Polit i konsulentbranchen

Svar på indlæg
Af A BC @ 20 jan. 2015 13:39

Hej Politter i alle afskygninger (studerende såvel som færdiguddannede)

Grunden til dette indlæg er, at jeg er interesseret i at høre hvad din/jeres holdning er til en karriere inden for konsulentbranchen (nærmere betegnet management consulting) - og hvorvidt en sådan stemmer overens med en polit-uddannelse. Her tænker jeg specifikt på det højt renommerede McKinsey-konsulenthus som er den ultimative drøm for mig, udfra hvad jeg har skrabet til mig af viden om konsulentbranchen og især McKinsey. Jeg ville høre om hvad jeres erfaringer siger om hvorvidt de, og andre konsulenthuse, er interesserede i cand.polit'er, eller om en cand.merc.fir er mere passende, hvis det er her, man vil gøre sig en karriere?

Med venlig hilsen

Victor Andersen

Svar og citér
A BC

A BC

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 20. january 2015
Af A BC @ 20 jan. 2015 13:41

Desuden skal der lige lyde en tak fra min side af, til skaberne af denne side, og de som bruger den flittigt. Jeg har fulgt med igennem længere tid nu; til stor nytte og glæde for mig og mine uddannelsesovervejelser.

Svar og citér
A BC

A BC

Medlem siden: d. 20. january 2015
Af Thomas Motzfeldt @ 20 jan. 2015 15:10

Jeg tror det er ligegyldigt om du læser polit eller Fir. Jeg kender en del politter fra min årgang der har fået job i McKinsey, så du kan sagtens komme ind der som polit. Opskriften er vel også rimelig klar. Få gode karakterer, få et studiejob i et konsulenthus og snup et udlandsophold mens du læser. 

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Ask Holme @ 26 jan. 2015 09:23

Hej Victor

Jeg startede selv hos BCG efter studiet og oplevede bestemt ikke min polit baggrund som en svaghed. Tværtimod har man en rigtig god baggrund for mange af de problemstillinger man møder. 

Jeg tror den væsentligste forskel er at der på cand.merc er et større "miljø" med folk der vil konsulentvejen, hvilket også betyder at der et stykke hen af vejen er lidt mere "formaliseret" kontakt med de forskellige huse, når man kommer tættere på at være færdig. Går man på polit skal man i højere grad selv være opsøgende, men hvis man er bevidst om det er det ikke et større problem end som på.

Opskriften er lidt ala Thomas: Gode karakter + erfaring fra noget andet end dit tætte studie (udlandsjob, studiejob, opstart af en forening, selvstændig, you name it) og sidst men bestemt ikke mindst utroligt meget træning inden man skal til interviews. 

Eller kort sagt: Det handler ikke om at komme fra et bestemt studie eller have lavet en række fast aktiviteter, men om at man udviser et højt niveau gennem de ting man nu engang har valgt at deltage i.

Derfor ville jeg også vælge studie efter hvad du mest har lyst til at bruge en del år af dit liv på. Meget kan nå at ændre sig på 5 år og hvis du holder fokus på consulting hele vejen igennem så er det langt nemmere at få top-karakterer i noget man brænder for end noget man valgte pga. en mulig karrierer bagefter 

Svar og citér
Ask Holme

Ask Holme

Antal indlæg: 30
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Incentive, Virksomhedsprofil @ 27 jan. 2015 10:33

Hej Victor

Hos Incentive er vi stort set kun cand.polit'er, så det er bestemt ikke en diskvalificerende uddannelse. Og hos McKinsey har de også mange polit'er. 

Det afhænger helt af, hvad man rådgiver om. Vi rådgiver inden for områder, hvor vores polit-uddannelse kommer rigtig meget i spil. Bl.a. laver vi cost-benefit-analyser (min kollega, Kristian kolstrup, underviser i dette på polit), hjælper med prissætning (fx prisdiskrimination), laver effektmålinger (på den "rigtige" måde - dvs. med kontrolgrupper etc) og gennemfører betalingsvillighedsstudier (både stated og revealed preferences).

Det er derfor, at vi primært har ansat personer med en polit-baggrund. Men vi har også haft math.oecon'er, og en af mine tidligere kollegaer - som var super dygtig - var fra CBS.

Så ja. En stilling som managementkonsulent stemmer helt klart overens med en polit-uddannelse.

Hilsen
Jonas
Manager og partner i Incentive

Svar og citér
Incentive, Virksomhedsprofil

Incentive, Virksomhedsprofil

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 17. october 2010
Af Morten Buur Madsen @ 2 feb. 2015 10:22

Hej Victor. 

Jeg har været junior konsulent (student, der indgår som konsulent i projekt som fuldtidsandsatte, men bare på deltid) i Quartz+Co siden oktober sidste sidste og er netop startet som fuldtidskonsulent i firmaet. 

I Quartz+Co er vi en hel del fra polit, og jeg tror bestemt ikke, at vi står dårligere end de øvrige konsulenter. Min oplevelse fra branchen er også, at de uddannelsesbaggrund i virkeligheden ikke har den store betydning. Vi har fx både ingeniører og kemikere såvel som cand.merc.fir. Det vigtigste er de gode karakterer, erfaring fra forskellige studiejobs (behøver ikke være i branchen, jeg havde fx været i Danske Bank) og en evne til at kunne løse problemer. 

Nedenfor er lidt historier fra politter i Quartz+Co, der kan fortælle lidt om, hvad man laver i konsulent branchen og hvordan man kan få en fod indenfor. Derudover vil jeg befale dig at holde lidt øje med om nogle af de forskellige huse holder nogle informationsevents, hvor man kan høre lidt mere om det. Vi gør det en del i QC, og jeg ved de øvrige også ofte har noget. 

http://altandetlige.dk/fagligt/paa-studiejob-quartzco-2036

http://altandetlige.dk/fagligt/polit-quartzco-1564

http://altandetlige.dk/studiet/candpolit-australien-1662

Mvh

Morten

Svar og citér
Morten Buur Madsen

Morten Buur Madsen

Medlem siden: d. 30. january 2011