Selvstudie af finansiering

Svar på indlæg
Af Imean H. @ 21 apr. 2016 21:58

Hej. Jeg er begyndt at læse lidt i Lecture Notes for Finance 1, pensum til Fin1 på MatØk som ofte bliver anbefalet som alternativ til CFI. Jeg må ærligt indrømme at det (umiddelbart, efter 3 kapitler) forekommer som et noget sløset stykke arbejde med utallige stave-, formulerings, og grammatiske fejl samt en række malplacerede og ukorrekte (mht. udregninger) eksempler og generelt en masse koncepter som ikke får en intuitiv forklaring.

Jeg er sikker på at den grundlæggende teori er solid nok og at intuitionen kommer fra forelæsninger men føler alligevel at det ikke er den fedeste bog at læse i som selvstudie. Kan jeg få anbefalet andre bøger som dækker nogenlunde de samme emner på samme niveau (dvs gerne masser af matematik) men som er bedre egnet til selvstudie? 

Det klassiske valg har jeg hørt skulle være Options, Futures, and Other derivatives, men den er så på 800 sider...

Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Antal indlæg: 10
Medlem siden: d. 28. june 2015
Af Christian Stassen @ 25 apr. 2016 14:22

Hej,

Jeg genkender ikke umiddelbart din beskrivelse af noterne. Der er rigtigtnok nogle fejl, men jeg syntes ikke at det gjorde dem ulaeselige eller noget i den dur. Men det er selvfoelgelig en meningssag.

Der er desvaerre ikke mange gode kandidater. Generelt findes der 3 slags boeger:
1) CBS-style corporate finance boeger (e.g. Grinblat og Titman eller Brealey/Myers/Allen, osv). Denne slags boeger er alt for fokuserede paa virksomhedsfinansiering, samt skrevet uden brug af matematik og derfor siger de ikke meget men bruger alligevel mange sider. Undgaa for alt i verden denne slags
2) matematisk finansierings boeger (e.g. Shreve eller Bjork). Denne slags boeger henvender sig til folk med en meget matematisk tilgangsvinkel som primaert er paa kandidat/phd niveau og som skal have jobs som "quants". De kan ogsaa bruges af andre folk, men jeg finder dels at de  mangler intuition (som er meget vigtigt hvis man arbejder med finansiering) samt at de fokuserer for meget paa derivat prisning.
3) financial economics boeger (e.g. Duffie eller Leroy & Werner). Denne slags boeger henvender sig til folk der er paa en economics phd, og dels synes jeg ikke de er saerligt virkelighedsnaere og dels fokuserer de igen paa en slags finansiering (nemlig fra den oekonomiske vinkel).

Saa er der en bog som Hull som har proevet at efterligne #2 men at bruge lidt mindre matematik. Jeg synes personligt at resultatet er horibelt - dels er den som du siger ekstremt lang PAA TRODS AF at den kun snakker om derivatives pricing (dvs ingen corporate finance, ingen financial economics) og dels synes jeg at hans brug af matematik er fejlplaceret.

Skal du laese en af disse boeger, ville jeg nok anbefale Leroy & Werner, omend jeg personligt ikke synes den er fantastisk.

Af samme grund har jeg selv - som en hobby (denne hobby faar nok frimaerkesamling til at virke cool) - paabegyndt at skrive en bog, som dels proever at beroere alle emner af finansiering, og dels goer det med brug af matematik men uden at det bliver overdoseret. Jeg sender dem gerne hvis du skulle have lyst til at proeve dem, men de er endnu mindre faerdige end Fin1 noterne, saa kan vaere at det ikke er noget for dig. De naar dog lidt bredere, og jeg giver gerne lidt gratis "tuition" hvis der er dele som du ikke synes giver mening (i modsvar kan du saa give konkret feedback til hvad der skal forbedres).

Anyway, det er hvad jeg har af anbefalinger, men det er et marked hvor der stadig er plads til en god bog IMO.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Imean H. @ 25 apr. 2016 15:18

Ja, min mening om noternes kvalitet er selvfølgelig bare min mening, så det er ikke for at skræmme nogen andre væk fra dem eller kurset. 

Tak for svar. Jeg ser mig lige lidt omkring, men umiddelbart tror jeg at det bedste bud nok vil være at læse Fin1-noterne grundigt og bruge internetsøgning som supplement til dét jeg ikke fanger helt.

Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Af Mikael Olai Milhøj @ 26 apr. 2016 10:55

Hvad med Hull? Options, futures and other derivatives hedder den vist

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Imean H. @ 27 apr. 2016 10:28

Ja, den er også taget til overvejele, men den er tilsyneladende for blød matematisk og en smule langtrukken.

Jeg har også et andet spørgsmål til samme emne: hvor relevante er programmeringsevner indenfor finansiering (og bare teoretisk økonomi generelt), og hvilke sprog er det man så skal have kendskab til? Jeg kender til R og Maple, men har overvejet at studere et let programmeringssprog som Python, men kun hvis det kan bruges til noget.  

Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Af Christian Stassen @ 27 apr. 2016 11:45

Jeg ved ikke om man kan kalde Hull "for bloed", men jeg synes bare ikke det er en saerlig god "finance" bog. Det er en udemaerket bog hvis man vil have nogle formler for at prise nogle derivater og have det sammen med lidt pseudo-matematik.

Programmering er aldrig dumt, men hvis ikke du allerede nu er en god programmoer saa kan du nok ikke faa et job hvor det er en kompetence - der er simpelthen for mange der er rigtig gode programmoerer. 

R er nok et fint kompromis (og man burde bruge det meget mere paa polit). Hvis du gaar et skridt videre er Python nok det bedste valg har jeg ladet mig fortaelle af quants omkring mig.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Kombez Bassir @ 25 okt. 2016 19:35

Jeg synes, at man i de vestlige kanter har overset lidt Hong Kong forfatteren Y. K. Kwok, der har udgivet en rigtig god bog: Mathematical Models of Financial Derivatives. Jeg stødte på navnet Kwok mange gange i løbet af mit udvekslingsophold i Hong Kong, hvor Kwok og hans bog er et varmt emne i 'kvant' kredse. Bogen bliver hyppigt brugt på Hong Kong University of Science and Technology, som har et af de bedst rangerede matematisk finansering uddannelser i Asien.

Hvis du har været igennem Fin1 noterne, som jeg i øvrigt synes er fremragende på trods af for mange tydelige fejl, kan du passende bygge videre med Kwok's Mathematical Models of Financial Derivatives. Men nu er opslaget jo fra april, så jeg ved ikke, hvor aktuelt det er :)

Svar og citér
Kombez Bassir

Kombez Bassir

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 28. may 2012
Af Imean H. @ 11 nov. 2016 15:35

Det er stadig aktuelt, da jeg skal læse kontinuert finansiering nu. Tak for svar.

Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Af Frederik Amris @ 28 nov. 2016 11:44

En anden reference kunne være Mark Joshi's bog "The Concepts and Practice of Mathematical Finance". Jeg synes denne var udemærket som supplement til Björks (som jeg stadig synes er den bedste introduktion, men ja tung i teorien). Jeg er heller ikke stor fan af Hull's bog.

Joshi's bog er også lang (dvs. meget tekst), men der er en del gode "intuitive" forklaringer. Jeg har ikke læst den hele, men ca. halvdelen (igen som supplement til Bjork). Når det så er sagt, forestiller jeg mig ikke, at den er særlig god som en enkeltstående introduktion. Derudover, har den nogle glimrende "programming exercises", hvis man bliver meget interesseret i finansiering.

For introduktion til rentederivater og rentekurvebygning (eventuelt som supplement til pensum i faget Fixed Income Derivatives som vist nok er rykket over på CBS - godt fag), vil jeg gerne lige smide Andersen og Piterbarg's (noget nær legendariske) "Interest rate modelling" part I+II+III. De er rimelig pricey - men godt skrevet, og vel nok den mest komplette samling af finansieringsteori for rentederivatprisning og rentemodeller, men bemærk at matematikniveauet er højt. Som udgangspunkt kan man til faget "fixed income derivatives" nok nøjes med 1'eren (og sagtens gennemføre uden). Disse er dog fra 2011, så der mangler en del "moderne" tema'er såsom xVA, multi-curve, collateral discounting osv., men det er nok også lidt overkill.

Alle bøger jeg nævner her er "derivatives pricing" i.f.t. overstående diskussion om corporate finance vs. derivatives pricing vs. financial economics

Svar og citér
Frederik Amris

Frederik Amris

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 26. february 2012