Test af rentens adfærd

Svar på indlæg
Af Kasper Nielsen @ 15 nov. 2015 22:50

I forbindelse med mit bachelorprojekt, har min vejleder anbefalet mig at lave en test, der undersøger rentens adfærd når aktiekurserne for S&P 500-indekset er stigende.

Jeg har samlet data for både renten og aktiekurserne, og opstiller en model:

x_t=a+B*D+epsilon, hvor D er en dummy der er 1 når S&P stiger og 0 ellers. I excel har jeg beregnet den procentvise udvikling fra måned til måned, og bestemt hvilke måneder aktiekurserne er stigende. Excel filen er vedhæftet: Projektmappe3.xlsx 

Nu til mit spørgsmål. Herfra er jeg i tvivl om hvordan jeg udfører mit test. Er der nogen der har et forslag til, hvordan jeg kommer videre herfra og kan udføre et test baseret på den opstillede model? Det ville jeg sætte rigtig stor pris på :) 

// Kasper

Svar og citér
Kasper  Nielsen

Kasper Nielsen

Antal indlæg: 9
Medlem siden: d. 30. august 2012
Af Rud Faden @ 23 nov. 2015 12:25

Test om $D=0$ eller $D\ne 0$ med en t-test. Jeg vil forslå du læser kapitlet om dummy variables i Wooldrigde. 

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Gæst @ 25 nov. 2015 11:31

Kasper Nielsen sagde:

I forbindelse med mit bachelorprojekt, har min vejleder anbefalet mig at lave en test, der undersøger rentens adfærd når aktiekurserne for S&P 500-indekset er stigende.

Jeg har samlet data for både renten og aktiekurserne, og opstiller en model:

x_t=a+B*D+epsilon, hvor D er en dummy der er 1 når S&P stiger og 0 ellers. I excel har jeg beregnet den procentvise udvikling fra måned til måned, og bestemt hvilke måneder aktiekurserne er stigende. Excel filen er vedhæftet: Projektmappe3.xlsx 

Nu til mit spørgsmål. Herfra er jeg i tvivl om hvordan jeg udfører mit test. Er der nogen der har et forslag til, hvordan jeg kommer videre herfra og kan udføre et test baseret på den opstillede model? Det ville jeg sætte rigtig stor pris på :) 

// Kasper

Evt. kan jeg også anbefale dig at tage de absolutte tal og regresserer dem imod hinanden, rentebevægelserne som den variabel, der skal forklares. 

Her fra kan du gennemføre t-test, r^2 mv. Men vær opmærksom på, at modellen vil teste for lineær sammenhæng. Det kan dog godt være at sammenhængen er andet en lineær

Svar og citér
Gæst

Gæst

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 01. january 2014