at sige, at efterspørgselsfunktionen hedder P(Q) = b*Q, og så prøve at løse det.

Tak for tippet. Jeg mener heller ikke at den kan løses. Det nytter jo bare ingenting at løse P=bQ når der så endnu mangler a i standardformen P=a+bQ hvor a angiver skæringen i P (eller Y), d.v.s. nulefterspørgslen. 

Svar og citér
Christian Christensen

Christian Christensen

Af Frederik Plum Hauschultz @ 23 nov. 2014 17:23

Nej præcis, du er nødt til at sætte a til et eller andet, fx nul. Eller skrive en mail til forelæseren. 

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Ditlev Kiersgaard Frisch @ 24 nov. 2014 00:05

Christian Christensen sagde:

Hej med jer.

Jeg ved godt det ikke er et lektieforum, men er der én der kan give et hint til denne opgave fra HA almen:

" Det antages, at der gælder følgende om udbuds- og efterspørgslen for produktet "afdækningsfilm på ruller af HDPE", som man antager at man sælger på et marked under fuldkommen konkurrence, således at der er mange købere, mange sælgere ligesom produktet betragtes som et standardprodukt.

Efterspørgslen: Omsætningen maksimeres ved P=500 og Q=2000

Udbudskurven: P=50+0,3Q

Beregn og illustrer ligevægten."

På forhånd tak (har selv prøvet at udlede demand i forhold til unit-elasticitet og flere andre mislykkede metoder).

Hvis omsætningen maksimeres i punktet (P,Q)=(500,2000) må der vel for et marked under fuldkommen konkurrence gælde, at elasticiteten i ovenstående punkt er lig -1 (da du hverken ved at hæve eller sænke prisen kan opnå højere omsætning). Da har du, at (dQ/dP)*(P/Q)=-1, sådan at dQ/dP=-4 og altså dP/dQ=-0,25. Antager vi at efterspørgselskurven er lineær, så har du altså nu et punkt, en hældning, snart et a og så er der bare om at sætte udbud lig efterspørgsel.

Svar og citér
Ditlev Kiersgaard Frisch

Ditlev Kiersgaard Frisch

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 20. january 2014
Af Rud Faden @ 26 nov. 2014 19:02

Da der er perfekt konkurrence er efterspørgselskurven bare givet ved prisen P. Når det er indset, burde der ikke være så mange problemer.

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Christian Christensen @ 26 nov. 2014 19:04

Rud Faden sagde:

Da der er perfekt konkurrence er efterspørgselskurven bare givet ved prisen P. Når det er indset, burde der ikke være så mange problemer.

Du har ret Rud, og det var også det jeg endte med at konkludere. Det blev gjort sværere end det var. 

Svar og citér
Christian Christensen

Christian Christensen