Valgfag på 5. semester?

Svar på indlæg
Af Maria Kjeldsen @ 24 maj 2011 22:15

Er lige blevet løbet en smule over ende. Har erfaret at man skal tilmelde sig fag til næste semester allerede 1.-10. juni!

I den forbindelse, nogle der har efrfaringer med valgfag man kan tage på 3. år?

Fx Lineær algebra (nu: lineære modeller). Har hørt folk snakke lidt i krogene om at det er godt at have inden Økonometri C. Det sidste nye er at det skulle være brugbart til finansieringsfag.

Nogle erfaringer med det, eller er det bare sejlivede politrygter?

Svar og citér
Maria Kjeldsen

Maria Kjeldsen

Antal indlæg: 267
Medlem siden: d. 28. january 2011
Af Kirsten Sørensen @ 25 maj 2011 23:02

Jeg har taget lineær algebra (på dansk) og synegs egentlig, at det var et ganske fint fag. Der er en del matriceregning, som er anvendeligt i forbindelse med faget økonometri. Jeg har dog, efter at have kigget i den nye bog, fået indtrykket af, at den engelske udgave måske er endnu mere anvendelig?
Faget var ikke specielt tidskrævende og måske lidt for uambitiøst i mine øjne, men Michael som har faget er rigtig pædagogisk.
Svar og citér
Kirsten  Sørensen

Kirsten Sørensen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 25. may 2011
Af Adam Tejs @ 30 maj 2011 01:46

Hej Maria

Jeg kan varmt anbefale Lineær Algebra. Det er en grundsten i meget af den matematik man bruger som økonom. Super anvendeligt, netop som du siger, til både Økonometri C og finansiering. Det giver en rigtig god intuitiv forståelse af meget af det der blev gennemgået i MatA og B. Samtidig er Michael Pedersen en af de mest pædagogiske forelæsere jeg har haft på polit.

PS: Hvis du gerne vil have noget finansiering, så foreslår jeg at du tager MatØk’s intro fag der hedder ”Finansiering 1”. Det er MEGET bedre end polits intro fag ”Corperate Finance and Incentives”.  Se evt. kommentarerne til denne artikel for mere info: http://www.altandetlige.dk/studiet/paa-studiejob-ifu.htm

Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 11. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 31 maj 2011 01:49

Jeg vil også godt lægge et godt ord ind for lineær algebra. Ikke vildt krævende igen, men meget, meget anvendeligt senere hen! Det var en fornøjelse at følge Michaels timer.

Husk man kan tage valgfagene på kandidatdelen også, hvis der er noget, man misser:)

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Lars Hvelplund @ 4 jun. 2011 15:19

syntes virkelig det kunne være smart, hvis der blev afholdt bare en enkelt dag hvor forelæserne i de enkelte valgfag lavede en kort introduktion til fagene. Syntes det er svært at vælge udelukkende ud fra de sparsomme informationer fra econ-siden, som i øvrigt virker fejlagtige. Eksempelvis fremstår det, som om "ICT applied" bliver udbudt, men man kan ikke vælge det under "selvbetjening". Forvirringen er totalt! Også midt i læseferien.......
Svar og citér
Lars Hvelplund

Lars Hvelplund

Antal indlæg: 10
Medlem siden: d. 09. november 2010
Af Ask Holme @ 4 jun. 2011 15:28

Lars Hvelplund sagde:
syntes virkelig det kunne være smart, hvis der blev afholdt bare en enkelt dag hvor forelæserne i de enkelte valgfag lavede en kort introduktion til fagene. Syntes det er svært at vælge udelukkende ud fra de sparsomme informationer fra econ-siden, som i øvrigt virker fejlagtige. Eksempelvis fremstår det, som om "ICT applied" bliver udbudt, men man kan ikke vælge det under "selvbetjening". Forvirringen er totalt! Også midt i læseferien.......

Jeg tror nok fagintroduktionen blev droppet efter at den have været rimelig dårlig besøgt i mange år. Men hvis du skriver en mail til forlæseren eller smutter forbi vedkommendes kontor er jeg rimelig sikker på, at du vil kunne få uddybet indholdet.

