Drøm om kandidat i England - forskel på CBS og KU?

Svar på indlæg
Af Jens S @ 21 mar. 2019 05:23

Hej,

Jeg vil starte på en videregående uddannelse til sommer, og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber på, at I kan hjælpe mig med. 

Jeg har en drøm om at læse på et universitet som f.eks. LSE på en kandidat, men jeg har svært ved at finde rundt i, hvilke danske uddannelser på bachelorniveau som er mest oplagt, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om den slags. 

De bacheloruddannelser som jeg har kigget  på er følgende:

- Økonomi på Københavns Universitet

- Matematikøkonomi på Københavns  Universitet

- Erhvervsøkonomi og matematik på CBS

Jeg kan bedst se mig selv i det private erhvervsliv, når jeg er færdig - specielt finans synes jeg lyder spændende i øjeblikket. 

Spørgsmålet kan altså summeres op til, om der er forskel på ens muligheder for optagelse på (elite)studier i udlandet afhængig af, om man kommer med en af de ovenstående uddannelser fra KU eller CBS i baggagen?

Jeg har afskrevet muligheden for at søge en bachelor derovre, da jeg hverken ønsker at betale for det eller føler mig parat til at flytte fra Danmark på nuværende tidspunkt - omend mine karakterer fra gymnasiet (11+) muligvis ville gøre mig kvalificeret til at ansøge. 

Jeg har læst mange af debatterne herinde om forskellen på de enkelte uddannelser, men jeg har ikke kunne finde svar på, i hvor høj grad de åbner op til verden udadtil (hvis der overhoved er forskel). Er der i forlængelse af dette spørgsmål forskel på jobmuligheder i udlandet, hvis man læser en af uddannelserne færdig på kandidatniveau i Danmark?

På forhånd tak,

Venlig hilsen 

Jens

Svar og citér
Jens S

Jens S

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 21. march
Af Jesper S @ 21 mar. 2019 12:13

Hej Jens,

Det korte svar er, at du kan komme ind på LSE med alle tre uddannelser.

LSE lægger i høj grad vægt på, hvad dine karakterer er, og det er her, at der kan være en stor forskel for dig på de tre uddannelser, som du nævner. Selvom der er rig mulighed for at læse en del matematik på polit, kan det være en fordel at læse en af de andre to, hvis du er rigtig skarp til matematik. Omvendt kan polit være en fordel, hvis du i højere grad finder dine relative styrker her. Derfor vil jeg mene, at dit overordnede bedømmelseskriterie vil være, hvor du vil finde det mest spændende at læse (og dermed formentlig få de højeste karakterer).

Jeg kan derfor ikke give et konkret svar, men vil anbefale at vælge den uddannelse, som du finder mest interessant/hvor du ser dig klare dig bedst.

Det her er ud fra, at du vil læse f.eks. den populære MSc Finance på LSE eller MSc Economics. Hvis du vil læse matematisk finansiering eller lignende på LSE, vil det være en fordel at tage mat-øk eller HA(mat.) på CBS. 

Dertil er det generelt et stort plus at have et studierelevant job indenfor finansiering (stort set et krav til MSc Finance), men det bør du kunne finde på alle tre uddannelser. Hvis du gerne vil arbejde med den meget kvantitative del af finansiering, er det lidt sværere med polit, men stadig i høj grad muligt. Og så husk, at det tager lang tid at forberede sig til GMAT/GRE, der er en krævet test. 

Svar og citér
Jesper S

Jesper S

Antal indlæg: 1
Af Jens S @ 27 mar. 2019 10:22

Jesper S sagde:

Hej Jens,

Det korte svar er, at du kan komme ind på LSE med alle tre uddannelser.

LSE lægger i høj grad vægt på, hvad dine karakterer er, og det er her, at der kan være en stor forskel for dig på de tre uddannelser, som du nævner. Selvom der er rig mulighed for at læse en del matematik på polit, kan det være en fordel at læse en af de andre to, hvis du er rigtig skarp til matematik. Omvendt kan polit være en fordel, hvis du i højere grad finder dine relative styrker her. Derfor vil jeg mene, at dit overordnede bedømmelseskriterie vil være, hvor du vil finde det mest spændende at læse (og dermed formentlig få de højeste karakterer).

Jeg kan derfor ikke give et konkret svar, men vil anbefale at vælge den uddannelse, som du finder mest interessant/hvor du ser dig klare dig bedst.

Det her er ud fra, at du vil læse f.eks. den populære MSc Finance på LSE eller MSc Economics. Hvis du vil læse matematisk finansiering eller lignende på LSE, vil det være en fordel at tage mat-øk eller HA(mat.) på CBS. 

Dertil er det generelt et stort plus at have et studierelevant job indenfor finansiering (stort set et krav til MSc Finance), men det bør du kunne finde på alle tre uddannelser. Hvis du gerne vil arbejde med den meget kvantitative del af finansiering, er det lidt sværere med polit, men stadig i høj grad muligt. Og så husk, at det tager lang tid at forberede sig til GMAT/GRE, der er en krævet test. 

Hej Jesper, 

Tusinde tak for dit meget brugbare svar. Jeg må ud og mærke stemningen i de forskellige studiemiljøer og læse undervisningsbeskrivelserne helt i bund nu. Min fornemmelse var også, at man til en vis grad havde samme muligheder ved de tre ovennævnte bacheloruddannelser (med forskellig mængde og indgangsvinkel til matematikken).

I forhold til matematikken har jeg (indtil videre) kunne følge med til topkarakter uden de store anstrengelser, men jeg har aldrig brændt for matematikken for matematikkens skyld. Måske polit ville passe mig godt/bedre i den henseende? 

Venlig hilsen

Jens

Svar og citér
Jens S

Jens S

Af Jens S @ 27 mar. 2019 10:32

Og lige et enkelt spørgsmål mere. Eftersom CBS er en business school og dermed mere direkte rettet mod erhvervslivet end Københavns Universitet er, bliver man med en uddannelse derfra så set som som havende en mindre akademisk ballast, eller er dette blot en fordom? Er der forskel på, om man kommer fra en business school eller et mere traditionelt universitet set i forhold til ens muligheder både på arbejdsmarkedet og indenfor universitetsverden? 

Venlig hilsen 

Jens

Svar og citér
Jens S

Jens S

Af Andreas Rønne-Hansen @ 28 mar. 2019 16:49

Jeg læser selv Mat'Øk. Lige et par korte kommentarer;

Du vil gerne arbejde med finansiering - og det er jo også et spændene fagområde. Men hvilken type finansiering?

Hvis du f.eks. gerne være være "kvant"/"quant", er det nok Mat-Øk du skal forsøge dig med.

Mht. Matematik; Nu har jeg ikke læst hverken Polit eller HA mat. Jeg tør dog vove den påstand at MatØk er dog nok den tungeste af de tre uddannelser, når man ser på det rent matematisk.
 Selvom du har et højt snit fra gymnasiet, og har klaret dig godt i matematik dér skal du ikke regne med det bliver "walk in the park" - ihvertfald ikke på MatØk.. Universitet er væsentligt hårdere, og man kommer også til at berøre en større den af karakterpaletten, end du tidligere har været vant til :)

Men jeg vil gerne slå et slag for MatØk, hvis man gerne vil arbejde med finansiering. Den giver et super godt springbræt, også til den tungere finansieringsteori. Men man skal nok kunne se sig selv læse ren matematik, hvis man skal kunne se sig selv læse MatØk.

Held og lykke med det.

Svar og citér
Andreas Rønne-Hansen

Andreas Rønne-Hansen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 16. november 2017
Af Jens S @ 29 mar. 2019 09:57

Hej Andreas,

Tusinde tak for dit indlæg. I forhold til hvilken type finansiering jeg kan forestille mig at arbejde med, så må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke er nået så langt i mine overvejelser. Lige umiddelbart så lyder kvant en smule for tungt i forhold til hvad jeg kunne forstille mig, at jeg ville finde det sjovt at arbejde med. 
Jeg er sikker på at du har helt ret i at universitetet skal blive en udfording. Jeg nævnte blot mine tidligere erfaring med matematik på gymnasieniveau for at give et indtryk af mit forhold til matematikken. Som sagt lever og ånder jeg ikke for det - og kan ikke se mig selv blive matematiker - men har formået at kunne følge med i det jeg er blevet undervist i indtil videre. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man ikke kommer langt på universitetet uden både flid og lyst. Af denne grund synes jeg også at matøk lyder til at være lidt for meget ovre i den boldgade i forhold til hvad jeg synes er mest spændende.

Venlig hilsen

Jens

Svar og citér
Jens S

Jens S