LaTeX og speciale

Svar på indlæg
Af . . @ 14 apr. 2014 09:05

Jeg er ved at være overstået med specialet, og prøver nu at få det tilpasset det til de retningslinier, der måtte være.

Er der nogle her, som har prøvet dette, og evt. ligger inde med nogle gode tips til hvordan jeg nemmest opnår dette?

Jeg tænker specifikt på standardforsiden (er det nemmest bare at merge pdf'en bagefter, eller findes der en LaTeX-skabelon til den?) og overholdelse af sideformatet etc (har pt følgende indstillinger), men også hvis der er andre faktorer, jeg har overset.

Svar og citér
   .    .

. .

Antal indlæg: 17
Medlem siden: d. 29. march 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 14 apr. 2014 09:49

Vi har en gammel tråd hvor folk var lidt iinde på det på: http://altandetlige.dk/debat/topic/103/latex/view/page/1

Ellers vil jeg sige, at jeg a) ville merge forsiden på og b) sideformatet er lidt mere tricky at få til at være 100% som word (du bruger sandsynligvis også LaTeX for det ikke skal lave lige så tåbelige afstande som word fx), men brug de marginer der står, en størrelse 12 pt font og halvanden linjeafstand (afhænger lidt af hvilken documentclass du bruger hvad du skal gøre her) og så tror jeg ikke du kommer i problemer. Der ligger vidst også nogle skabeloner andre har brugt i ovenstående link, og dem kan du jo lade dig inspirere af.

Jeg vil lige nævne, at jeg før har tilbudt studiet at lave en skabelon, som de kunne sige god for - naturligvis uden at supportere den. Min tanke var at tage udgangspunkt i et standarddokument med en god blanding af tekst, ligninger, figurer og tabeller, og som skulle fylde nogenlunde det samme i word og LaTeX. Lad os bare sige, at de ikke var superivrige for at komme igang med projektet.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 14 apr. 2014 10:07

Patrick: Hvordan kan det være? Kan da kun være i studiets interesse? Men OK, ikke første gang studiet har vist sig som en supertanker, der er svær at få til at ændre kurs. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Rud Faden @ 14 apr. 2014 10:19

Der er ikke nogen krav om at du skal bruge en bestemt forside. Kun hvad der skal fremgå af forsiden. Jeg brugte selv classicthesis template, som jeg tilpassede lidt. 

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 14 apr. 2014 10:49

Mikael Olai Milhøj sagde:

Patrick: Hvordan kan det være? Kan da kun være i studiets interesse? Men OK, ikke første gang studiet har vist sig som en supertanker, der er svær at få til at ændre kurs. 

Jeg ved ikke om vi er ved at hijacke en tråd, men jeg går ud fra den strandede fordi nogen så skulle tage stilling til hvilket dokument der skulle være udgangspunktet. Det undrede mig især fordi det var lige efter jeg afholdt et LaTeX-kursus for instituttet. Min tanke var at de kunne udpege et dokument, som skulle fylde x sider. Hvis de ville være helt vildt kunne vi lave cross-validation og så kunne jeg få et træningssæt, og så kunne vi se hvor godt det klarede sig på et dokument jeg ikke havde set.

Kunne være jeg skulle tage den op igen.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 14 apr. 2014 13:15

Ang. spørgsmålet, så plejer jeg bare at merge KU's standardforside ind efterfølgende. Synes faktisk standardforsiden på KU er meget fin og så behøver man ikke rigtigt tænke så meget over det.

Ang. formkrav, så er jeg på linie med Patrick: Bare sæt font size 12, halvanden linieafstand og så således, at margenerne passer. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Niels Storm Knigge @ 14 apr. 2014 22:06

En ting trådstarter skal være opmærksom på er at der er en ret stor forskel på 1½ linjeafstand i LaTeX og lignende programmer, og så i Word. Bare så man ikke er ved at skide grønne griser når man konverterer 10 sider den ene eller anden vej, og opdager det ikke matcher 4 dage før afleveringsfristen (been there, done that, got the T-shirt).

Den korte forklaring er at LaTeX laver "rigtig" 1,5 linjeafstand, mens Word gange 1,5 med den indstilling den har som 1 (hvilket IKKE er 1 linjeafstand, da linjerne så vil have intet som helst mellemrum. Det 1,noget). 

Men ja, font size 12, halvanden linjeafstand og - er det ikke - 2,5 cm i alle margener. Noget som standardskablonerne fra polit i øvrigt ikke selv overholder, men det er så en helt anden historie :)

Svar og citér
Niels Storm Knigge

Niels Storm Knigge

Antal indlæg: 23
Medlem siden: d. 29. september 2010
Af . . @ 15 apr. 2014 08:26

Tak for jeres svar! Jeg har heldigvis en pæn buffer i forhold til antallet af sider.