Personligt har jeg også fundet det ganske udbytterigt at smutte forbi et bibliotek og bladre lidt i de primære pensum bøger/artikler

Svar og citér
Ask Holme

Ask Holme

Antal indlæg: 30
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Nicolai Thomsen @ 5 jun. 2011 04:28

Hvilke fag er mest anvendeligt Lineær Algebra eller Dynamiske modeller med henblik på finansiering ?
Svar og citér
Nicolai Thomsen

Nicolai Thomsen

Antal indlæg: 11
Medlem siden: d. 24. january 2011
Af Adam Tejs @ 5 jun. 2011 13:44

@ Nicolai:

Disclaimer: Her kommer en ret lang besked. Hvis du ikke gider læse den hele så er pointen at jo mere matematik jo bedre :) 

Generelt er det en rigtig god ide at tage begge fag. Det vil hjælpe dig meget senere på polit-studiet at have en godt matematisk fundament. Både i finansiering, økonometri og makro kræver mange kandidat fag et højt niveau af matematik. Jeg har dog fundet Lineær Algebra lidt mere anvendeligt, men jeg vil stærkt anbefale at du tager begge fag. F.eks. et til efteråret og et til foråret. 

Mht. finansiering kommer det meget an på hvilken type finansiering du gerne vil læse.  Som intro-fag vil jeg anbefale at du tager ”Finansiering1” på MatØk, som nævnt er det væsentlig bedre end polits ”CF & Incentives”. Men for at kunne følge med i Fin1 skal man dog have haft LA. Herefter kommer det lidt an på hvad du synes der er interessant, og hvad du gerne vil arbejde med efter studiet. Generelt kan finansiering deles op i Corporate Finance, Financial Economics og Mathematical Finance. (Stor tak til LDN for at lære mig dette).

• Corporate Finance beskæftiger sig med hvordan virksomheder finansierer sig (deraf navnet) samt køb/salg af VSH’er og optimal kapitalstruktur (M&A, IPOs etc.). Polit tilbyder CF Theory af Peter Norman og man kan vist også tage et fag i Private Equity og et i Regnskabsanalyse. Derudover tror jeg man skal ud på CBS på deres FIR linie for at få flere fag. 

• Financial Economics kobler mikro-teori og finansiering. Et eksempel er CAPM (som vist kort bliver nævnt i mikro 2?) som udvides. Læs evt. http://faculty.chicagobooth.edu/john.cochrane/research/papers/portfolio_text.pdf. Et godt fag at tage er ”Macro Finance” med Jakob Brøchner Madsen. Det blev tidligere udbudt som sommerskole fag.

• Mathematical Finance beskæftiger sig med prisfastsætning af finansielle aktiver og deres afledte: Hvordan hedger man forskellige derivates etc. Denne type finansiering kræver mest matematik. Tidligere udbød polit faget ”Advanced Finance Theory”, men da Frank Hansen desværre ikke længere arbejder på KU, så har de ikke nogen der kan undervise i det. Så kan man tage FinKont på mat-øk i stedet. Det er dog utrolig vigtigt at have den underlæggende matematik først, hvis man gerne rigtig vil forstå det. Dvs. man kan tage Analyse 0 og 1 (og måske også An2) samt Mål og Integralteori (MI) og derefter FinKont1. Samtidig tilbyder CBS Matematisk Finansiering 2 og 3 der svarer til baby-FinKont. 

For at opsummere: Du kan sagtens komme igennem den bløde ”CBS finansiering” uden særlig meget matematik. Men hvis du gerne vil komme i dybden med finansiering kræver det masser af matematik og hårdt arbejde. Hvis du ikke gider kun at have finansiering vil jeg anbefale at du tager som minimum Fin1, CF og CF Theory og så arbejder derud fra. Hvis du derimod gerne vil have så meget finansiering som muligt (ligesom mig), så kan jeg varmt anbefale en længere tur ud på mat-øk. Hvis du har nogle spørgsmål må du endelig skrive, så vil jeg gøre mit bedste for at svare. 

/Adam

Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Af Nicolai Thomsen @ 5 jun. 2011 18:23

Mange tak.

Meget spændende læsning.

Ved du, hvor man kan se de valgfag man kan vælge på MatØko ?

Jeg kan kun se deres bac. fag, og der står ikke noget om FinKon 1 som du nævner.

Jeg overvejer at tage analyse 0,1,2 og så Fin 1 på MatØko. Som jeg læser der er faget  Mål og integralteori ikke så brugbart eller har du en anden holdning :-) og er der ellers nogle fag du synes er gode.

Hvad ville du ellers anbefale man tog af fag på MatØko udover de 4 fag analyse 0,1,2 og Fin 1 ?

Svar og citér
Nicolai Thomsen

Nicolai Thomsen

Af Morten Fremmich Andresen @ 5 jun. 2011 23:09

Mål og integralteori er en vigtig del af finkont1 og -2. Se fagene (under kandidatfag) i blok 2 og 3:
http://sis.ku.dk/kurser/viskursus.aspx?knr=137326
http://sis.ku.dk/kurser/viskursus.aspx?knr=126951
Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Morten Fremmich Andresen @ 5 jun. 2011 23:10

Find “Arbitrage theory in continous time” på polit-biblioteket og bladr lidt i den, det er mere eller mindre hele bogen man når igennem i de to fag.
Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Christian Stassen @ 7 jun. 2011 07:17

Fin1&2 og FinKont1&2 er superfag, man laerer virkelig finansiering af disse. FinKont1&2 kan godt vaere lidt haarde at komme igennem, men det er fag der virkelig batter. Du kan jo altid bare audite dem og lade vaere med at gaa til eksamen hvis ikke du vil risikere en lav(ere) karakter (men i saa fald skal du selvf stadig lave alle opgaver mm for at faa fuld forstaaelse).

Deres analysefag er ogsaa gode. An0,1,2 og MI er alle gode fag. Det kan diskuteres hvor vigtigt det er at have dem alle - det er ttrods alt eet helt semesters arbejde. Selv hvis du tager alle dem er du endnu ikke kommet til et punkt hvor du fuldt ud forstaar alting i FinKont1&2, men du er kommet et ok stykke. Hvis du skal fatte det hele skal du ogsaa tage Sand2/3/4 og StokastiskeIntegraler1&2, hvilket IMO er overkill, da man sagtens kan komme til en rigtig god forstaaelse uden.

De har ogsaa andre fag der er gode - de har tit MonteCarlo simuleringsfag for finansiering, de har risk management fag og de har af og til ogsaa emne fag, og FinKont2 og Fin2 skifter emne hvert aar. Du kan ogsaa overveje at tage fag paa CBS, som udover at have fag der minder lidt om nemme udgaver af Fin1/FinKont1&2 ogsaa har fag om andre emner saasom Credit Risk, corporate finance osv. Du kan ogsaa overveje at tage nogle fag fra http://www.phdfinance.dk/ (men det er samme pensum som matoek for de fleste af fagene). Du skal kigge under baade bachelor og kandidatfag da det er lidt mixed up pga krav fra UVM om hvilke fag elever skulle tage hvornaar osv. Du kan ogsaa overveje at tage oekonometrifag paa matoek, disse har cirka samme pensum som 1st year econometrics paa amerikanske phdstudier.

Spoerger du mig burde MatOek og Oekonomi arbejde sammen i langt hoejere grad ;)

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Nicolai Thomsen @ 7 jun. 2011 19:27

Mange tak Christian.

Jeg vil godt have Fin1&2 og FinKont1&2 ude på MatØko.

Men er lidt i tvivl omkring hvilke andre fag det kræver jeg har taget inden.

Jeg er godt godt over, at jeg skal have Lineær Algebra inden jeg kan tage Fin1, men hvad kræver de andre fag jeg har taget inden? Som jeg læser dit indlæg Christian så siger du, at man skal tage An0,1,2 og Mål og integralteori. Så bruger man være klar til fagene Fin2 og FinKont1&2.

Svar og citér
Nicolai Thomsen

Nicolai Thomsen

Af Thomas Boda Ravn @ 8 jun. 2011 02:08

Hej
Jeg skal starte på min kandidat her efter sommerferien og håber I kan guide og give mit lidt råd. Jeg har været lidt i tvivl om hvilken retning jeg vil tage og har derfor snakket med en studievejleder for at blive sikker i min sag. Jeg har på bacheloren haft matematisk analyse samt linæer algebra og jeg må sige at det er matematikken der interesser mig ! Især faget linæer algebra synes jeg var sjovt og lærerigt. Et af de fag jeg glædede mit til komme til og endda komme op til tavlen :)
Jeg har herefter haft noget sygdom familien som har skubbet mig lidt ud af kurs og har mest taget fag for at komme igennem bacheloren, selvom det måske ikke lige var interessant. Jeg er på 4. år nu. Disse fag er operationsanalyse som var spændende, men noget af pensum var ikke helt mig. Ellers tager jeg statistik med SAS her i sommerferien.
Jeg har hørt meget godt om Fin1 og mener man godt kan tage det selvom jeg starter på kandidat og det er et BA fag. Hvis jeg skulle sammensætte 3-4 fag til det kommende semester hvilke skulle det så være ? Er det Fin1 og an 0,1,2 som Nicolai skriver ?
Håber en venlig sjæl har tid til at svare.

