Vinderne af Den økonomiske udfordring, foråret 2014, er fundet

Virksomheder

Udfordringen var inspireret af de mange sammenhænge, der bliver præsenteret i diverse nyhedsmedier, hvor den kausale sammenhæng ikke altid er lige klar. Fx sammenhængen mellem chokoladeindtaget og antallet af nobelpriser. Du kan finde andre overraskende sammenhænge i Anders Munk-Nielsen blogindlæg her på siden.

Vi har modtaget mange gode og ikke mindst sjove besvarelser. Tak for det.

Vinderen af 1.-præmien (middag for 2 på MASH) er Sara Armandi. Sara har fundet en klar (og uden tvivl kausal) negativ sammenhæng mellem lykke og forbrug af sødmælk. Ud over en gennemarbejdet økonometrisk analyse benytter Sara sig af enkeltstående begivenheder til at forklare outliers. Hun argumenterer fx overbevisende for, hvordan det markante fald i lykkeniveauet i 1988 skyldes, at Thise Mejeri blev grundlagt, og at udbuddet af sødmælk dermed blev øget.

Opgaven kan læses her. 

Vi har som sagt modtaget mange gode besvarelser, og kombinerer man dem alle til én stor model, får man en model, som forklarer mere end 5 gange variationen i data!

Vinderene af 2-10.-præmierne (en flaske fisk) er: Maria Juul Hansen, Ditlev Vang Wildt, Mikkel Keldman, Thais Lærkholm Jensen, Kristoffer Pade Glavind, Marie Nørgaard Andersen, Thomas Motzfeldt, Andreas Madum.

Vinderne får direkte besked.

Vi takker for den spændende læsning, og vi glæder os til at stille nye økonomiske udfordringer.

Mange hilsner
Incentive


Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk