Nystartet polit

Svar på indlæg
Af Ida Sørensen @ 24 maj 2011 18:50

Jeg er lige startet på politstudiet her i sommers og skal nu snart til at finde mig et studierelevant job. Men jeg synes det er svært at finde noget der ikke er for studerende der har tid til at arbejde 20 timer om ugen, om som er længere end jeg er på studiet. Hvad gjorde I andre?

Svar og citér
Ida Sørensen

Ida Sørensen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 24. may 2011
Af Kasper Jakobsen @ 24 maj 2011 19:22

Hej Ida,
Jeg ville vente! Havde selv stor glæde af at nyde min studietid og det sociale liv omkring studiet i de første 1,5 år efter studiestart. Når først studiearbejdet startede, er der ikke overskud til helt så meget fredagsbar og det er nu en vigtig del af polit studiet hvis du spørger mig.

Bemærk at det helt sikkert er meget anbefalelsesværdigt at få et studiejob på et tidspunkt, men jeg ville altså strække det lidt.

// Kasper
Svar og citér
Kasper Jakobsen

Kasper Jakobsen

Antal indlæg: 9
Medlem siden: d. 02. april 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 24 maj 2011 20:11

Jeg ville også anbefale at du lige snuppede det meste af 2. årsprøve før du fik et job. 2. årsprøve er rimelig hårdt hvis du tager alle fagene i hvert fald.
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Peter Juel Jensen @ 24 maj 2011 21:35

Jeg går også klart ind for at strække den et stykke tid med det seriøse studiejob. Det afhænger dog lidt af din tidligere arbejdserfaring; hvis du ingen erfaring har skal du ikke vente for længe, hvis du har haft fritidsjob i Føtex 4 år, har du "vist dit værd" og kan godt tillade dig og vente lidt.

(Der er selvfølgelig også et økonomisk spørgsmål, har du råd til at lade være med at arbejde?)
Svar og citér
Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen
I redaktionen

Antal indlæg: 878
Medlem siden: d. 03. july 2010
Af Maria Kjeldsen @ 24 maj 2011 22:07

Jeg vil helt klart anbefale at vente. Det giver mest luft til at komme ordentligt i gang med studiet. Yderligere får man også sjovere opgaver i et studiejob, hvis man venter, til man har gennemført en større del af studiet.

Jeg har selv ventet og det har fungeret rigtig godt for mig.
Svar og citér
Maria Kjeldsen

Maria Kjeldsen

Antal indlæg: 267
Medlem siden: d. 28. january 2011
Af Dan Thor Larsen @ 25 maj 2011 15:53

Jeg havde uden problemer et studiejob på 10-15 timer om ugen da jeg startede. Det vil jeg kun anbefale, da det giver dig gode muligheder for bedre (og mere tidskrævende) studiejobs, når du er klar til dette (sikkert på 2. årsprøve).
Det er altså ikke umuligt at have et job på første år, men 20 timer lyder måske af lidt meget i mine ører.
Svar og citér
Dan Thor Larsen

Dan Thor Larsen

Antal indlæg: 106
Medlem siden: d. 04. august 2010
Af Adam Tejs @ 29 maj 2011 15:16

Hej Ida

Velkommen til polit :) Det kommer meget an på hvor god du er til at prioritere din tid. Karaktererne er selvfølgelig stadigvæk det vigtigste! Men hvis du kan kombinere 10-15 timer om ugen med stadig at være super studie-aktiv, så synes jeg det er en smadder god ide. Jeg havde selv 15 timers job fra første semester, og jeg var rigtig glad for det.

- Adam

Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 11. september 2010
Af Sarah Christina Bilsing @ 31 maj 2011 11:27

The schedule in the first two years of your studies makes it rather hard to work in a study-related job (at least from my experience). Most employers want to have you at work for at least 1-2 full days, meaning from 8-16.
I would also recommend to wait a bit and see how your 2nd year schedule will suit you and how good you are able to keep up with the classes (I heard it’s becoming way harder from 1st to 2nd year).
On the other hand: if you should be able to score the perfect job at a great company and/or with the perfect tasks with a reasonable amount of working hours (10-15 a week at max): go for it!!!
Good luck (for exams, the 2nd year, and the job hunt)….