Tak
Svar og citér
Thomas Boda Ravn

Thomas Boda Ravn

Antal indlæg: 3
Af Christian Stassen @ 8 jun. 2011 04:10

@Nicolai:
I teorien behoever du ikke tage mere mat, ikke engang LA, inden du tager Fin1/2./Finkont1/2. Som jeg skrev ovenfor behoever du slet ikke mere hvis du noejes med Fin1&2 - men at tage linear algebra skader da heller ikke. Hvis du skal tage FinKont1&2 kan du godt klare dig uden mere, men det bliver endnu haardere at forstaa end hvis ikke du tager mere mat. Som sagt, hvis du virkelig skal fatte det skal du have An0,1,2, MI (det hed foer Sand1), Sand2,3,4 og StokInt1,2. Hvor meget af dette du gider tage er op til dig - ethvert ekstra fag vil goere det nemmere. An0,1,(2) og saa MI er nok et fint kompromis - du laerer lidt maalteori og generelt goeres din matematiske kunnen bedre. Jeg tror ogsaa at naar du naar dertil saa har du faaet nok ;)

@Thomas:
Hvis du gerne vil have matematik er det selvf mat fag paa matstudiet du skal tage. Matematik bestaar groft sagt af Algebra, Analyse og Geometri/Topologi. Analyse er klart det der anvendes mest i oekonomi - men hvis du gerne bare vil studere mat er der selvf intet der forhindrer dig i at laese alg/geom. Hvis du gerne vil have analyse kan du jo tage An0-2, MI og KomAn - saa har du faaet daekket kompleks analyse, reel analyse og funktional analyse, hvilket mere eller mindre daekker alle emner i analyse. Mere komplikerede emner er der ikke nogen grund til at tage fra et anvendt synspunkt. Nu kender jeg ikke fagplanerne laengere, men jeg tror ikke Fin1 udbydes nu, ej heller alle analyse fagene. Du skal nok lige kigge paa fagplanerne for at se hvordan du faar det til at haenge sammen. Hvis du godt kan lide matematik giver det nok ogsaa mening at kigge paa oekonometri fagene.
Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Adam Tejs @ 9 jun. 2011 00:50

Husk at sidste frist for at tilmelde sig fag på mat-øk til efterårssemesteret er på fredag d. 10. Hvis man ikke tidligere har taget fag på mat-øk kan man kontakte deres studenterservice enten fysisk i ”Green Lighthouse” (Tagensvej 16) eller på studenterservice@science.ku.dk. De er super flinke og meget hjælpsomme. Hvis man har taget fag derude før skal man bare tilmelde sig via Stads ligesom man gør med polit fagene. Bemærk dog at man ikke behøver at tilmelde eksamen særskilt.

Jeg tager An2, MI og FinKont1 til efteråret derude, og det kunne da være hyggeligt, hvis der kom flere politter med :)
Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Af Anders Munk-Nielsen @ 9 jun. 2011 15:25

Jeg har lige taget et killer år hvor jeg startede med at tage FIN1 (samtidig med jeg lavede bachelor, i blok 1 forår 2010), så anallyse 1 i blok 2, forår, så analyse 2 blok 1 efterår og mål & integralteori blok 2 efterår samtidig med Advanced Microeconometrics over efteråret. Det har været mit suverænt fedeste faglige år by far!! gotta love dat matte...

btw tager jeg altid noter til alt på computer, så jeg har noter til alle timer og afleveriner og sådan elektronisk som jeg gerne deler ud af:) og jeg tager også gerne en snak om hilbertrum og stokastiske integraler over en kaffe i litten hvis det er! (og hvis nogen overvejer Advanced Microeconometrics til efteråret skal jeg være øvelseslærer og garanterer et show med dans på bordene og svingom med flotte matricer.... lokke lokke...)

bare smid en mail på superpronker a gmail.
Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Antal indlæg: 42
Medlem siden: d. 01. june 2011
Af Nikolaj Hermann Nielsen @ 13 mar. 2013 17:32

Hej,

De fleste i denne tråd er enige om at matematik er en hjælpende hånd til at få en bedre forståelse af teorien i de mere matematisk tunge fag, hvilket præger hovedvægten af kandidat fagene?