Det er godt nok lidt mærkeligt, at der ikke er støtte til en officiel skabelon, når man tænker på hvor mange, der skriver speciale i LaTeX.

@Rud: Jeg prøver at tjekke classicthesis ud - den ser god ud!

Svar og citér
   .    .

. .

Af Patrick Kofod Mogensen @ 15 apr. 2014 10:55

Niels Storm Knigge sagde:

En ting trådstarter skal være opmærksom på er at der er en ret stor forskel på 1½ linjeafstand i LaTeX og lignende programmer, og så i Word. Bare så man ikke er ved at skide grønne griser når man konverterer 10 sider den ene eller anden vej, og opdager det ikke matcher 4 dage før afleveringsfristen (been there, done that, got the T-shirt).

Den korte forklaring er at LaTeX laver "rigtig" 1,5 linjeafstand, mens Word gange 1,5 med den indstilling den har som 1 (hvilket IKKE er 1 linjeafstand, da linjerne så vil have intet som helst mellemrum. Det 1,noget). 

Men ja, font size 12, halvanden linjeafstand og - er det ikke - 2,5 cm i alle margener. Noget som standardskablonerne fra polit i øvrigt ikke selv overholder, men det er så en helt anden historie :)

Korrekt. Mulighederne er lidt forskellige, men de oftest anbefalede er:

1. brug \linespread{1.3} - som bør give noget der minder om halvanden linjeafstand i Word
  2. brug pakken setspace og \doublespacing
  3. brug memoir-dokumentklassen og brug \DoubleSpacing (mere eller mindre det samme som setspace)

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Thomas Andersen @ 21 apr. 2014 00:58

Til at starte med kan det nu da anbefales at dowloade den ku-pakke, som mere eller mindre velkendt allerede er lavet: http://www.math.ku.dk/~m00cha/

Download -> Unzip mappen "ku-forside" -> kopier mappen ind i MikTex-mappen under \tex\latex\ -> opdater filnavndatabasen under MikTeX settings ved at trykke på "Refresh FNDB"

Herefter skulle det være lige til at bruge ku-forsiden uden at skulle merge efterfølgende. Pakken er ikke helt vildt fleksibel, men det skulle være muligt at tilpasse. Man skal stadig selv tilpasse, hvordan marginer, linieafstand etc skal være, men det står os vel også (næsten) frit for, sålænge vi ikke skriver for meget. 

Der er en skabelon i ku-forside-mappen, som man eventuelt kan tage udgangspunkt i, men jeg har nu selv valgt at tilpasse den til memoir i stedet.

Svar og citér
Thomas Andersen

Thomas Andersen

Antal indlæg: 9
Medlem siden: d. 03. june 2011
Af Sebastian Barfort @ 25 apr. 2014 10:23

De virkeligt modige kan også prøve at skrive i markdown og så konvertere til latex med pandoc. Markdown er meget nemmere at skrive i end latex (og det er generelt godt at kunne hvis man gerne vil kunne skrive til the interwebz) men det kræver til gengæld lidt mere teknisk snilde at konvertere til pdf. Jeg gav en introduktion til vores phd computerseminar i går, slides her:

http://rpubs.com/Sebastianbarfort/16266

Svar og citér
Sebastian  Barfort

Sebastian Barfort

Antal indlæg: 11
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Anders Munk-Nielsen @ 25 apr. 2014 11:17

(det var et najst seminar, by the way! The revolution is coming!)

Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Antal indlæg: 42
Medlem siden: d. 01. june 2011
Af . . @ 25 apr. 2014 11:40

Jeg er generelt stor fan af markdown til andre formål (static blogs, github readmes etc.), men har aldrig brugt det til papers. Det er nok lidt sent nu, i og med at vi afleverer om et par uger, men meget godt at vide til en anden gang. Hvor godt understøtter det referencehåndtering og lignende?

Svar og citér
   .    .

. .

Af Sebastian Barfort @ 25 apr. 2014 12:09

Det er ret nemt, prøv at se her:

http://johnmacfarlane.net/pandoc/README.html#citations

Basalt set kalder du bare din citekey med @. Så \cite{xxx} i latex bliver til @xxx i din markdown fil. 

Svar og citér
Sebastian  Barfort

Sebastian Barfort

Antal indlæg: 11
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af . . @ 25 apr. 2014 13:13

Smart! Det vil jeg prøve ved lejlighed.

