Udlandsophold, men hvad så med job?

Svar på indlæg
Af Niklaas Ingstrup @ 11 feb. 2015 08:59

Hej

Jeg er netop startet på kandidatdelen og har herved fået adgang til en masse nye, spændende fag/kurser, hvorfor jeg da også, som udgangspunkt, har meldt mig til fire. Grundet fremdriftsreformen, som, for mit vedkommende, træder i kraft til efteråret, skal jeg fremover tage minimum 30 ECTS pr. semester, såfremt jeg stadig har mindst 30 tilbage.

Jeg er i gang med at planlægge et udlandsophold på Università Bocconi i Milano, i efteråret 2015, hvorfor jeg må sige mit nuværende studiejob i Nykredit op til den tid og selvfølgelig heller ikke kan tage et andet. Selvom et udlandsophold virker som en fantastisk oplevelse og potentielt godt at skrive på sit CV, er jeg dog lidt urolig ved tanken om, at jeg kun har et år tilbage af mine studier, når jeg kommer hjem fra Milano. Så vidt jeg har forstået, ønsker mange arbejdsgivere at man har omkring to år tilbage af studiet (eller i hvert fald mere end et), hvorfor jeg frygter, at jeg ikke kan få noget relevant studiejob det sidste år af mit studie, og derved sætte mig selv i en dårlig startposition til "voksenlivet".

Som nævnt tillader fremdriftsreformen altså ikke, at jeg tager færre end 30 ECTS, såfremt dette er muligt. Det er dog muligt, at jeg dropper 1-2 af mine fag på dette semester, og på den måde har dem "hængende", så jeg kan udskyde min kandidat med ét semester og måske gøre mig mere relevant for studenterstillinger.

Er der nogle af jer, som har erfaring med denne problemstilling? Giver det mening at udskyde kandidaten for at blive ansat, som studerende, og undgå "ledighed" det sidste år?

Håber, at nogle har tid og lyst til at besvare indlægget.

Med venlig hilsen

Niklaas Ingstrup

Svar og citér
Niklaas Ingstrup

Niklaas Ingstrup

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 02. march 2013
Af Rasmus Christensen @ 11 feb. 2015 20:33

Niklaas,

Jeg ville ikke udskyde studiet paa baggrund af en hypotese om at du ikke kan faa studiejob med kun 1 aar tilbage og at dette direkte vil resultere i du ikke kan faa fuldtidsarbejde efter endt studie. 

Min foerste tanke er at du I hvert fald har foelge muligheder 

• Finde et job der soeger kandidater med 1 aar tilbage, der netop kan overgaa til fuldtid paa sigt, jeg kan ikke tro alle virksomheder kun vil have Bachelor studernede
  • Skrive speciale med en virksomhed og goer et godt indtryk samt skab et netvaerk 
  • Soeg et summer internship. Hvis du goer det godt i loebet af dit summer internship ville det naesten vaere forventet at de tilbyder studie job (hvis dansk virksomhed) og/eller en stilling fuldtid efter endt studie

- Rasmus

Svar og citér
Rasmus Christensen

Rasmus Christensen

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 07. june 2012
Af Niklaas Ingstrup @ 11 feb. 2015 20:40

Hej Rasmus

Tak for feedback. Jeg synes du har nogle gode pointer, hvoraf den med specialet slet ikke var med i mine overvejelser, selvom den dog giver god mening! :)

Svar og citér
Niklaas Ingstrup

Niklaas Ingstrup

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 02. march 2013
Af Rasmus Larsen @ 11 feb. 2015 23:02

Jeg var selv på et udvekslingsophold på andet semester på kandidatdelen og havde ingen problemer med at finde et studiejob, da jeg kom hjem igen (men jeg har også planlagt at forlænge min kandidat med et halvt år). Det burde være muligt at finde et godt studiejob selv om du kun vil have et år tilbage af studiet.

Ellers er der jo også den mulighed, at du spørger din nuværende arbejdsgiver om du kan blive genansat, når du kommer hjem til Danmark. Det kender jeg flere, som har gjort.

Svar og citér
Rasmus Larsen

Rasmus Larsen

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 25. august 2011