Hvordan står det til med mikrolån?

Svar på indlæg
Af Simon Shine @ 22 dec. 2014 15:21

Hej med jer

Inspireret af Jonas Herbys blogindlæg, Skal Afrika eller den hjemløse have mine penge?, som allersidst nævnte mikrolån som et alternativ til u-landsstøtte. Jeg er ikke interesseret i om mikrolån egentlig går ind og erstatter behovet for u-landsstøtte, men jeg besluttede mig for at undersøge hvordan det fungerer med mikrolån. Og jeg er ikke kommet så langt...

Jeg kan se at den danske virksomhed MyC4 har en markedsplatform hvor "providers", en slags aftager-organisation i diverse afrikanske lande, udbyder forskellige projekter, man som låner kan byde ind på. Dem som tilbyder at låne pengene til den laveste rente løber med lånet. Men her er mine bekymringer:

1) Der er overvældende mange lån som ligger på cirka 14%. Hvis man fx kigger på denne ansøgning om at lave en kombineret kosmetik- og fotokopi-butik, så er kun 3 ud af 189 tilbud om lån på under 10% i rente (gætter at det er ÅOP der menes). Hvorfor er renten så høj - skyldes det udelukkende en risikovurdering som næsten alle tilsyneladende er enige om?

2) Wikipedia-artiklen for MyC4 er ikke blevet rigtigt opdateret i 8 år. Er interessen for mikrolån så lille, og afspejler det nogle konklusioner i samfundsdebatten om konceptets nytte, som jeg er gået glip af?

3) MyC4 har to forummer, myc4.com/Forum og forum.myc4.com, og det ene virker helt dødt mens det andet ikke gør. Der er en alarmklokke som ringer oppe i mit hovede, når en virksomhed ikke er i stand til at holde sin hjemmeside fri for spam, da det enten skyldes inkompetence eller at projektet er forladt.

4) MyC4 skriver at de ikke tilbyder en risikovurdering af lånene, og at man selv må lave denne vurdering. Tror I at det er fordi en systematisk risikovurdering ville fjerne alle investeringer fra fx Kenya hvor en ret stor svindelsag for 13 mio. kr. tog sted i 2010?

5) Hvor godt er det egentlig? (Mikrolån og MyC4 henholdsvist.)

Hvis nogen her har interesseret sig for mikrolån eller kender MyC4, som i hvert fald havde kontorer i København i 2008 jf. Wikipedia, kunne det være superfedt med et indspark. :) Alternativt vil jeg begynde at trolle MyC4's mest aktive forum, om end jeg tænker at folk på Altandetlige er mere unbiased ift. den specifikke virksomhed.

Med venlig hilsen
Simon
Svar og citér
Simon Shine

Simon Shine

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 09. august 2014
Af Ditlev Vang Wildt @ 26 dec. 2014 15:48

Hej Simon, 

Jeg har for nogle år tilbage gjort brug af MYC4, men har nu ikke været aktiv i noget tid. Mit indtryk er, at de bestemt ikke er ude på at snyde nogen som helst, men at deres filantropiske mål overstiger et mål om profit i sådan en grad, at der ikke lægges nok kræfter i salg, ekspansion og kommunikation til kunder (långiverdelen i hvert fald, som er dem jeg kan tale for). Jeg modtager stadig nyhedsbreve fra dem, men de er ikke videre interessante, og giver ikke svar på, hvorfor udviklingen er stagneret så meget, som den er - det er jo nok ikke fordi, der mangler potentielle låntagere.

Grunden til renterne ligger, hvor de gør, skyldes nok dels en oplevet usikkerhed om tilbagebetaling fra nye investoreres side, og dels fra erfarne brugere af platformens side at gebyrer ifm. udsving og veksling i og af de forskellige valutaer i sig selv kan æde mere end 20%. Jeg har dog overraskende sjældent oplevet, at folk ikke har betalt lånet tilbage (selvom de godt kan være lidt forsinkede i betalingerne).

Så vidt jeg kan forstå på dig, er du kun interesserede i mikrolån til meget fattige områder. For mere velstående områder, er der et hav af såkaldte finansielle p2p-tjenester, som man som dansk statsborger dog ofte kun kan benytte i begrænset omfang. Jeg har selv benyttet estlandske Bondora (tidligere Isepankur), der udlåner til en række (med undtagelse af Finland, mindre velstående) europæiske lande. Procenterne er høje, men under hvad låntagerne ellers ville kunne få, men også med en betydelig risiko. Dog ikke mht. valuta, da der kun udlånes i euro.

Tjek evt. denne blog, den er ret cool: http://www.wiseclerk.com/group-news/

Svar og citér
Ditlev Vang Wildt

Ditlev Vang Wildt

Antal indlæg: 195
Medlem siden: d. 31. august 2012
Af Dominik Lillemæhlum @ 9 feb. 2015 00:16

Hej Simon

Jeg kan henvise dig til en artikel vi har i faget i development economics om mikrolån generelt. Kan ikke hjælpe mht MyC4.

Robert Cull, Asli Demirguc-Kunt, and Jonathan Morduch, 2009. "Microfinance Meets the Market", Journal of Economic Perspectives, 23(1), 167–192

Men hvis du er ligesom mig og ikke gider læse en lang videnskabelig artikel i din fritid så se et resume her:

http://goo.gl/3C6qQL - kun det med småt.

Ellers hvis du kan, crash forelæsningen om emnet og tag en snak med Henrik Hansen i pausen: 28 april 12.00 - 15.00 i CSS 35-3-12 - han er ret underholdende.

Det er længe siden jeg har fulgt MyC4, så jeg har ingen ide om hvordan det går med dem. I sin tid synes jeg det var inspirerende med en dansk CEO der snakkede om "doing well by doing good". Jeg tror dog ikke man skal tage "doing good"-delen for givet efter al den kritik der har været af for-profit microfinance. Det skal i hvert fald undersøges nærmere.

Held og lykke med at finde ud af det.

Venlig hilsen

Dominik

Svar og citér
Dominik Lillemæhlum

Dominik Lillemæhlum

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 03. february 2015