Svar og citér
   .    .

. .

Af Mikael Olai Milhøj @ 27 apr. 2014 02:00

Patrick Kofod Mogensen sagde:
brug memoir-dokumentklassen og brug \DoubleSpacing (mere eller mindre det samme som setspace)

Jeg prøvede lige denne af nysgerrighed - når jeg sammenligner et udprint med et udprint fra word, så får jeg, at double space er for stort.

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Patrick Kofod Mogensen @ 27 apr. 2014 10:01

Jeg prøvede lige denne af nysgerrighed - når jeg sammenligner et udprint med et udprint fra word, så får jeg, at double space er for stort.

Hvad med \OnehalfSpacing så? :)

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Af Mikael Olai Milhøj @ 27 apr. 2014 10:27

Den er en smule for lille ifølge mine erfaringer. 

Noget andet med memoirklassen, der altid har irriteret mig lidt er de hvide områder omkring \section ,\chapter osv. De tager godt nok meget plads.

Og så at finde en .bst med et ordentligt output. Synes ikke plainnat gør det særlig godt. Det er aldrig ælykkedes mig at løse de problemer og jeg har altid bare levet med dem, mem måske kan nogen her bidrage? 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Anne Nylev @ 12 maj 2014 14:04

Må jeg spørge, hvad de der har afleveret speciale endte med at bruge som linjeafstand? Jeg har lige prøvet med både \doublespacing og linespread{1,3}, og der er 10 siders forskel. Det er alligevel lidt.. 

Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Antal indlæg: 228
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 12 maj 2014 14:07

@Anne:
Du snyder i hvert fald dig selv med doublespacing, hvis benchmark er word. Jeg tror dog ikke nødvendigvis, at man behøver at GÅ så meget op i det. "1.5 linieafstand" er ikke vanvittigt godt defineret i formkravene. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Anne Nylev @ 12 maj 2014 14:09

Okay, tak. Jeg blev lidt forskrækket, da jeg pludselig havde 10 sider for meget:-) De burde virkelig give Latex-definitioner i studiehåndbogen eller andetsteds. Jeg stemmer for, at de ansætter Patrick til opgaven!

Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Antal indlæg: 228
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 12 maj 2014 14:51

Evt. lav et tekstudprint i word og sammenhold med et udprint i latex. Så kan du jo vurdere det. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Mikael Olai Milhøj @ 13 maj 2014 00:33

Måske kan én af de seje latex-guruer komme med en indstillingerne for \setlrmarginsandblock og \setulmarginsandblock for memoirklassen, hvis man gerne vil opretholde 2,5 cm margener? 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Af Patrick Kofod Mogensen @ 13 maj 2014 08:27

Måske kan én af de seje latex-guruer komme med en indstillingerne for \setlrmarginsandblock og \setulmarginsandblock for memoirklassen, hvis man gerne vil opretholde 2,5 cm margener? 

Der er to muligheder her. Vil man gerne have 2,5 cm hele vejen rundt, eller vil man have "LaTeX"-2,5 cm hele vejen rundt.

2,5 cm præcist

\setlrmarginsandblock{25mm}{25mm}{*}
\setulmarginsandblock{25mm}{25mm}{*}
\checkandfixthelayout[fixed]

De første to fortæller sådan set bare, at margenerne skal være 2,5 cm hele vejen rundt, men beregner ingenting i sig selv. Det er først idet \checkandfixthelayout kaldes, at de nye længder for layoutet beregnes. Valgmuligheden [fixed] gør, at margenerne bliver præcist som angivet. Det betyder så også, at mellemrummet mellem linjerne (vertikalt) bliver strukket for at bunden af den nederste linje præcist tangerer 2,5 cm fra bunden.

2,5 "LaTeX"-cm I

\checkandfixthelayout

Denne gang uden en option til \checkandfixthelayout. Dette er memoir-standarden, og her forsøger memoir at komme så tæt på at være 2,5 cm fra bunden, men uden at gøre bundmargenen mindre end 2,5 cm. Det vil sige, at hvis der kunne være x antal linjer hvis bundmargenen bare havde været 2,49 cm, så placeres der kun x-1 linjer. Kan også frembringes ved at skrive \checkandfixthelayout[classic].

2,5 "LaTeX"-cm II

\checkandfixthelayout[nearest]

Minder om standard ([classic]), men her ville LaTeX have placeret x linjer og justeret margenen til 2,49 cm på den pågældende side i det tilfælde jeg beskrev ovenfor. Jeg bruger typisk denne.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen