P3 og DI: Cand.merc'er frem for økonom

Svar på indlæg
Af Dan Thor Larsen @ 19 jun. 2012 11:09

De sidste mange år har jeg gået med en god fornemmelse i maven omkring jobmulighederne efter endt studie på polit. Det var derfor noget af en overraskelse, da denne mavefornemmelse blev gjort til grin, som jeg stod op til P3Nyhedernes guide til uddannelser med de bedste jobmuligheder fremover.

P3-redaktionen formår i et samarbejde med DI's forskningspolitiske chef Charlotte Rønhof (som åbenbart havde en altoverskyggende trang til at kommentere på et lidt løst grundlag) at konkludere på Akademikernes Centraladministrations (AC) nyeste dimittendledighedsstatistik at man skal holde sig langt fra jura- og økonomiuddannelsen...

Grundlaget var AC's tal for maj måned, som viser at nyuddannede kandidat-DJØF'ere havde den højeste ledighedsprocent på 32,2 %. På dette konkluderer Charlotte Rønhof at de job man skal orientere sig mod, i stedet for økonom eller jurist, "Det er job som ingeniører, job som cand.merc'er..."

Dimittendledighedsstatistikken for ingeniører var på 25,7 % og signifikansen af forskellen i de to ledighedsprocenter er sikkert også en diskussion værd. Dog synes jeg at konklusionen fra 32,2 % ledige nyuddannede kandidat-DJØF'ere til, at man skal uddanne sig til cand.merc'er frem for økonom er flottere!

Jeg ved ikke hvor meget forskning og statistik P3Nyhederne eller DI's forskningspolitiske chef har erfaring med, men sammensætningen af de 32,2 % ledige fremgår faktisk af AC's opgørelse. Deri kan man se at 22,0 % økonomer med en kandidatalder på under 1 år er ledige, mens tallet for cand.merc'ere er på 31,3 %. DJØF's egen seneste ledighedsstatistik viser at ledigheden for cand.merc'ere i april var 6,8 %, mens den for polit'er var 3,1 % (både nye og gamle). Dette giver mildest talt ikke en indikation om, at der er belæg for at vælge CBS frem for Polit, hvis man kun har ledigheden som rettesnor.

Alt i alt er jeg bare træt af sensationsjournalistik og de hurtige konklusioner i nyhedsmedierne...

Svar og citér
Dan Thor Larsen

Dan Thor Larsen

Antal indlæg: 106
Medlem siden: d. 04. august 2010
Af Morten Isaksen @ 19 jun. 2012 18:19

What?! Læser de ikke rapporten før de udtaler sig?
Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 19 jun. 2012 18:49

Kunne være man skulle sende en lille besked til både redaktionen og DI-kvinden - det er da godt nok for tyndt. Synes der stod noget på econ.ku.dk eller kunet.dk på et tidspunkt om netop den påstand at DJØF-arbejdsløsheden var stigende - en tendens der, hvis man gad kigge på tallene, blev trukket frem af, igen, cand. merc.ere.

Sov du bare længe, og spring P3 Nyhederne over, i morgen Dan, der skal nok være et job til dig ;)
Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Andreas Ermler @ 19 jun. 2012 19:26

Hør P1 i stedet:)

Svar og citér
Andreas Ermler

Andreas Ermler

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 09. february 2011
Af Susanne Sundgaard @ 19 jun. 2012 23:22

Patrick Kofod Mogensen sagde:
Kunne være man skulle sende en lille besked til både redaktionen og DI-kvinden - det er da godt nok for tyndt. Synes der stod noget på econ.ku.dk eller kunet.dk på et tidspunkt om netop den påstand at DJØF-arbejdsløsheden var stigende - en tendens der, hvis man gad kigge på tallene, blev trukket frem af, igen, cand. merc.ere.

