Billede på ansøgning

Svar på indlæg
Af Jonas Karlsen @ 25 maj 2011 16:39

Hej polit'er,

Som en af mange overspringshandlinger sidder jeg og finpudser en ansøgning til mit første (rigtige) studiejob. Derfor følgende spørgsmål:

Skal jeg have billedet i toppen af min ansøgning og/eller CV?

Synes selv at jeg ser rimelig præsentabel ud.

mvh.

Jpnas

Svar og citér
Jonas  Karlsen

Jonas Karlsen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 25. may 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 25 maj 2011 16:50

Jeg siger nej - Men du bør tænke over hvilke billeder og historier der kommer frem når man googler dig. Dvs. gør din facebookprofil lukket, og sæt et pænt billede på.
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Peter Juel Jensen @ 25 maj 2011 17:02

Til et konsulenthus ville jeg sætte billede på, til en bank ville jeg lade være. Hvis du gør det alligevel, så tænk over hvilket billede du vælger at vedhæfte: lad være med at tage yndlings-billedet af dig og kæledyret :)
Svar og citér
Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen
I redaktionen

Antal indlæg: 878
Medlem siden: d. 03. july 2010
Af Jannie Antorini @ 25 maj 2011 18:19

Hej Jonas
Jeg har altid haft et pænt billede på CV'et. Jeg har aldrig hørt noget negativt omkring det.
Men sørg for at det er et pænt billede uden for meget andet i baggrunden. Overvej at få taget portrætbilleder hos en fotograf, de ved hvad de gør, og så har du også en god gave til kæresten ;)
Svar og citér
Jannie Antorini

Jannie Antorini

Antal indlæg: 3
Af Anne Nylev @ 25 maj 2011 19:03

Hej Jonas.
Jeg vil efter at have læst efterhånden en del ansøgninger igennem råde dig til blot at undgå helsidesbillede. Der ligger ofte én i bunken med en sådan feature, og det kan ikke anbefales. Et lille billede i fx venstre hjørne for oven på et CV, synes jeg udemærket kan underbygge en ansøgning, eller i det mindste give et indtryk af, hvilken person man har med at gøre.
Bestemt ikke et no-go for mit vedkommende :-)
Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Antal indlæg: 228
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Jonas Karlsen @ 25 maj 2011 20:35

Tak for svar! Jeg har sat et (lille) billede ind på CV og håber nu på det bedste. Jeg vender tilbage hvis jeg får jobbet - så må et billede jo klart være at foretrække.
Svar og citér
Jonas  Karlsen

Jonas Karlsen

Antal indlæg: 4
Af Peter Nielsen @ 4 mar. 2012 19:20

Til de studiejobs jeg har ansøgt og fået, har jeg anvendt billede - men også til de jeg ikke har fået, så nogen direkte kausalitet kan vist ikke konkluderes ;-)

Jeg mener, at man bør prøve at sætte sig i modtagerens sted når man skriver ansøgning, og selvom vi da nok kan blive enige om, at det er altid er den bedste kandidat på kvalifikationer osv. osv., der får jobbet, så er der et eller andet rart ved at kunne se hvem man har med at gøre.

Begge mine studiejobs har i øvrigt været i banker.
Svar og citér
Peter Nielsen

Peter Nielsen

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 01. february 2011
Af Adam Tejs @ 5 mar. 2012 00:23

Jeg tror heller ikke det skader at have et lille professionelt billede hvis man søger studiejobs i Danmark. Men hvis man søger jobs uden for landets grænser er det fuldstændig ”no-no” at have et billede på sit cv.
Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 11. september 2010
Af Erik Kofoed @ 5 mar. 2012 00:43

Rigtigt godt spørgsmål, som jeg også har stillet mig selv nogle gange. Det lyder til, at et billede ikke gør nogen skade, men generelt ville jeg lade være. Af flere grunde:

1) Modtagerne af ansøgningen vil typisk/ofte/måske printe i sort-hvid; hvis dit billede er i farver kan det komme til at se spøjst ud. Ligeledes har jeg flere gange været udsat for, at printeren på arbejdet kan give lidt grumsede prints eller lave en lys streg et sted på papiret. Dit billede kan hurtigt komme til at ligne en forvokset fluelort, og det pynter bestemt ikke.
2) Afhængigt af jobbet du søger, vil du blive nødt til at have forskellige billeder. Til en bank eller konsulenthus vil jeg altid have skorte+jakke (og evt. slips), men dette er bestemt ikke passende til mange steder i det offentlige, hvor der ikke er dress code.
3) Brug hellere pladsen på CV'et på ting du har lavet eller opnået. Et CV skal max være én side, så man kan hurtigt løbe tør for plads.

@Peter JJ: Hvorfor vil du gøre forskel på konsulenthuse og banker?

Bh, Erik
Svar og citér
Erik Kofoed

Erik Kofoed

Antal indlæg: 38
Medlem siden: d. 17. february 2011
Af Peter Juel Jensen @ 5 mar. 2012 00:52

@Erik Kofoed - Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan huske hvad jeg har det fra, men mener det var grundholdingen fra en medarbejder i Nova 100 der sad med mit CV i hånden.
Svar og citér
Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen
I redaktionen

Antal indlæg: 878
Medlem siden: d. 03. july 2010
Af Erik Kofoed @ 5 mar. 2012 02:09

@Peter: Ok! Jeg var bare nysgerrig, så måske jeg skal skrive til Nova100 i stedet:)
Svar og citér
Erik Kofoed

Erik Kofoed

Antal indlæg: 38
Medlem siden: d. 17. february 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 5 mar. 2012 16:31

Jeg tvivler stærkt på, det er et billede, man bliver hevet ned på. Så for mig at se er det ligegyldigt. Brug hellere tid på at lave en stærk ansøgning og stil dit CV godt op. DJØF er meget medhjælpelig med det.
Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Niels Storm Knigge @ 6 mar. 2012 01:01

Jeg har været med til en del ansættelser efterhånden, og det kan siges ret simpelt som jeg ser det.

Et dårligt billede trækker UBETINGET ned. Du skal ikke vedhæfte noget der bare minder om mit billede på den her side... :) (og: ja kære ansøger: man kan godt se at det er drukbillede fra Facebook, selvom du har skåret din ven væk så man kun kan se lidt af armen, og du i øvrigt ser nogenlunde præsentabel ud. Det er manglende situationsfornemmelse at have sådan et billede på en ansøgning).

Et godt billede (helst i det tøj du forestiller du skal arbejde pågældende sted) vil for de mange være fuldkommen neutralt, men kan måske hjælpe nogle til at sætte lidt bedre billeder på teksten i ansøgningen, og vil derfor trække lidt op, hvis det der i øvrigt står i teksten passer ind.

Personligt synes jeg et lille, pænt billede er rart at have. Også hvis man nu liiiige er i tvivl om man kender personen et andet sted fra. Og meget ofte vil I opleve, at det er andre studerende der laver grov-sorteringen af ansøgningerne (måske også mere end det!).
Svar og citér
Niels Storm Knigge

Niels Storm Knigge

Antal indlæg: 23
Medlem siden: d. 29. september 2010
Af Signe Thiim @ 7 mar. 2012 11:40

Djøf anbefaler at man påsætter et mindre seriøst billede og de ved ihvertfald hvad de snakker om. Kan klart anbefale at få sit CV og ansøgning kigget igennem derinde. 

/Signe :-) 

Svar og citér
Signe Thiim

Signe Thiim

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 15. march 2011
Af Kristoffer Glavind @ 8 apr. 2012 18:40

Jeg faldt over den her artikel fra The Economist, som jeg synes rammer spørgsmålet meget godt! Den er ret hurtigt læst og konklusionen er at det er en fordel for pæne mænd at vedlægge et billede, men en ulempe for pæne kvinder - som helst skal undgå at vedlægge billede.
Jeg håber man kan se artiklen selvom man ikke har abonnement. =)
http://www.economist.com/node/21551535
Svar og citér
Kristoffer Glavind

Kristoffer Glavind

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 26. july 2011
Af Marlene Janik @ 17 jan. 2014 13:11

Hvis man nu bestemmer sig for at et billede til cv'et kunne være en god idé - hvor meget ville det så koste? og er der nogen der kan anbefale en god fotograf?

Svar og citér
Marlene Janik

Marlene Janik

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 10. september 2012