Den 22. august 2013 står som en skelsættende dato, idet Cafélitten denne dag modtog sin første Elitesmiley. Hvordan var det at opleve som bestyrer?
Det var ovenud fantastisk! Jeg vidste jo godt, at mine forgængere, Line og Sara, havde skovlet tre glade smileyer hjem, så der lå et vist forventningspres på mine skuldre, da det som bekendt er nummer fire der udløser elitesmileyen. Selve dagen for besøget kunne desværre umuligt have været timet dårligere.
De kommer om morgenen, og det er anden introdag, hvilket vil sige dagen, hvor det famøse madhold skal lave mad til knap 400 mennesker. Der står derfor nyindkøbte mad- og drikkevarer over det hele og på sofaerne ligger et par sovende studerende iført space- og dykkerkostumer, som sikkert ikke orkede at forlade CSS efter festoprydningen natten forinden. Jeg selv er i gang i køkkenet med at udføre min mission om at bage kage til de 300 sommerstartere, som i løbet af eftermiddagen for første gang skal sætte deres fødder i politternes yndlingscafé.
Fødevareminister, Dan Jørgensen, har foreslået helt at afskaffe elitesmileyen. Hvordan påvirker det jeres komparative fordele i forhold til andre cafeer?
Vi er jo den eneste af studentercaféerne, som har en elitesmiley hængende, så jeg forestiller mig helt sikkert, at det har haft en positiv effekt på vores salg. Dog er der sikkert også andre faktorer, der spiller ind, og rent CSS-geografisk er vi jo desværre ikke særlig centralt placeret. Det har dog vist sig, at indvielsen af Bygning 35 har åbnet op for en større kundegruppe i morgentimerne, hvor kaffeudbuddet i caféen faktisk slet ikke kan imødekomme de koffeinhungrende politters massive efterspørgsel.
Elitesmiley’en har helt sikkert en yderst positiv signalværdi, som forbrugerne forbinder med tillid og ordenlige hygiejniske forhold. Men nu er politter jo studerende, så det er nok stadig prisniveauet, der er den mest betydelige faktor, og her ligger vi på niveau med vores konkurrenter.
Når man træder ind i Bygning 26 mødes man
ofte af den skønneste duft af nybagte boller – og bliver desværre ofte skuffet,
idet man finder ud af, at det endnu engang er børnehavens.
Er det konkurrencen
fra børnehaven, der har drevet priserne helt ned mod jeres marginalomkostninger
eller forsøger I bare i højere grad at nyttemaksimere jeres kunders nytte end
jeres egen profit?
Vi møder helt sikkert hård konkurrence fra børnehaven, og det er da også sket et par gange, at vi har hørt om studerende, der har forvildet sig ind i børnehavnen på jagt efter hjemmebag. Desværre har Simply Cooking monopol på alt der hører under kategorien ”tilberedning af mad”, så der har vi slet ikke lov til at stille noget op, hvilket jo naturligvis medfører et vist dødvægtstab.
Vores mål har fra starten været at optimere de studerendes studiemiljø og dermed også maksimere deres nytte, hvilket blandt andet er grunden til, at vores priser er helt i bund. Vi vil meget gerne blive ved med at kunne udbyde friskmalet kaffe, lunt bagværk og frugt til lave priser. Konsekvensen heraf er så, at vi stort set ikke genererer nogen profit. Når vi endelig har et lille overskud, plejer det at gå til vedligeholdelse caféen eller indkøbe nye møbler.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2