Best regards,
Sarah

PS: Sorry for writing in English. I am still working on my Danish skills :)
Svar og citér
Sarah Christina Bilsing

Sarah Christina Bilsing

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 03. october 2010
Af Jakob P. @ 31 maj 2011 16:52

Jeg fik mit første studiejob på 3. semester - et passende tidspunkt synes jeg. Men jeg skulle pludselig vænne mig til at bruge rigtig meget tid på studiet og arbejde sammenlagt.
Svar og citér
Jakob P.

Jakob P.

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 27. may 2011
Af Mette Fuglsang Damsgaard @ 1 jun. 2011 11:28

Jeg har lige valgt at skifte job, fordi jeg vil kunne gå ned på 15 timer fra de 20.
Jeg læser på kandidatdelen, og synes stadig at 20 timer er for meget, fordi jeg ønsker at læse på fuld tid og stadig klare mig godt.
Der findes heldigvis jobs på 15 timer om ugen - de skal nok dukke op, der er bare længere imellem 15 timers stillingerne end 20 timers stillingerne.
Svar og citér
Mette Fuglsang Damsgaard

Mette Fuglsang Damsgaard

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 01. june 2011
Af Aske Lund Christiansen @ 2 jun. 2011 11:45

Hej Ida, jeg har selv arbejdet 10-25 timer pr. uge under hele min studietid og klaret mig fint, så jeg kan kun anbefale, at søge et job så hurtigt som muligt. Flere af mine medstuderende har gjort det samme, og har også klaret sig fint. Men du skal selvfølgelig også føle dig klar til det.

Det er også vigtigt at have for øje, at der bliver set positivt på din erhvervserfaring hvis du skulle få lyst at prøve et andet job senere på din bachelordel eller først på kandidatdelen.

Slutteligt bør det nævnes, at du først rigtig får et indtryk hvad arbejde i en given sektor indebærer, når du prøver det i praksis. Jeg synes derfor at det kan være fornuftigt, at prøve to forskellige studiejobs under din studietid, med mindre du selvfølgelig er 100% sikker på hvad du vil lave. Dette er naturligvis kun et udtryk for hvad jeg selv har oplevet, og det kan sagtens være at andre mener, at du bør prioritere anderledes.

Svar og citér
Aske Lund Christiansen

Aske Lund Christiansen

Antal indlæg: 10
Medlem siden: d. 01. june 2011
Af Gæst @ 10 jun. 2011 18:38

Ja, nu er der jo allerede en del svar herinde, men jeg kan da også lige dele mine erfaringer. Jeg læste et år på CBS inden jeg startede på polit, hvilket betød, at jeg blev tilbudt et studierelevant job allerede fra mit første semester på polit. Jobbet var 10-15 timer om ugen og jeg var rigtig glad for det på første årsprøve. Da jeg kom på 2. årsprøve måtte jeg dog indse det store spring i fagligt niveau og krævet studietid fra 2. til 3. semester, og valgte derfor at sige mit job op allerede et par måneder inde i 3. semester. Og jeg var rigtig glad for min beslutning på resten af 2. årsprøve, da det ikke ville have været muligt for mig at få det hele passet ind i en kalender, hvor jeg også syntes der skulle være plads til at trække vejret OG følge fagene tilfredsstillende.

I min mening bør man holde 2. årsprøve fri til studierne, for det er her du lærer alt det, der er grundlæggende for resten af din tid på økonomi i mikro, makro og økonometri. Hvis du giver den gas her, er du da bedre stillet hele resten af din studietid...

Svar og citér
Gæst

Gæst

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 01. january 2014