Sov du bare længe, og spring P3 Nyhederne over, i morgen Dan, der skal nok være et job til dig ;)

Korrekt. Det omtalte indlæg fra Peter Erling kan findes her: http://www.econ.ku.dk/polit/aktuelt/fagligenyheder/studvejl201042/ 

Svar og citér
Susanne Sundgaard

Susanne Sundgaard

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 10. april 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 20 jun. 2012 02:18

Viser jo bare, hvorfor man skal passe på med bare at aggregere løs og så tro, at mna får noget brugbart ud af det. DJØF'ere dækker jo jeg ved ikke hvor mange uddannelser - og en del af disse uddannelser er geografisk placeret steder med højere arbejdsløshed (se f.eks. djøf uddannelser fra Aalborg), ligesom der er stor spredning inden for felter (f.eks. har Polit en lav arbejdsløshed, også for dimittender, hvilket ikke er gældende for alle uddannelser, som DJØF dækker). Og tilsvarende kan man sige ting om KUA-lign. uddannelser.

Heldigvis har vi et studie, hvor man har lært lidt om statistik, kan man sige :P
Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 20 jun. 2012 07:23

Susanne Sundgaard sagde:

Korrekt. Det omtalte indlæg fra Peter Erling kan findes her: http://www.econ.ku.dk/polit/aktuelt/fagligenyheder/studvejl201042/ 

Der var det :) Jeg huskede dog forkert, ser ud til det i højere grad er cand. comm.'er og scient. soc.'er, som trækker statistikken i den forkerte retning. Dog har polit. lavere dimmitendledighed end alle merc.-grupperne pånær aud., hvilket giver meget god mening, da de er meget få og mange sikkert er sikret job i forvejen.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Christian Pedersen @ 20 jun. 2012 08:37

Djøfs ledighedsstatistik giver ikke særlig meget information synes jeg. Men hos AC (http://www.ac.dk/media/155517/ledighed-maj-2012.pdf side 19) kan man se at vi klarer os bedre end stort set alle andre faggrupper. Faktisk har kun læger, farmaceuter og medlemmer af akassen for Journalistisk, Kommunikation og Sprog (ekskl. journalisterne) lavere ledighed et år efter afsluttet uddannelse.

Svar og citér
Christian Pedersen

Christian Pedersen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Tobias Rasmussen @ 22 jun. 2012 17:59

P3 kan jeg godt tilgive. De er jo en underholdningskanal. Men synes godt nok det er lidt flovt for DI at deres forskningspolitiske chef udtaler sig så løsagtigt.
Svar og citér
Tobias Rasmussen

Tobias Rasmussen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 19. june 2012
Af Maria Hove Pedersen @ 15 jul. 2012 21:14

På vegne af Charlotte Rønhof:

Kære alle

En kollega har gjort mig opmærksom på Jeres debat, og jeg kan se, at vi er gået galt af hinanden. I DI fraråder vi ingen at læse hverken økonomi eller jura. Netop økonomer er nogle af de samfundsvidenskabelige kandidater, der ofte er sværere at rekruttere for vores medlemsvirksomheder.  Andre grupper kandidater som vores medlemsvirksomheder oftest har svært ved at rekruttere er tekniske kandidater (ingeniører). DI vil derfor meget gerne have flere unge til at søge ind på disse uddannelser.

I debatten i radioen kommenterer jeg ind på den stigende arbejdsløshed for nyuddannede universitetskandidater. Statistikken fra AC viser en meget stor vækst inden for DJØF’s/de samfundsvidenskabelige kandidaters område. I DI mener vi, at det er vigtigt, at man vælger uddannelse både med hjertet, men også med et kig til beskæftigelsessituationen indenfor det pågældende område. Vi har for nylig lavet en analyse, der viser, at det for nogle typer af kandidater er vanskeligt at finde beskæftigelse inden for eget fagområde og derfor ofte må stille sig tilfreds med beskæftigelse på et lavere fagligt niveau. Det er rigtig ærgerligt.

God sommer.

Svar og citér
Maria Hove Pedersen

Maria Hove Pedersen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 15. july 2012