Vil den dybere matematiske forståelse gøre en i stand til at korrigerer i en microeconomitrisk model, eller vil den matematiske forståelse "kun" gøre det lettere, at vælge det rigtige microeconometriske værktøj til at analysere en problemstilling? 

Vil den bedre matematiske forståelse blive mere end en forbedring af ens logiske tankegang, når man kommer ud på jobmarkedet? 

For mit ejet vedkommende, vil en interessant arbejdsplads være et sted, hvor opgavernes omdrejningspunkt er markedsanalyser, og forhold angående en virksomheds portefølje. Portefølje ændringerne kunne være igennem køb af virksomheder.(Virksomheden operer internationalt)  

Hvis, jeg har forstået denne tråd rigtig, vil det være en god ide at tage et Corporate Finance fag og Financial Economics fag, hvis man har mine interesser, men vil andre financielle fag være en god ide? 

Hvis I, skulle vælge mellem oecon studiets matematisk fag dynamiske modeller og lineær algebra( KOM a) eller an0, an1, og an2(KOM b), hvilken KOM ville I vælge(a eller b). 

Vil nedestående forventede valg af kandidat fag ændre jeres valg af KOM a eller b ?

Advanced * (Microeconometrics + Macroeconometric + Microeconomic + Makroeconomics), International Finance og Theoretical and Empirical foundations of DSGE modeling. 

Svar og citér
Nikolaj Hermann Nielsen

Nikolaj Hermann Nielsen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 22. february 2013
Af Christian Stassen @ 15 apr. 2013 03:04

daniel, portefoelje analyse er paa mange maader ren matematik. Den foerste model dertil, CAPM, blev analyseret af Markovitz som var matematiker. som Adam skrev ovenfor, det er et spoergsmaal om hvor meget energi du vil laegge i det samt hvor matematisk en tilgang du oensker. mere matematik er kun en fordel, men det kommer med omkostninger i og med du skal fravaelge andre fag.

hvis du kan klare det, vill jeg helt klart tage an0/1/2 istedet for studiets to fag. det er kun et ekstra fag (3 i stedet for 2), men maengden af ekstra laerdom er enorm. saa kan du altid derefter finde ud af om du vil tage noget finansiering eller oekonometri paa hoejt niveau (i hvilket fald du SKAL have taget disse fag) eller om du blot vil tage nogle bloedere politfag (i hvilket fald det at have taget disse fag ikke skader).

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Erik Kofoed @ 18 apr. 2013 12:05

Blot til almindelig vejledning: Med mindre man er et bæst som Stassen (og det er skam kun positivt ment), skal man nok lige overveje, hvor glad for matematik man egentlig er, før man giver sig i kast med Analyse 0, 1 og 2 på MatØk. Jeg har ikke selv taget fagene, men kender lidt til pensum alligevel, og jeg skal hilse og sige, at det er væsentligt sværere end dét, Mogens underholder med på første år. Man skal med andre ord virkelig have lyst til matematik.

Svar og citér
Erik Kofoed

Erik Kofoed

Antal indlæg: 38
Medlem siden: d. 17. february 2011
Af Andreas Søjmark @ 19 apr. 2013 01:56

Som Erik siger bør man gøre sig klart, at Sydsæter 1 og 2 er meget langt fra An0/An1/An2. Fra et "akademisk" synspunkt lærer man ualmindeligt meget af sekvensen, men rent "anvendt" lærer man ikke så pokkers meget nyt.

Hvis man er til ph.d.-studier og/eller continous-time finance en masse, så er der ingen vej udenom, og hvis man har mod på at gå dybden med de matematiske antagelser, som får modellerne til at virke, så er det med garanti en berigende oplevelse...

Men hvis målet er at mestre så mange solide - og fuldt funktionsdygtige - værktøjer (f.eks. inden for mikroøkonometri) som muligt inden man rammer arbejdsmarkedet, så skal man altså ikke være for fin til at tage Dynamiske Modeller og Lin Alg (Man kan aldrig få for meget lineær algebra!!).. Du vil udvikle en masse forståelse for bevisførsel i An0/An1/An2, men du lærer groft sagt ikke nogen nye værktøjer af praktisk relevans. 

Svar og citér
Andreas Søjmark

Andreas Søjmark

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 07. march 2013
Af Christian Stassen @ 19 apr. 2013 03:32

Andreas, jeg mener ikke dit svar er korrekt. Dels siger du selv at man aldrig kan faa for meget linear algebra hvorefter du siger at man i mat-fagene ikke laerer meget anvendt, det er lidt selvmodsigende.

Men bortset fra det, saa er det meget individuelt om det at tage ekstra mat er "anvendt" eller ej. nogle mennesker er gode til at skoejte hen over detaljerne. andre har brug for detaljerne for at forstaa tingene og er derfor lidt langsommere, til gengaeld forstaar de dem nok mere i dybden naar foerst de laerer dem. jeg hoerer mere til gruppe 2, andre til gruppe 1. Hvis du spoerger mig hvad der er mest "anvendt" pa arbejdsmarkedet er det ikke noedvendigvis rigtigt at det er bedst at tage flest "anvendte" fag. Det er helt op til den enkelte. I mit job (trader i en investeringsbank) er det sjaeldent jeg har brug for et stort vaeld af forskellige modeller (lidt ligegyldigt om jeg bruger logit, tobit eller probit), saa det er bedre for mig at have en meget dyb forstaaelse af grundstenene i hvad jeg laver end at have en mere overfladisk forstaaelse af mere specialiserede grene i en disciplin.

Mikrooekonometri er i virkeligheden meget matematisk tungt, saa at have mere tung matematik oeger kun forstaaelsen og derved goer det faget mere anvendt. Men som sagt - det er individuelt.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Andreas Søjmark @ 19 apr. 2013 10:12

Stassen, jeg er fuldstændig enig med dig i, at det er meget individuelt hvad der er bedst. Præcis derfor vil jeg gøre opmærksom på, at An0/An1/An2 ikke nødvendigvis er lykken for alle.

Jeg synes selv det er fantastiske fag (ellers havde jeg ikke taget dem + deres efterfølgere). Det er bare vigtigt, at man gør sig klart, at der er tale om et helt andet abstraktionsniveau og væsensforskelligt fokus. Men hvis man går ind til fagene med en lyst til - og et mål om - virkelig at forstå grundstenene, så er fagene perfekte. Man skal bare ikke tro, at man kommer ud på den anden side og lige pludselig kan en hel masse smarte regnetricks, som man ikke kunne før.

Som et kort oprids:

I An0 får man overblik over sammenhængen mellem lineær algebra og kalkulus, men man stifter ikke bekendtskab med noget nyt lineær algebra. Først og fremmest er det et kursus, der træner din fortrolighed med stringent bevisførsel og epsilon-delta argumenter for kontinuitet og differentiabilitet.

I An1 lærer man om konvergens af rækker/følger og stifter bekendtskab med Fourieranalyse samt metriske rum.

An2 er slet og ret en introduktion til Målteori (og lidt banach- og hilbert rum), som man så arbejder videre med i MI, hvor det hele drejes i retning af sandsynlighedsreging.

Svar og citér
Andreas Søjmark

Andreas Søjmark

Af Andreas Søjmark @ 19 apr. 2013 11:37

@ Nikolaj. I forhold til de fag du nævner, så vil du helt sikkert blive glad for analyse-sekvensen. Dog skal du være opmærksom på, at fagene ikke (eksplicit) dækker de emner, som Dynamiske Modeller behandler: fx optimering, konveksitet, seperationssætninger, differentialligninger, optimal kontrol teori, osv... I øvrigt er An2 og MI (fra og med sidste år) meget tættere bundet sammen, således at der nu nærmest er tale om MI1 og MI2.

Svar og citér
Andreas Søjmark

Andreas Søjmark

Af Lasse Krabbe @ 7 maj 2013 22:46

Jeg er ikke enig Stassen. Man lærer rigtigt meget, som ikke er brugbart på de opbyggende fag på matøk. Det meste bliver matematik bare for matematikkens skyld.

Svar og citér
Lasse Krabbe

Lasse Krabbe

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 09. march 2013